BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure on täysin uusittu edelliseen Adventure-malliin verrattuna, kuten rinnakkaismallinsakin. Se on ulkonäöltään erilainen, mutta myös ominaisuuksiltaan uusi. BMW lupaa entistä parempaa istuinmukavuutta, ergonomiaa ja sääsuojausta yhdistettynä täsmälliseen käsiteltävyyteen sekä entistä parempaan jousitusmukavuuteen. 

Kaksisylinterinen bokserimoottori on sama kuin viime syksynä esitellyssä R 1300 GS:ssä. Se on aiempia kompaktimpi kiitos moottorin alle asennetun vaihteiston. Sen teho on 107 kW / 145 hv / 7750 rpm. Maksimivääntö puolestaan on 149 Nm / 6,500 rpm.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Uuden jousituksen keskiössä on uusi teräslevyistä koottu päärunko, jota on optimoitu tilan ja jäykkyyden suhteen. Takarunko on ristikkorakenteinen ja tehty alumiiniputkista ja taotuista osista. Sekä etupään EVO Telelever- että takapään EVO Paralever keinuhaarukat on uusittu tavoitteena parempi ohjauksen tarkkuus ja ajovakaus.

Tässä tarinaa Perus-GS:n uusista ominaisuuksista: Tässä se nyt on: täysin uusi BMW R 1300 GS – se adventurepyörä, johon kaikkia muita verrataan

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025. Tankkilaukun kätevä kiinnitys.

DSA uusittuna

Uusittu elektroninen Dynamic Suspension Adjustment (DSA) on saatavissa tehdasoptiona. Siinä on dynaamisesti mukautuva vaimennuksen ja jousijäykkyyden säätö, joka ottaa huomioon myös kuorman suuruuden.

DSA:n edellinen versio mahdollisti dynaamisen iskunvaimennuksen säädön ja takavaimentimen jousituksen automaattisen säädön. Uusin versio DSA:sta menee askelen pidemmälle: se yhdistää etu- ja takavaimennuksen säädön jousen jäykkyyden säätöön riippuen siitä, mikä ajotapavalinta on valittuna. Toimintaan vaikuttavat myös ajo-olosuhteet ja ajotapa. Jousen jäykkyyden säätö mahdollistaa kuorman muutosten kompensoinnin.

Uuteen Adventure-malliin on saatavilla mukautuva korkeuden hallinta sekä mahdollisuus ajoneuvon sähköiseen madaltamiseen tehdasoptiona.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventuren etuosa suojaa hyvin kuljettajaa.

Mukautuva korkeuden hallinta tarkoittaa sitä, että pyörä automaattisesti säätää korkeuttaan ajo-olosuhteisiin sopivaksi mahdollistaen maksimimukavuuden tarvitsematta uhrata ajodynamiikkaa ja kallistuskulmia. Ajoneuvon korkeutta lasketaan 30 mm, kun pyörä on paikallaan tai vauhti on hiljainen. Toiminto helpottaa varsinkin lyhyemmille henkilöille pyörän käsittelemistä hitaissa nopeuksissa ja pysäköitäessä.

Tarjolla on mukautuva korkeuden hallinta myös pienemmille henkilöille tarkoitettu järjestelmä, jonka lähtökorkeus on 20 mm alempana kuin perusversion.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Mallissa on neljä ajotilaa tai ajotapavalintaa vakiona. "Rain"- ja "Road"-ajotilat mahdollistavat ajo-ominaisuuksien mukauttamisen useimpiin tieolosuhteisiin. "Eco"-ajotilassa on mahdollista saavuttaa maksimikantama polttoainesäiliölllisellä, kun taas uusi "Enduro"-ajotila mahdollistaa paremman ajokokemuksen maastokäytössä.

Automaattisesti vaihtava vaihteisto

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure: ei kytkinkahvaa, jos valitsee automaattisen vaihtamisen tehdasoption.

