Uudesta BMW:n adventurelippulaivasta lisää tässä: Tässä se nyt on: täysin uusi BMW R 1300 GS – se adventurepyörä, johon kaikkia muita verrataan
Pitkällä matkalla tarvitaan paljon käytännöllistä tavaratilaa, ja Vario-laukuissa mielenkiintoista on se, että kunkin laukun tilavuus on säädettävissä. Koska kyse on kovista laukuista, tilan säädön määrä on rajallinen, mutta ajatus on itsessään mielenkiintoinen.
Kun viime syksynä ajoin Ranskassa vuokrapyörällä, käytössäni oli BMW R 1250 GS ja Vario-laukkujen edellistä sukupolvea edustava ratkaisu. Laajennettavuus oli kätevää: sain nipinnapin kaikki tavarani mahtumaan mukaan siitä huolimatta, että niitä oli paljon. Kun sitten muuten ajelin ja tarvetta tavaroiden roudaamiseen oli vähemmän, laukut sai pienennettyä, jolloin mahtui ajamaan pienemmästä tilasta. Kaupassa käynnin yhteydessä tilaa sai taas laajennettua tarpeeksi, koska kuumassa (melko tasaiset +35°C) lähde- ja vichyveden tarve oli suuri.
Uusi design, uusia ominaisuuksia
Vario-laukkusarjan ulkonäkö on uusittu. Anodisoidut alumiiniosat laukkujen ulkopuolella tuovat kestävyyttä, mutta sulautuvat lisäksi mustan muovin kanssa uuden R 1300 GS:n muotoiluun "entistä harmonisemmin".
Sekä sivu- että takalaukussa on nyt integroituna sisävalaistus ja USB-A-latausportti Lisäksi ne on integroitu pyörän kaukokeskuslukitusjärjestelmään.
USB-A-latausportti mahdollistaa matkapuhelimen, tablettitietokoneen tai kannettavan lataamisen laukun sisällä ajon aikana. Latausteho on 15 wattia (5 V / 3 A).
Laukkujen sisävalaistus helpottaa niiden pakkaamista ja purkamista iltaisin.
Vaikka laukkujen lukitus onkin nyt integroitu langattomaan keskuslukitusjärjestelmään, mukana tulevat myös mekaaniset avaimet. Niillä laukut voi avata, vaikka radiotaajuudella toimiva keskuslukitusavain joutuisikin hukkaan.
Muunneltava tilavuus
Aiemmissa BMW:n Vario-laukuissa tilavuuden säätö oli kaksiasentoinen: pieni – suuri. Uudessa laukkusarjassa tilavuutta voidaan säätää portaattomasti säätöpyörällä. Tällöin pyörän leveys tai takalaukun korkeus ovat vain niin suuret kuin kulloinkin tarvitaan.
Kaikkiaan Vario-laukkujen yhteenlaskettu tilavuus on suurimmillaan 97 litraa. Sivulaukkujen yhteistilavuus on pienimmillään 49 l ja kasvatettavissa 5,5 litralla per laukku. Takalaukun tilavuus on säädettävissä 28-36 litran välillä.
Takalaukkuun ja sivulaukkuun sopii esimerkiksi BMW:n Helmet 7 -kypärä, ja GS-kypärä mahtuu takalaukkuun.
Sivulaukkujen maksimikuorma on 10 kg per laukku ja takalaukun 6 kg. Kiloissa mitattuna laukkujen sisään sullottujen tavaroiden maksimiyhteispaino on siten 26 kg.
Ulkoista kiinnitettävyyttä
Lisää tavaraa voidaan kiinnittää laukkujen ulkopuolelle hyödyntämällä käteviä kiinnityspisteitä. Sivulaukkujen kylkiin voi kiinnittää kilon verran tavaraa, ja takalaukun päälle 2 kilon verran. Kiinnitykseen suositellaan käytettävän hihnoja.
Saatavilla on myös Vario-laukkusarjaan sopivat sisälaukut. Sisälaukkujen tilavuudet ovat: vasen laukku 21.5 - 28.9 l., oikea 21.3 - 26.8 l. ja takalaukku 24.8 - 33 l. Sivulaukkujen sisälaukuissa on suurempi ja pienempi sisälaukku. Jälkimmäinen voidaan laittaa isomman päälle ja sitä voidaan käyttää vaikka pienenä käsilaukkuna, kun pysähdytään kahville.
Vasemman sivulaukun isommassa sisälaukussa on pehmustettu osasto sähköisiä laitteita varten ja kaapelin ulosottoreikä Usb-latausporttia varten.
Takasisälaukku muodostuu yhdestä isosta maksimissaan 33 litran tilasta.
Maksimi sallittu nopeus Vario-laukkujärjestelmän kanssa on 180 km/h. Uusi laukkujärjestelmä ei sovi aiempien vuosimallien Bemareihin.
Lähde: BMW Motorrad.
Aiheesta aiemmin:
PERJANTAI 29.9.2023 12:33
Tässä se nyt on: täysin uusi BMW R 1300 GS – se adventurepyörä, johon kaikkia muita verrataan