Energica Experia on siis vihreä touring-pyörä, joka valmistajan mukaan tarjoaa pisimmän matkan latauksella, mitä normaalilla tuotantosähkömoottoripyörällä tällä hetkellä on mahdollista ajaa.
Kuten kuvista näkyy, Experia on muutenkin modernin, kunnon matkapyörän näköinen. Malli on Energican neljäs.
Energican mukaan Experia on merkin ensimmäinen malli, joka on tuotettu valmistajan uuden toisen sukupolven "Energica Green Tourer" -nimisen teknisen alustan pohjalta. Sen innovaatioihin kuuluvat mm. uudelleen suunniteltu sähkömoottori, paranneltu akkukemia, uusi runko ja alusta. Kaikkien näiden tavoitteena on pienentää pyörän painoa ja samalla parantaa balanssia ja ajettavuutta.
Experia on alusta alkaen rakennettu vihreäksi, ekologiseksi touringpyöräksi.
Uusi akusto ja moottori
Sekä moottori että litium-polymeeriakusto ovat täysin uusia. Akkukapasiteetti on kasvanut, silti paino on pienentynyt, ja alemmas sijoitettu massakeskipiste parantaa ajettavuutta hitaissa nopeuksissa. Energican mukaan mallissa on suurin akkukapasiteetti sähkömoottoripyörässä tähän asti. Nimellistehoa on tarjolla peräti 22,5 kWh, siitä käytettävissä on 19,6 kWh.
Akku on ladattavissa kolmella eli metodiikalla, hitaammilla Level 2 ja 3 sekä DCFC 3 -pikalatauksella. Viimemainitulla pyörä latautuu 0-80 % 40 minuutissa 24 kilowatin huipputeholla.
Pyörän kestomagneettiavusteinen tahtireluktanssisähkömoottori (PMASynRM) on aiempaa kevyempi ja sijoitettu alemmas. Huipputehoa moottorissa on 75 kW / 101 hv ja vääntöä 115 Nm. Jatkuvaa tehoa on tarjolla 60 kW / 80 hv.
Huippunopeutta pyörälle luvataan 180 km/h, jolla useimmissa maissa saa jo kortin kuivumaan. Kiihtyvyys 0-100 km/h 3,5 sekuntia.
Pisin ajomatka latauksella
Experialla pääsee latauksella kaupunkiajossa 420 kilometrin matkan ja maantiellä 208 kilometriä. Yhdistetty kaupunki / maantieajo tarjoaa 256 kilometrin ajomatkan. WMTC-normin mukainen ajomatka latauksella on 228 km.
Pyörässä on 5 tuuman tft-värinäyttö ja eABS sekä Boschin kaarre-ABS. Lisäksi siinä on vakionopeudensäädin ja seitsemän ajotapavalintaa, joista kolme on kuljettajan säädettävissä. Regenerointivalintoja on neljä. Pyörässä on tietenkin myös pakki.
Experian istumakorkeus on 840 mm ja akseliväli 1513 mm. Paino on matkavarustelluksi sähkömoottoripyöräksi kohtuullinen, 260 kg.
Pyörän mukana tulee vesitiiviit taka- ja sivulaukut, joiden yhteistilavuus on 112 litraa. Kojelaudassa on kaksi usb-latauspistoketta, ja samoin sivulaukkujen sisällä.
Mikään vallankumouksen tekijä sähkömoottoripyörien matka-ajossa Experiakaan ei vielä ole. Polttomoottoripyörillä ajavat ovat tottuneet helposti 300-500 kilometrin normitankkausväleihin, siihen nähden 228 km ei vielä aivan riitä, paitsi sopivalla ekologisella asennetwistillä ja terveellä kiireettömyydellä.
Energican lähin jälleenmyyjä toimii Ruotsissa.
Lisätietoja Energican sivuilta täältä. Experian pitäisi tulla tuotantoon loppukesästä.
Aiheesta aiemmin:
Rahoitusyhtiö osti sähkömoottoripyörävalmistaja Energican
Energica kehittää puheohjausta moottoripyöriinsä – pyörä myös vastaa komentoon