Bimota KB998 Rimini

Bimota KB998 Rimini.

Bimota KB998 Rimini.

Bimota KB998 Rimini on katulaillinen versio vuosimallin 2025 World Superbike -kisapyörästä. Malli on nyt tuotannossa, ja sitä valmistetaan 125 kappaletta ennen helmikuun 24. päivää 2025. Seuraavat 125 kappaletta tuotetaan joulukuun loppuun mennessä, ja loput 250 vuoden 2026 mittaan 500 kappaleen kiintiön saavuttamiseksi.

KB998 Rimini on siis varsin sporttinen kapistus, sen huipputeho on 147.1 Kw / 200 hp /13,600 r/min, ja maksimivääntö 111 Nm / 11,700 r/min. Pyörän kuivapaino (jäähdytysnesteineen ja öljyineen, mutta ilman polttoainetta) on 194 kg. 

Bimota KB998 Rimini.

Bimota KB998 Rimini.

Moottori on Kawasakin valmistama nestejäähdytteinen nelisylinterinen ja kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 998 cm3 rivikone. Moottori täyttää Euro 5+ -päästönormit. Istuinkorkeus on 830 mm ja polttoainesäiliön tilavuus 17 litraa. Laite on epäilemättä ripeäkulkuinen ja kantaa valmistuspaikkunta Riminin mallinimeä.

Edessä on Showan USD etuteleskooppihaarukka ja vanteet ovat 17-tuumaiset sekä edessä että takana. 

Bimota KB4RC

Bimota KB4RC.

Bimota KB4RC.

Bimotan nakupyörän estetiikka on varsin innovatiivista. Ainakin se on helppo tunnistaa sukujuuriltaan Bimotaksi ja omaksi itsekseen.

Pyörässä on panostettu laatuun aina käsityönä maalatusta värityksestä lähtien valu- ja hiilikuituosiin asti. Unohtamatta kulta-anodisoituja OZ:n taottuja vanteita ja aidosta nahasta valmistettua istuinta. 

Bimota KB4RC.

Bimota KB4RC.

Kawasakin valmistama tehokas moottori sekä niinikään Japanista peräisin oleva moderni elektroniikka kruunaavat mallin.

Pyörän kuivapaino (jäähdytysnesteineen ja öljyineen, mutta ilman polttoainetta) on vain 189 kg. Se kuulostaa hyvältä, kun moottorin teho on kuitenkin 104.5 Kw / 142 hp / 10,000 r/min ja maksimivääntö 111 Nm​​ / 8,000 r/min. Nelisylinterisen nelitahtisen rivimoottorin tilavuus on 1043 cm3, se on nestejäähdytteinen DOHC varustettuna neljällä venttiilillä per sylinteri. Polttoainetankin tilavuus on 19,5 litraa.

Bimota KB4RC.

Bimota KB4RC.

Etujousituksesta vastaa Öhlinsin FG R&T 43 NIX30 etuhaarukka ja takana on Öhlinsin TTX 36 -monovaimennin. Pyörän nokalla olevan kyltin perusteella vaikuttaisi, että sitä valmistetaan vain 100 kappaletta.

Thesis H2 Tera – ja napaohjaus

Bimotan Tera crossover.

Bimotan Thesis Tera crossover. Varustettu Kawan H2-moottorilla. Mekaanisesti ahdettu voimapaketti tuottaa 200 hv:n tehon ja rajattoman tuntuisesti vääntöä.

Tera onkin sitten taas aivan oma lukunsa, joka ylläpitää Bimotan perimää yhdistettynä edistyksellisimpään teknologiaan. 

Maalipinta on käsityötä, ja alumiiniosista moni koneistettuja, hiilikuitua on käytetty runsaasti, ja vanteet ovat taotut.

Bimotan Tera crossover.

Bimotan Thesis Tera crossoverin tekniikkaeksotiikkaa. Etukeinuhaarukka ja napaohjaus.

