Kun Norton Motorcycles tuli intialaisen TVS:n omistukseen kolmisen vuotta sitten, intialaisjätti totesi, että Nortonin lippulaivasta pitää tehdä uusittu kehitysversio ja testata se kunnolla ennen tuotannon aloittamista. Nyt testit on tehty ja tuotanto uudessa päämajassa Solihullisssa kunnossa, joten V4SV-malleja alkaa rullata ulos innokkaille asiakkaille.
V4SV:n lisäksi Norton valmistaa tällä hetkellä uutta Commando 961 SP:tä ja CR:ää sekä Commando Classicsia old timereille, historiallisten Nortoneiden faneille.
Pyörien toimitusohjelman aloittaminen on tärkeä virstanpylväs merkin sitoutumiselle korkeinta laatua olevien loistomoottoripyörien valmistukseen.
– Olemme aloittaneet molempien V4SV-mallien valmistuksen ja samaan aikaan täytämme tilauskirjaamme uusilla Commando-varianteillamme, jotka tulevat saataville laajenevan jälleenmyyjäverkostomme kautta, kertoi Nortonin pääjohtaja tri Robert Hentschel Superbike Newsille.
– Tämä laajenemissuunnitelma on jännittävä luku Nortonin tarinassa, ja varsinkin kun se sattuu 125:lle toimintavuodellemme, niin tunnen, että Norton on fantastisissa asemissa. Nortonin tiimille on ollut suunnaton ponnistus päästä tähän, ja olen ylpeä koko yrityksestä. Haluaisin myös osoittaa kiitokseni asiakkaillemme, jotka ovat kärsivällisesti odottaneet meidän yltävän tähän vaiheeseen missä nyt olemme.
Uudelleen suunniteltu V4SV
V4SV superbike on saatavilla kahtena eri värivaihtoehtona: Carbon ja Manx Silver. Molempia leimaa hiilikuituisen katteet, tig-hitsattu alumiiniputkirunko sekä käsin peilikiiltäviksi kiilloitetut metalliosat. Sekä tietysti se Iso-Britannian lippu pyörän takaosassa.
Moottori on Nortonin oma 1200 cm3 nestejäähdytteinen 72° V4, joka tuottaa 185 hv / 12 500 rpm ja maksimivääntöä 125 Nm / 9000 rpm.
Runko on lentokonealumiinia, pyörässä on molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin, täysin säädettävä alusta, Brembon levyjarrut sekä kaarteissakin toimiva ABS sekä vetoluiston esto. Moottorikarttavalintoja on kolme: Wet, Road ja Sport.
Nopeuden ja muun ajodatan näkymisestä vastaa kuuden tuuman TFT-näyttö, jossa on myös takakameranäyttö. Istuimen alla sijaitseva hiilikuituinen polttoainetankki vetää 15 litraa.
Pyörien hinnat alkavat karvan alle 50 000 eurosta. Lisätietoja Norton Motorcyclesin sivuilta. Toivottavasti Suomeenkin löytyy pian merkin maahantuoja.
Aiheesta aiemmin:
Intialaisten pelastamalta kovia kokeneelta brittivalmistajalta uusittu V4-tykki vuodelle 2022
Norton Motorcycles osti 55 klassikko-Nortonin kokoelman museoonsa
Intialaisomistaja investoi 119 miljoonaa euroa konkurssinjälkeistä nousua tekevään Nortoniin