Intialainen monialayritys TVS Motor osti Norton Motorcyclesin tämän konkurssin jälkeen vuonna 2020 ja on siitä lähtien työskennellyt herättääkseen vanhan, ikonisen brittimerkin henkiin.

TVS osti Nortonin 16 miljoonalla punnalla (19 milj. euroa), ja on sittemmin sijoittanut yritykseen kaikkiaan 113 miljoonaa puntaa (134 milj. euroa) ja sijoituksen hedelmiä aletaan tosissaan nähdä ensi vuoden mittaan.

Ensimmäinen uusi Norton julkistetaan 2025

TVS Motorin toimitusjohtaja Sudarshan Venu, avasi AutoCar Indialle Nortonin tulevaisuudensuunnitelmia. Tähän asti yritys on myynyt parannettuja ja hiotumpia versioita pyöristä, jotka olivat olemassa ennen kuin TVS osti Nortonin. Pian näemme kuitenkin ensimmäiset täysin uudet tuotteet, jotka on kehitetty omistajanvaihdoksen jälkeen.

Norton suunnittelee julkistavansa kaikkiaan kuusi kokonaan uutta moottoripyörämallia kolmen seuraavan vuoden aikana. Ensimmäinen niistä esitellään kansainvälisesti vuonna 2025. Uudet mallit eivät perustu Nortonin Atlas- tai Nomad-malleihin, jotka esiteltiin edellisen omistajan toimesta vuonna 2018.

Sudarshan Venu kertoi, että uudet Nortonit seuraavat yrityksen kolmen D:n filosofiaa; "Design, Dynaamisuus ja Detaljit". Samalla Norton säilyy premium-brändinä.

Voi olla turvallista olettaa, että Nortonin nykyisen malliston äärimmäisen kallis hinnoittelu ei ole sitä, mitä on tulossa. Yrityksen nykyiset 961- ja V4-mallit on hinnoiteltu korkeammalle kuin melkein mikään muu valtavirtaa edustava malli, ja sen seurauksena pyöriä on myyty varsin vähän.

Nämä mallit olivat olemassa jo, kun TVS osti yrityksen. Lisäksi niissä oli joitakin merkittäviä suunnitteluvirheitä, ja TVS:ltä meni aikaa näiden ongelmien korjaamiseen. TVS myös otti tehtäväkseen käsitellä edellisen omistajan toiminnan vuoksi  aiheutuneet asiakkaiden valitukset ennen Nortonin ostoa – vaikka sillä ei ollut lakisääteistä velvoitetta tehdä niin.

Se "Combat"

Voinee turvallisesti olettaa, että tulevat mallit on edullisemmin hinnoiteltu, kuin nykyinen mallisto, mutta silti säilyttäen premium-aseman, jota TVS haluaa Nortonin edustavan. On mielenkiintoista nähdä, mitä tuleman pitää, sillä kyse on ensimmäisistä kokonaan uusista malleista 126-vuotiaan moottoripyörämerkin historiassa TVS:n omistuksen aikana.

Millainen on TVS:n näkemys tiestä skaalata ylöspäin Nortonin tuotantoa ja saada se kannattavaksi pitkällä aikavälillä, selvinnee pian.

Nortonin moottoripyöriä myydään tällä hetkellä 13 eri paikassa Englannissa. Miten myymäläverkostoa kasvatetaan riittävästi, ja auttaako uuden malliston julkistaminen vientiponnisteluissa?

Olemme jo aiemmin kertoneet, että Norton on rekisteröinyt "Combat"-mallinimen sekä Intiaan että Englantiin. Oletettavaa on, että se sijoittuu kilpailemaan Triumphin 400 cm3 ja Royal Enfieldin vastaavien mallien kanssa. Hyvä myynti Intiassa mahdollistaisi nopean tuotannon kasvattamisen vakaammalle tasolle ja toimisi samalla pohjana vientiponnisteluille muihin maihin.

Nortonin sivuille pääset tästä.

Aiheesta aiemmin:

LAUANTAI 15.7.2023 09:58

Nortonilta tulossa Royal Enfieldille haastaja: rekisteröi Combat-mallinimen

KESKIVIIKKO 31.5.2023 10:03

Moneen kertaan kuolleeksi julistettu valmistaja julkisti tehokkaimman britti café racerin koskaan, 185 hevosvoimaa

MAANANTAI 20.2.2023 11:00

Norton aloittaa odotetun, uusitun V4SV-superbikensa toimitukset asiakkailleen

LAUANTAI 9.7.2022 07:44

Nortonilta luvassa uusi, päivitetty Commando 961

TORSTAI 16.6.2022 12:01

Norton julkisti 187 hevosvoiman V4SV -superbike-mallin – lähtöhinta Englannissa yli 51 000 euroa, ei siis jokapojan tai -tytön lelu