Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R. Varustettu päivitetyllä LC4c-moottorilla.

KTM:n 390 Adventure R vuosimallia 2025 on kokonaan uusi pyörä, ja se näkyy jo uloskin päin. Pyörä on varustettu uudella Rally-tyyppisellä mittaristotornilla, korkeammalla tuulilasilla, uudella ajovalolla, pidempijoustoisella jousituksella ja rengaskootkin ovat aiempaa isommat, 21 ja 18 tuumaa aiempien 19 ja 17 tuuman sijaan.

Ihan kaikkia uutuuden yksityiskohtia valmistaja ei vielä paljastanut, mutta epäilemättä saamme tietää ne piakkoin.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

2025 KTM 390 Adventure R etujousitus on täysin säädettävissä

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

KTM 390 Adventure R:n jousen esijännitystä säädetään molemmista teleskooppiputkista, paluu- ja puristusvaimennuksia viereisistä putkista.

KTM promosi uutta mallia iskulauseella "Seuraava aikakausi kovan luokan seikkailuajossa", ja mallin ominaisuudet näyttäisivät tukevan iskulausetta hyvin.

Keskikoon seikkailumoottoripyörien luokka on tällä hetkellä erittäin suosittu. Varsinkin mallistokoon pienemmän pään, 400-500 cm3 mallit, tarjoavat hyvän, monipuolisen vaihtoehdon joko ylipäätään seuraavaksi pyöräksi kevarin jälkeen, kokonaan uuteen moottoripyöräilygenreen siirtymiseksi, tai aikuisiällä prätkäilyn aloittamiseksi. Siten ei ole ihme, että kokoluokka kiinnostaa myös valmistajia.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R. Vasen kahva. Huomaa vakionopedensäädin.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R. Oikea kahva.

390 Adventuren moottori on päivitetty versio LC4c-moottorista. Se on peräisin 390 Dukesta, ja sen tilavuutta on kasvatettu 373 kuutiosenttimetristä 399 cm3 pidentämällä iskua 64 mm:n. Sylinterin läpimitta säilyi ennallaan 89 millimetrissä. Teho on noin 45 hevosvoimaa ja maksimivääntö 39 Nm 390 Dukessa. Mitkä tarkat arvot ovat, selvinnee myöhemmin. Pidempi isku yksistään tuonee maksimiväännön kierroslukua alaspäin, onko Adventure-mallin teho- ja vääntökäyriä muuten muokattu paremmin offroad-ajoon sopiviksi jää nähtäväksi. Moottori on varustettu luistokytkimellä.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

390 Adventure R:n istuin vaikuttaa tilavalta.

Pyörän runko ja apu-/takarunko ovat niin ikään kokonaan uudet ja perua Duke 390:stä.

Messuilla nähty pyörä oli oletettavasti hieman erikoisvarusteltu, siinä oli muun muassa Akrapovicin äänenvaimennin, tukeva pohjapanssari, lisävalot ja kaatumaraudat sekä etujarrujen suojukset. Äänenvaimennin oli asennettu yllättävän alas, ehkä sen takia, että sivulaukkujen asentaminen on helpompaa.

Pyörä oli varustettu lisäksi WP:n Xplor Pro -jousituksella, kun perusmallissa jousituksesta vastaavat WP Apex -elementit. Toki perusversionkin WP Apexit ovat säädettävät: edessä voi säätää jousen esijännitystä sekä puristus- ja paluuvaimennusta, takana jousen esijännitystä ja paluuvaimennusta.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R. Kaatumaraudat ja vahva pohjapanssari lienevät lisävarusteita.

Pyörän maavara on 260 mm ja istuinkorkeus normi-istuimella 885 mm. Saataville tulee myös madallettuja istuin- ja vanneversioita. Jousituksen joustomatka sekä edessä että takana on 230 mm, missä on reilu pidennys edellisen mallin 170 mm joustovaraan.

Etuvalon ulkonäköä on uusittu, valonheitintä ympäröivän päivänvalo-LED-kuvion lisäksi siinä on kasattu kaksi LED-ajovaloa päällekkäin. 390 Adventuressa on uusi Rally-vaikutteinen rallitorni ja korkeampi tuulilasi. Mittariston virkaa hoitaa uusi 5 tuuman väri TFT-näyttö. 

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Samoin suojat. Renkaat ovat Mitaksen.

Uudessa 390 Adventuressa on lisäksi kolme ajotapavalintaa, Rain, Street ja Rally, joista viimemainittu on tarkoitettu offroad-ajoon, jolloin takajarrun ABS on kytketty pois päältä. Mikä tekee mallin elektroniikasta erityistä, on se, että se on varustettu vakionopeudensäätimellä, mikä helpottaa tietysti pitkien siirtymien ajamisessa.

Ridebywire eli sähköisesti ohjattu kaasu sekä kaarteissa toimivat ABS-jarrut ja vetoluistonesto kuuluvat asiaan, kuten myös USB-C-latausportti.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R. Kuljettajan näkökentästä.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen uutuus luokassaan, joka päivittää Kotarin pikku-adven aivan uusiin lukemiin. Hinnasta ja siitä, milloin malli tulee saataville Suomessa, ei tätä kirjoitettaessa vielä ole tietoa.

Aiheesta aiemmin:

Tiistai 5.11.2024 10:55

Kaikki EICMA-moottoripyörämessujen juttumme löydät tämän sivun linkeistä

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R. Uusi katse.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.

Vuosimallin 2025 KTM 390 Adventure R.