Gogoro on perustettu jo 2011, ja se on siitä lähtien julkistanut uusia vaihdettavilla, "swäpättävillä" akuilla varustettuja skoottereita ja vallannut alaa varsinkin Kaakkois-Aasiassa. Gogoron järjestelmän perusideaa ovat akunlatausasemat, joilla kuljettaja voi käydä vaihtamassa ladatun akun tai kaksi skootteriinsa ja jatkaa matkaansa saman tien. Tämä ratkaisee "ajomatka latauksella" -tyyppiset ongelmat niissä ympäristöissä, joissa akunlataus- ja vaihtoasemia on tarjolla.
Gogoron latausasemaverkostoja – ja skoottereita – on jo ainakin Intiassa, Taiwanissa, Manner-Kiinassa, Indonesiassa ja Philippiineillä sekä Etelä-Koreassa ja Israelissa.
Uusi Pulse on Gogoron lippulaivamalli, ja se on selvästi suunnattu tehonälkäisemmälle ostajalle kuin aiemmat mallit. Luvassa on aiempaa parempaa kiihtyvyyttä ja älytoimintoja.
Pyörässä on 9 kilowatin tehoinen H1-sähkömoottori ja sen kulmikkaat muodot on suunniteltu pitäen mielessä mahdollisimman pieni ilmanvastus. Samalla ilmavirta kuitenkin jäähdyttää moottoria osana neste- ja ilmajäähdytteistä järjestelmää. Pyörän kiihtyvyys 0-50 km/h on noin kolme sekuntia ja huippunopeus 115 km/h.
Gogoron Hypercore-järjestelmä mahdollistaa jämäkän 378 Newtonmetrin väännön takarenkaalta, ja siinä on myös viimeisintä huutoa oleva vetoluistonesto.
Akkujen pitäisi kestää jopa 170 km matka latauksella noin 30 km/h nopeudella ennen vaihtotarvetta. Toki todellinen toteutunut matka riippuu paljon ajovauhdista ja -tyylistä. Halkaisijaltaan peräti 10,25 tuuman HD-digitaalinäyttö varoittaa kuljettajaa akun tyhjenemisaikeista ja opastaa lähimmälle vaihtoasemalle.
Älymittaristo nojaa Qualcommin kehittämään Snapdragon QWM2290 piirisettiin ja näyttö sisältää myös navigointitoiminnon reaaliaikaisilla liikennetilannetiedoilla samoin kuin näyttämällä ajonopeuden ja lataustason.
Valittavaksi tulee kuusi eri ajomoodia, jotka voi vaihtaa suoraan ohjaustangon kytkimistä.
Pulse voidaan etälukita ja -avata iPhonen tai Apple Watchin avulla, ja käyttäjät voivat hyödyntää Applen Find My -verkotusta skootterin seurantaan ja paikallistamiseen.
Lisäksi pyörässä on Led-aktiivimatriisiajovalo, joka koostuu 13 Ledin joukosta. Se adaptoituu kuljettajan nopeuteen, kääntymisiin ja jopa sääolosuhteisiin. Tarpeen vaatiessa matriisi pidentää ajovalon kantamaa nopeuden noustessa ja taas kallistettaessa lisää valoa kaarteen suuntaan.
Tämän tarkempia yksityiskohtia ei ole vielä tiedossa, mutta Pulsen pitäisi tulla toimituksiin Taiwanissa vuoden 2024 toisen neljänneksen loppupuolella.
Lähde: Gogoro.
Aiheesta aiemmin:
TIISTAI 24.10.2023 08:13
Gogorolta uusi sähköskootteri: "ensimmäinen kaksipyöräinen katumaasturi"
TIISTAI 10.1.2023 17:20
Taiwanilainen Gogoro aloittaa sähköskoottereiden valmistuksen Intiassa kesän mittaan
TORSTAI 27.1.2022 10:18