Täysin uutta on tehdaslisävarusteena saatava Automated Shift Assistant (ASA) eli täysautomaattinen kytkin. Toiminnon valitseminen ostotilanteessa tarkoittaa sitä, että pyörästä häviää kytkinkahva, ja vaihtaminen tapahtuu joko täysin automaattisesti tai manuaalisesti painokytkinten avulla. BMW näkee ASA:n mukavuuslisävarusteena. ASA on saatavilla lisävarusteena myös BMW R 1300 GS -versioon mallivuodesta 2025 alkaen.

Asiasta enemmän tässä jutussa: Automaattikytkin valtaa alaa: nyt tämänkin ison eurooppalaisen valmistajan moottoripyöriin

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Perus-Gessun uusimisen myötä BMW uusi ajovalojen kuvion ja toteutti ne LEDeillä. Valoyksikkö koostuu yhdestä LEDistä lähi- ja kaukovaloille sekä neljästä ylimääräisestä LEDistä päiväajovaloa ja sivuvaloa varten. Adventure-mallissa on sama valoasetelma ja vakiona lisäajovalot. Lisäksi Led-suuntavilkut on integroitu käsisuojiin.

GS:n uudessa Adventure-mallissa on kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa melkein kuin nykyautossa. Vakiona pyörässä on valmiiksi dynaaminen vakionopeussäädin (DCC) ja jarrutoiminto. 

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Tehdasoptiolistalle kuuluvat lisäksi mm. aktiivinen vakionopeudensäädin (ACC), törmäyksenvaroitin (FCW), kaistanvaihtovaroitin ja takapään törmäysvaroitin Rear End Collision Warning (RECW). Viime mainittu ilmoittaa lähestyvästä törmäyksen uhasta vilkuttamalla hätävilkkuja tiheämmin. Tulee myös perus-R 1300 GS -malliin vuodesta 2025 alkaen.

Uuden mallin myötä myös alumiiniset taka- ja sivulaukut (optio) on suunniteltu uusiksi. Ne on varustettu magneettiliittimin, jotka mahdollistavat USB-latauspistokkeet ja valaistuksen laukkujen sisälle ja vaikkapa matkapuhelimen lataamisen laukussa.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Takalaukku on 37-litrainen, ja se on varustettu värinävaimennetulla asennusalustalla. Kuormakapasiteetti on 8 kg.

Kumpikin sivulaukku kantaa 10 kg:n kuorman. Yhteistilavuus on 73 litraa. Vasempaan laukkuun mahtuu 37,5 l, oikeaan 36,5 l. Kummankin laukun tilavuus on laajennettavissa 10 litran verran. Sivulaukuista vain vasen on varustettu sähköliittimin.

Alumiininen polttoainetankki tarjoaa muhkean 30 litran tilavuuden, millä todennäköisesti selviää vähän pidemmän tankkausvälin. Se on visuaalisesti vangitseva elementti ja varustettu tavaran kiinnityspistein sekä kumipäällysteisellä säilytystilalla, joten se toimii myös tavaratelineenä. Kiinnityspisteet toimivat asennustelineenä 12 litran tankkilaukulle, joka on saatavilla lisävarusteena.

Samalla tankki on tehokas tuulen- ja sääsuoja, jota täydentävät tuulilasi, sen läpinäkyvät levikkeet sekä käsisuojat. Ajon pitäisi olla hiljaista ja mukavaa.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Eri malliversioita

BMW R 1300 GS Adventuresta on tarjolla varustepakettien lisäksi Triple Black-, GS Trophy- ja Option 719 Karakorum -vaihtoehdot.

