V3-konseptissa on kyse kokonaan uudesta sähköisesti ahdetusta ja – kuten Honda muistuttaa – suuritehoisesta 3-sylinterisestä V-moottorista, joka on kehitetty valmistajan isompien moottoritilavuuden malleja varten. Moottori on suunniteltu mahdollisimman kapeaksi ja kompaktiksi. Nestejäähdytteisessä 75° V3-moottorissa käytetään ensimmäisenä maailmassa sähköistä kompressoria tuottamaan moottorin kierrosluvusta riippumatonta merkittävää lisävääntöä ala- ja keskikierroksille.
Koko moottorin kierrosalueen kattavan kasvaneen väännön lisäksi sähköinen kompressori mahdollistaa suuren vapauden komponenttien sijoittelun suhteen. Asialla on merkitystä moottoripyörissä rajoitetun tilan vuoksi sekä massakeskipisteen tehokkaan keskittämisen kannalta.
Hondan mukaan moottorin kapeus tarjoaa suuren mallipotentiaalin, missä moottoria voisi käyttää. Hyvä esimerkki vastaavasta on Hondan CRF1100 Africa Twiniä varten kehittämä kapea kaksisylinterinen rivimoottori, jota käytetään paitsi Africa Twinissä myös NT1100-touring-pyörässä ja 1100 Rebel -custom-mallistossa. Äkkiseltään katsoen uusi kolmisyliterinen V-moottori ei vaikuta niinkään leveältä kun kaksisylinterinen rinnakkaismoottori.
Honda korostaa insinööriensä pyrkineen innovatiivisesti pohtimaan sitä, miltä sen seuraavan sukupolven korkean hyötysuhteen isotehoiset polttomoottorit voisivat näyttää.
Viimeksi Honda käytti V3-moottoreita – tosin silloin kaksitahtisia – NS400R-moottoripyörissään 80-luvun puolivälissä. "Nyt, 40 vuotta myöhemmin tämä uusi linja on ilmeinen, ja tarjoaa henkeäsalpaavia mallimahdollisuuksia. Kehitystyö jatkuu kohti massatuotantoa," Honda toteaa. Tiedossa ei valitettavasti ole, milloin kyseisellä moottorilla varustettuja malleja tulee tuotantoon.
Aiheesta aiemmin:
Maanantai 11.11.2024 12:40
Tiistai 5.11.2024 10:55
Kaikki EICMA-moottoripyörämessujen juttumme löydät tämän sivun linkeistä