Harley-Davidsonilla on viime viikkoina ollut huonoa tuuria. Se on ollut otsikoissa somessa riehuneiden woke-syytteiden vuoksi, ja joutui päivittämään politiikkaansa asian suhteen monen muun asian lisäksi. 

Woke-aiheesta lisää tässä: Harley-Davidson luopuu monimuotoisuusprojekteistaan some-painostuksen vuoksi – vetäytyy Pridestä

Sen lisäksi Harley on joutunut vakavan korvausvaatimuksen kohteeksi: Harley-Davidson 287 miljoonan dollarin jättikorvauksiin trike-onnettomuuden vuoksi

Jälleenmyyjät USA:ssa puolestaan syyttävät valmistajaa liian suuren prätkämäärän syöttämisestä dealereiden kontolle: Jälleenmyyjien mukaan Harley-Davidson puskee liikaa moottoripyöriä kauppiailleen – vanha inventaario-ongelma iskee jälleen?

Myös tuotannon siirto ulkomaille tuntuu hiertävän merkin kannattajakuntaa: Harley-Davidson siirtää tuotantoa Yhdysvalloista Thaimaaseen – herättää pahaa verta USA:ssa

Edellisiin asioihin verrattuna takaisinkutsu mahdollisesti hieman alimitoitetun korkeajännitesulakkeen vuoksi on arkipäiväinen ongelma ja helposti korjattavissa.

Takaisinkutsu on ensimmäinen Mulhollandille ja kolmas Del Marille, ja se liittyy korkeajännitesulakkeeseen, joka saattaa avautua, mikä johtaa äkilliseen tehohäviöön. Palautusdokumentaation mukaan ongelma voi ilmetä "toistuvien nopeiden kiihdytystapahtumien aikana".

Takaisinkutsu koskee 574 S2 Del Maria ja 214 Mulhollandia, eli yhteensä 788 moottoripyörää. Tästä joukosta 2 prosentissa eli noin 16 moottoripyörässä voi olla kyseinen vika.

Asiasta kerrottiin ensimmäisen kerran 11. kesäkuuta, ja tutkinta alkoi 25. päivänä, kertoo Motorcycle. Takuu- ja asiakaspalvelutapahtumien tarkastelu osoitti kaksi muuta tapausta, jotka näyttivät liittyvän toisiinsa. Lisäanalyysin jälkeen LiveWire aloitti takaisinkutsuprosessin 5. elokuuta. Asiaan liittyviä kolareita tai loukkaantumisia ei ole raportoitu tuohon mennessä.

Ongelman korjaamiseksi LiveWire otti käyttöön uuden korkeajännitesulakkeen, jolla on korkeampi ampeeriluokitus – se siis kestää paremmin virtaa. Merkin jälleenmyyjät asentavat uuden sulakkeen kyseisiin pyöriin veloituksetta. Uusi sulake asennetaan tuleviin S2-malleihin tuotannon alkaessa 11. syyskuuta.

Tämä on S2 Del Marin kolmas takaisinkutsu. Ensimmäinen takaisinkutsu tapahtui helmikuussa mahdollisen moottorin sammumisen aiheuttavan ohjelmisto-ongelman korjaamiseksi. Toinen tapahtui maaliskuussa, koska jotkut akseli- tai iskunvaimentimien mutterit saattoivat olla löysällä. Kumpikaan aiemmista takaisinkutsuista ei koskenut S2 Mulhollandia.