Ducati siis esitteli lokakuun lopulla Superquadro Monon, joka on maailman tehokkain yksisylinterinen moottori. Kyllä, se on varustettu desmodromisella venttiilikoneistolla, joten se on silläkin tavalla "aito" Ducati.
Moottorista lisää tarinaa tässä jutussa: Ducatilta yksisylinterinen huipputehokas Superquadro Mono -moottori – mitä ihmettä on luvassa?
Viikkoa myöhemmin, marraskuun 3. päivän yritys toi sitten maailmaan moottoriin suunnitellun Hypermotard 698 Mono pyörän.
Siitä puolestaan enemmän tässä jutussa: Tällainen on Ducati Hypermotard 698 Mono – pyörä, jota varten kehitettiin maailman tehokkain yksisylinterinen moottori
Hypermotard 698 Monon moottorin tilavuus on 659 cm3 ja se perustuu 1299 Panigalen 1285 cm3 moottorin puolikkaaseen.
Moottori teki uuden aluevaltauksen yksisylinteristen segmentissä, mutta herätti samalla toivoa siitä, että ikoninen Supermono-malli tekisi paluun. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että yksisylinteristen mallisarjaa ei oltaisi laajentamassa.
Pääsuunnittelija Andrea Ferraresin mukaan Ducatilla ei ole suunnitelmia julkistaa yksisylinterisellä moottorilla varustettuja malleja lähitulevaisuudessa.
– Vain muutama vuosi sitten meillä oli vain kaksisylinterisiä, ja nyt meillä on yksisylinterinen ja V4-moottoreita. Moottorien kehittäminen on meille välttämättömyys. Kaikki alkaa siitä. Me kaikki olemme rakastuneita tähän yksisylinteriseen moottoriin. Se on puolikas Panigale Superquadrosta, joten se on erinomainen moottori. Tällä hetkellä meillä ei ole suunnitelmia käyttää sitä muissa malleissa, mutta koskaan ei kannata sanoa ei koskaan. Me kaikki tiedämme, että Supermono on monien ihmisten päässä ja sydämessä. Tällä hetkellä kyse on Hypermotardista, mutta katsotaan tulevaisuudessa, Ferraresi totesi Topspeedin mukaan.
Yhtä lailla voisi kysyä, käytetäänkö moottoria tulevaisuudessa esimerkiksi katuenduro- tai jopa adventure-mallissa, joissa segmenteissä kysyntää lienee tällä hetkellä enemmän kuin sportbikeissä. Aika näyttää.
Superquadro Monon suoritusarvoista vielä sen verran, että sen teho on 77,5 hevosvoimaa, ja huippuvääntö 63 Nm. Ruuvaamalla Termignonin kisaputkiston paikalleen teho nousee 85 hevosvoimaan.
Hypermotard 698 Mono oli erittäin suosittu katseenvangitsija marraskuun EICMA-messuilla.
Aiheesta aiemmin:
PERJANTAI 3.11.2023 11:30
LAUANTAI 28.10.2023 10:37
Ducatilta yksisylinterinen huipputehokas Superquadro Mono -moottori – mitä ihmettä on luvassa?