Kyseessä on merkin ensimmäinen teho-crossover-malli, joka perustuu mm. Tesi-mallin napaohjaukseen ja keinuhaarukkaetupäähän. Runko on kehitysversio Tesi H2:sta. Se on valmistettu kokonaan alumiinivaluosista ja hiilikuidusta.

Moottori on Kawasakin mekaanisesti ahdettu H2, nyt Euro 5+ -normit täyttävänä versiona. Moottorin teho ja vääntö ovat uskomattomat (aikanaan Kawan H2:lla suoritetun pikaisen koeajon perusteella), eikä ole syytä epäillä, etteikö näin olisi nytkin.

Bimotan Tera crossover.

Bimotan Thesis Tera crossoverin napaohjaus toisesta vinkkelitä.

Moottori sopii sekä cruisailuun maanteillä että reippaampaan ajamiseen mutkateille.

Crossover-malli on suunnattu matkantekoon, ja herätti kovasti kiinnostusta ainakin median ja mp-kauppiaiden keskuudessa. Pyörä on huipputekninen ja hyvännäköinen.

Etupään rakenne ja napaohjaus tuovat toisenlaista ohjausdynamiikkaa. Kääntösäde on parantunut Tesin 35 asteesta 43 asteeseen. Järjestelmä mahdollistaa maksimisuorituksen kaarteissa kiitos optimaalisen painonjaon.

Tesin napaohjauksesta enemmä oheisessa artikkelissa. Se sisältää myös videon napaohjauksen ja etukeinuhaarukan toiminnasta, joten se selkyttää asiaa: Päivän video: Näin toimii mykistävän Bimota Tesi H2:n napaohjaus

Bimotan Tera crossover.

Bimotan Thesis Tera crossover ja wingletit.

Etupään rakenne aiheuttaa myös sen, että etupää ei sukella jarrutuksen aikana eikä vaikuta ohjaukseen, vaikka paino siirtyykin eteenpäin jarrutettaessa, etukeinuhaarukan asento kumoaa kallistuksen aiheuttamat voimat.

Etupään alumiinisen keinuhaarukan joustosta ja iskunvaimennuksesta vastaa Öhlinsin täysin säädettävä TTX 36 -vaimennin, joustomatka on 114 mm. Takakeinuhaarukassa pitää majaansa samanlainen iskunvaimennin, mutta joustomatka on 145 mm. Optiona pyörään on myös saatavilla semiaktiivinen alusta. Jarrut ovat Brembon Stylemat.

Bimotan Tera crossover.

Bimotan Thesis Tera crossover.

Moottori on Kawasakin mekaanisesti 998 cm3 ahdettu nestejäähdytteinen nelisylinterinen neliventtiilinen rivikone. Tehoa on tarjolla 147.1 Kw / 200 hp / 11,000 r/min ja vääntöä 137.0 Nm / 8,500 r/min. Pyörän paino on (jäähdytysnesteineen ja öljyineen, mutta ilman polttoainetta) 214 kg.

Kuljettajaa avustavat elektroniset järjestelmät ovat peräisin Kawasakilta ja niihin kuuluvat mm. kaarteissakin toimivat ABS-jarrut ja vetoluistonesto, vaihdeavustin, lähtöavustin, vakionopeudensäädin, LED-ajovalot, täysvärinen TFT-näyttö sekä avustava ja luistokytkin.

Kuten kuvista näkyy, pyörään on saatavilla mm. laukkusarja vakavampaa matka-ajoa ajatellen.

Bimotan mallien Suomeen tulosta ei tätä kirjoitettaessa ole tarkempaa tietoa.

Aiheesta aiemmin: 

Tiistai 5.11.2024 10:55

Kaikki EICMA-moottoripyörämessujen juttumme löydät tämän sivun linkeistä

Tiistai 29.11.2022 13:16

Päivän video: Näin toimii mykistävän Bimota Tesi H2:n napaohjaus

Bimotan Tera crossover.

Bimotan Thesis Tera crossoverin etupään vivustoa.