Yritys perustettiin alunperin 2014 nimellä Energica Motor Company Srl, ja yhdessä suunnitteluvaiheen kanssa, joka alkoi 2009, yritys on toiminut yli 15 vuoden ajan ja ollut tunnustettu toimija huipputehoisen sähköisen liikkuvuuden mittakeppinä.
Yritys vähensi jokin aika sitten työntekijöitään 70 prosentilla muitten toimenpiteitten lisäksi, joilla se pyrki selviämään tiukasta taloudellisesta tilanteestaan, mutta kokouksensa pohjalta se ilmoitti hakeutuvansa selvitystilaan.
Energica ehti kehittyä erääksi johtavista sähkömoottoripyörävalmistajista, ja se oli tunnettu tehokkaista ja huipputeknisistä malleistaan, kuten Ego, Ribelle ja EsseEsse9. Ne tarjosivat sen tason tehoa, vääntöä, ja ajomatkaa latauksella, ettei kilpailijoilla ollut tarjolla vastaavaa.
Energicasta ehti tulla yksi avaintekijöistä globaalien sähkömoottoripyörävalmistajien joukossa ja se oli kiinnostava vaihtoehto heille, jotka etsivät huippusuorituskykyä ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaista moottoripyörää.
Yrityksen innovatiivisuus ja osaaminen tunnustettiin laajalti, ja sen moottoripyörien latausteknologia ja sen nopeus herättivät ihastusta.
Yritys ehti neljän vuoden ajan – ennen Ducatia – toimia myös MotoE World Cupin eli MotoGP:tä vastaavan sähkömoottoripyörien kilpasarjan moottoripyörätoimittajana, ja vahvisti siten asemaansa sähköisen liikkuvuuden pioneerina.
Korona-aika asetti omat haasteensa Energicallekin, mutta se saavutti ennätysmyynnin ja liikevaihdon julkistettuaan Experia-mallin.
2016 Energica listattiin Italian pörssiin lisäpääoman tarpeen vuoksi. Se keräsikin listautumisella 37,3 miljoonaan euroa.
2021 Ideanomicsin investointiavulla Energica julkisti Experia-mallin, ja saavutti ennätysmyynnin ja 13 miljoonan ennätysliikevaihdon, joka oli kaksinkertainen vuoteen 2020 verrattuna.
Maaliskuussa 2022 Ideanomics sai päätökseen vapaaehtoisen haltuunoton. Se mahdollisti rahoituksen helpommat järjestelyt ja toi joustavuutta kasvuun.
Kävi kuitenkin niin, että kriisi sähkömarkkinoilla ja sektorin investoinneissa vaikutti Ideanomicsiin, ja rajoitti siten Energican investointimahdollisuuksia.
Sen lisäksi yritys joutui kärsimään autoteollisuusalan markkinoiden heikkenemisestä ja toimitusketjujen toimimattomuudesta, joka iski erityisesti pien- ja keskisuureen teollisuuteen.
Johdon aktiivisesta ponnistelusta huolimatta uusia rahoittajia ja investoreja ei löydetty ajoissa, joten on käynyt selväksi, ettei muita vaihtoehtoja ollut kuin konkurssiprosessin käynnistäminen.
Yritys on vahvasti investoinut työntekijöihinsä koko olemassaolonsa aikana ja kouluttanut sitä jatkuvasti. Johto on myös taannut henkilöstölle palkan myös vaikeimpina ajanjaksoina, kiitos italialaisten pienosuuksien haltijoiden, todetaan tiedotteessa.
Lähde: Energican tiedote.
Aiheesta aiemmin:
KESKIVIIKKO 22.3.2023 11:01
TORSTAI 2.6.2022 08:16
Energica Experia: nopeasti latautuva pitkän matkan sähkömoottoripyörä
KESKIVIIKKO 29.1.2020 08:44
SUNNUNTAI 15.12.2019 09:34
Energica Eva Ribelle 2020 streetfighter: jopa 400 km latauksella