Perusversion väritys on Racing Red, jota korostava hopeanvärinen säiliö, mustapunaiset istuimet, musta ohjaustanko, mustat vanteet ja punaiset käsisuojat luovat sopivan kontrastin.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Triple Black -malliversiossa on yhteensovitetut mustan sävyt ja alumiininen polttoainesäiliö on viimeistelty  korkealaatuisella Tinted Clear Coatilla. Mustat elementit, kuten vakiona oleva moottorin kaatumarauta, hopeiset osat, ohjaustanko ja pyörän vanteet, on yhdistetty harmaisiin käsisuojain jatkeisiin, suuriin alumiinisiin jäähdyttimen suojuksiin ja mustiin/harmaisiin lämmitettyihin istuimiin – perinteiseen Triple Blackin värimaailmaan. Tavarateline ja korkea tuulilasi suurilla tuulenohjaimella täydentävät Triple Black -ilmeen.

GS Trophy -versiossa on puolestaan urheilullinen värimaailma. Racing Blue -metallimaalausta täydentävät Light White- ja Racing Red -raidat. Avus Black -mattametalliset kuvioidut jauhemaalatut osat luovat kontrastia alumiiniosien kanssa. Punaiset ja mustat istuimet ja punaiset käsisuojajatkeet yhdistettynä ruostumattomasta teräksestä valmistetun moottorin kaatumaraudan ja mustien pinnavanteiden kanssa luovat houkuttelevan värimaailman. Mustat säleiköt jäähdyttimien edessä ja lisävalot tarjoavat tehokkaan kivisuojan. Pienempi tuulilasi ja matkustajan kahvat korostavat entisestään Trophyn urheilullista luonnetta. 

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Optio 719 Karakorumin väritys on mattametallinen Aurelius Green, mattametallinen. Kullanväriset viivat ja Shadow-väritetyt osat täydentävät ulkonäön, samoin kuin "Opt. 719" -merkki säiliön kannessa. Kultaiseksi anodisoidut komponentit, kuten pyörän vanteet ja ohjaustanko, ovat erityisen silmiinpistäviä. Moottorin vakiosuojarauta on maalattu mustaksi ja käsisuojat ovat harmaat. Lisäajovalojen, pienten alumiinisten jäähdyttimen koppien ja suojasäleikön lisäksi on musta/harmaat istuimet on varustettu sähkölämmittimin, ja pyörässä on tavarateline sekä pieni urheilullinen tuulilasi.

Myyntiin uutuuden pitäisi tulla vuoden 2024 viimeisen neljänneksen mittaan. Hinnasta ei tätä kirjoitettaessa ole tietoa.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Uuden BMW R 1300 GS Adventuren kohokohdat:

