Livewire S2 Mulholland on selvästi suunnattu nuorelle, vihreälle ja urbaanille sukupolvelle – juuri sille ryhmälle, mistä Harley-Davidsonin on ollut viime vuosikymmenen aikana vaikea hankkia uutta kannattajakuntaa.
Mulholland-nimi vie ajatukset ohjaaja David Lynchin kuuluisaan Mullholland Drive -elokuvaan, mutta emme tiedä, mistä nimi on peräisin. Ehkä vain ylimalkaan Mulholland Drive -kadusta Los Angelesissa.
Joka tapauksessa Livewire mainostaa tiedotteessaan S2 Mulhollandin olevan power-cruiser, ja pyörä tuli samantien saataville USA:n ja Kanadan jälleenmyyjillä. Muualle maailmaan malli ollaan lanseeraamassa vasta vuoden 2025 mittaan.
Mulholland osoittaa muutosta perinteisen cruiserin siluettiin, jossa bensiinitankki on leimaa-antava yksityiskohta. Profiili on uusi ja erilainen, varsin virtaviivainen akustosta lähtevien linjojen myötä, ja pyörän takaosa on lyhyt.
Bio- ja kierrätysmateriaalien käyttöä
Samalla myös pyörän materiaalivalinnat ovat kiinnostavia: osa komponenteista on valmistettu uusiutuvista materiaaleista ensimmäistä kertaa. Tavoitteena on ollut rakentaa ekoystävällinen ja kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja hyödyntävä moottoripyörä. Niitä on käytetty mm. katteissa, istuimessa ja toissijaisissa muovisissa komponenteissa.
Mallin etu- ja takalokasuoja on valmistettu hampusta tehdystä biokomposiitista. Jäähdyttimen muovisuojus ja johdotuksen suojamuovit taasen on valmistettu uusiomuovista, joka on peräisin merestä nostetuista hylätyistä kalaverkoista. Pyörän istuimeen on puolestaan käytetty öljyvapaata kierrätettävää silikonipohjaista materiaalia nahan tai vinyylin sijasta.
Lisäksi pyörä on saatavilla eko-ystävällisempänä Lunar White -väriversiona, joka tuo esille käytetyn hamppu-biokomposiittimateriaalin luonnollisen värin, jolloin on voitu minimoida perinteisen muovin ja maalien käyttö. Varmaankin ensi kertaa maailmassa, ja ainakin moottoripyörässä.
Saatavilla on myös Liquid Black -vaihtoehto, jossa väritykseen on käytetty maalia.
Suorituskykyä ja latauksia
S2 Mulholland perustuu Livewiren S2 sovellusalustaan, jota hyödynnettiin jo edellisen mallin, S2 Del Marin yhteydessä. Teho, suorituskyky ja ajo-ominaisuudet ovat siten suurin piirtein samanlaiset kuin rinnakkaismallissakin.
Pyörän akuston teho on 10,5 kWh. Ajomatkaksi latauksella ilmoitetaan 195 km kaupunkinopeudella ja 116 km tasaisella 88 km/h maantienopeudella. Latausaika L1-laturilla on 5,9 tuntia ja L2-laturilla 78 minuuttia. Molemmat laturit tulevat vakiona pyörän mukana.
Tehoa Mulhollandin sähkömoottorista löytyy parhaimmillaan 84 hevosvoimaa ja maksimivääntöä 263 Newtonmetriä. Kiihtyvyys 0-96 km/h välillä kestää vaatimattomat 3,3 sekuntia. Pyörä painaa 196 kg.
Vaikka Mulhollandissa on käytetty samaa S2-sovellusalustaa kuin Del Marissa, ajokokemusta on muokattu muuttamalla kuljettajan, jalkatappien ja ohjaustangon sijoittelua. Ohjaustangossa on käytetty 6 tuumaa korkeaa nostinta ja asemoitu se siten ylemmäs ja taaemmas, jolloin kuljettajan asento on pystympi ja cruiserimaisempi kuin flat track -mallisemmassa Del Marissa.
Mulhollandissa on 19 tuuman eturengas ja takarengas puolestaan 17-tuumainen, kun Del Mar'issa molemmat ovat 19-tuumaisia. Ensiasennusrenkaat ovat Dunlop Sportmax Roadsmart IV:t, joiden pitäisi mahdollistaa pyörän kallistamisen 55° asentoon vasemmalle ja 50° oikealle.
Yhdysvalloissa mallin hinta on 15 999 dollaria, mikä tämän hetken kurssilla vastaa noin 14 700 euroa.
Lähde: Livewire.
Aiheesta aiemmin:
SUNNUNTAI 16.7.2023 16:26
Harleyn pienemmän sähkömoottoripyörän, Livewire S2 Del Marin, speksit julki
PERJANTAI 21.4.2023 10:39
Tätä Harrikan sähköprätkämallia tulee Eurooppaan vain 100 – muttei tietenkään Suomeen
TIISTAI 15.2.2022 09:04
Harleyn uusi keskikoon sähkömoottoripyörä, LiveWire Del Mar, esitellään huhti-kesäkuussa