  • - Automated Shift Assistant (ASA), jossa on automaattinen kytkintoiminto, tekee moottoripyöräilystä entistäkin mukavampaa ja tarjoaa jännittävän ajokokemuksen valitun ajotilan mukaisten automatisoitujen vaihteisto-ominaisuuksien ansiosta.
  • - Uusi bokserimoottori pohjaan asennetulla vaihteistolla ja BMW ShiftCam -tekniikalla venttiilin ajoituksen ja iskun muuttamiseen imupuolella.
  • - Kaikkien aikojen tehokkain BMW-boksimoottori. Tehokas vaste koko moottorin nopeusalueella, pieni polttoaineenkulutus, päästötasot, käyntien tasaisuus ja hienostuneisuus.
  • - Teho ja vääntömomentti: 107 kW (145 hv) 7 750 rpm:llä ja 149 Nm 6 500 rpm:llä.
  • - Nakutusanturijärjestelmä optimoi pyörän sopivuuden matkakäyttöön.
  • - Täysin uusittu alusta edeltäjämalliin verrattuna, metallilevypäärunko ja alumiiniristikkoputkinen takarunko. Parempi ohjaustarkkuus ja ajovakaus uuden EVO Teleleverin ja uudistetun EVO Paralever -keinuhaarukkojen ansiosta.
  • - BMW Motorradin täysin integroitu ABS vakiona.
  • - Neljä ajotilaa vakiona.
  • - Moottorin vääntömomentin ohjaus (MSR), Dynamic Brake Control (DBC) ja mäkilähtöavustin (HSC) vakiona.
  • - Driving Modes Pro -ajotapavalinta lisävarusteena tehtaalta.
  • - Dynaamisen luistonesto DTC vakiona.
  • - Elektroninen dynaaminen jousituksen säätö (DSA) lisävarusteena tehtaalla, jossa on dynaaminen vaimennuksen ja jousinopeuden säätö sekä kuormituksen kompensointi.
  • - Mukautuva ajoneuvon korkeudensäätö ja urheilujousitus lisävarusteina tehtaalta.
  • - Vakiona runkoon integroidut Matrix LED -ajovalot ja lisäajovalot.
  • - Ajovalo Pro mukautuvalla ajovalolla tehdaslisävarusteena.
  • - Käsisuojat integroiduilla suuntavilkuilla vakiona.
  • - 30 litran alumiininen polttoainesäiliö.
  • - Dynaaminen vakionopeussäädin (DCC), jossa jarrutoiminto.
  • - Riding Assistant aktiivisella vakionopeudensäätimellä (ACC), etutörmäysvaroittimella (FCW), kaistanvaihtovaroittimella ja takatörmäysvaroittimella (RECW) tehtaalta lisävarusteena.
  • - Älypuhelimen latauslokero, jossa integroitu USB-liitäntä ja 12 V:n sisäänrakennettu virtapistoke vakiona.
  • - Istuinlämmitys kuljettajalle ja matkustajalle parantaa sopivuutta retkeilyyn lisävarusteena tehtaalta.
  • - Ohjaustangon 30 mm nostin lisävarusteena tehtaalta.
  • - Laaja valikoima istuinkorkeusvaihtoehtoja lisävarusteena tehtaalta.
  • - Liitettävyys: Monitoiminen mittaristo, jossa on 6,5 tuuman täysvärinen TFT-näyttö ja lukuisia ominaisuuksia vakiona.
  • - RDC, Keyless Ride ja lämmitettävät kädensijat vakiona.
  • - Älykäs hätäpuhelujärjestelmä vakiona.
  • - Perusversion lisäksi malliversiot Triple Black, GS Trophy ja Option 719 Karakorum.
  • - Laaja valikoima alkuperäisiä BMW Motorrad -lisävarusteita.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventuren lisävarusteet verrattuna edelliseen malliin:

  • - Lämmitettävät kädensijat.
  • - Avaimeton käynnistys (ohjaus, sytytysvirta ja polttoainetankin lukko).
  • - Rengaspainemittari.
  • - Moottorin vääntömomentin säätö.
  • - BMW Motorrad:in täysin integroidut ABS Pro -jarrut.
  • - Vakionopeussäädin DCC jarrutoiminnolla.
  • - DSA.
  • - Lisäajovalot.

 

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

Aiheesta aiemmin:

TIISTAI 2.7.2024 12:36

BMW julkistaa uuden pitkän matkan GS Adventuren perjantaina 5. heinäkuuta – automaattivaihteistolla varustettuna – katso tiiserikuva

LAUANTAI 4.5.2024 10:02

Automaattikytkin valtaa alaa: nyt tämänkin ison eurooppalaisen valmistajan moottoripyöriin

TIISTAI 30.1.2024 12:23

Jos jo hankit uuden BMW R 1300 GS:n, niin tässäkö ensimmäinen lisävaruste: Akrapovicin uusi titaanivaimennin, lisää tehoa ja vääntöä

TORSTAI 26.10.2023 12:07

Pikakokeilussa: uusi 2024 BMW R 1300 GS – adventurepyörien esikuva kokonaan uusittuna

TIISTAI 17.10.2023 09:02

BMW:n uusi Vario-laukkusarja: muunneltava tilavuus, sisävalaistus, latauspistoke ja keskuslukitus – vain uusiin isoihin Gessuihin!

PERJANTAI 29.9.2023 12:33

Tässä se nyt on: täysin uusi BMW R 1300 GS – se adventurepyörä, johon kaikkia muita verrataan

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.

BMW R 1300 GS Adventure vuosimallia 2025.