Italialainen Ducati julkisti viime viikolla uuden moottorin, siitä enemmän tässä jutussa: Ducatilta yksisylinterinen huipputehokas Superquadro Mono -moottori – mitä ihmettä on luvassa?
Hypermotard 698 Mono on selvästi tarkoitettu hauskanpitoon. Itse pyörä on kevyt ja sen yksisylinterinen moottori tehokas. Ducatin mukaan mallin suunnittelussa oli tavoitteena äärimmäiset kaarreajokokemukset kisaradoilta kaupunkien kaduille. Pyörä on tarkoitettu asvaltille.
Pyörän elektroniikkapaketti on "luokkansa paras", siihen kuuluvat kaarteissakin toimivat lukkiutumattomat jarrut. Tässä mallissa ne on viritetty hallittavaan sivuttain ajamiseen radalla.
Kokeneemmat kuljettajat saava enemmän irti pyörän Superquadro Mono -moottorista ja vakaasta ja jämäkästä rungosta. Pyörä on valmistajan väitteen mukaan tyypillinen Supermoto: helppo, intuitiivinen ja ennen kaikkea hauska ajettava. Tämä on saavutettu neutraalilla ja hyvän tuntuman antavalla etupäällä.
Pyörä on ulkonäöltäänkin tyypillinen Supermoto – pelkistetty ja kompakti sekä puhdaslinjainen.
Ulkonäköön oman osansa tekevät tuplaäänenvaimentimet perän molemmin puolin. LED-ajovalossa on päivänvalotoiminto tupla C-profiililla antamassa pyörälle omaleimaisuutta.
Mallista tulee saataville myös RVE-versio, jonka erottaa "Graffiti"-värityksestä ja grafiikoista.
Ducati Superquadro Mono -moottorin tilavuus on 659 cm3 ja teho on 77,5 hevosvoimaa (9750 rpm). Termignonin kisaputkistolla teho nousee 84,5 hevosvoimaan (9500 rpm). Maksimikierrosnopeus on 10 250 kierrosta minuutissa.
Maksimivääntö on 63 Nm / 8000 rpm. Vääntökäyrän pitäisi olla lineaarinen ja tehon helposti hyödynnettävissä. Kaikki tämä Euro 5 vaatimukset täyttävästä moottorista.
Superquardo Mono on johdettu Panigalen 1299 cm3 kaksisylinterisestä moottorista, miltä se on perinyt 116 mm sylinterinhalkaisijan, palotilan muotoilun, halkaisijaltaan 46,8 mm titaaniset imu- ja 38,2 mm teräksiset pakoventtiilit sekä desmodromisen venttiilikoneiston.
Vankka elektroniikkapaketti
Elektroniikkapaketti on vankka, ja siihen kuuluu myös juuri tätä pyörää varten kehitettyjä ominaisuuksia. Peruskauraa ovat kaarre-ABS, vetoluistonesto, keulimisenhallinta, moottorijarrun säätö, teholähtöavustin ja molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin. Viimemainittu on vakiona RVE-versiossa, ja optiona perusmallissa.
Hypermotard 698 Monossa on neljä ajotapavalintaa (Sport, Road, Urban ja Wet) jotka säätävät luistonestoa sekä ABS:n ja moottorijarrutuksen toimintaa. Kaikki nämä ovat myös kuljettajan modifioitavissa.
Hommaa ohjataan 3,8" LCD-näytön avulla. Näytössä on valkoinen grafiikka mustalla pohjalla. Vaihdenäyttö ja kierrosrajoittimen näyttö kuuluvat mittariston antamaan informaatioon.
Hypermotard 698 Mono on ensimmäinen Ducatin malli, jossa on nelitasoinen ABS. Kahteen näistä on integroitu "Slide-by-Brake" -toiminto, joka mahdollistaa turvallisen liu'un radan kaarteeseen.
Kun ABS on asetettu tasoon 3, niin takajarrua käytettäessä Slide-by-Brake-toiminto aktivoituu sallien pyörän kallistettavan helpommin hallittavissa olevaan kallistuskulmaan. Jarruta, lähesty kaarretta, ja elektroniikka hoitaa loput. Level 3 on kehitetty radalle niitä kokemattomampia ajajia varten, jotka haluavat tulla kaarteeseen sivuittain. Tällä Slide-by-Brake-tasolla takapyörällä liu'ut ovat helpommin kontrolloitavissa.
ABS-valinnalla 2 Slide-by-Brake mahdollistaa suuremman sivuttaiskulman ja on tarkoitettu kokeneemmille kuljettajille.
Kaikkein kokeneimmille kuskeille on tarkoitettu level 1. jossa on päällä ABS ilman kaarretoimintoa ainoastaan etupyörässä.
Valinta 4 taas on tarkoitettu tilanteisiin, joissa pito on heikko, takaamaan maksimistabiilisuus ja turvallisuus. Valinta menee päälle oletusarvona Wet-ajotapavalinnassa.
Keulimisenhallinta on nelitasoinen. Tasot 4, 3 ja 2 varmistavat maksimikiihtyvyyden kaarteista lähdettäessä minimoimalla etupyörän nousua. Taso 1 on tarkoitettu ratakäyttöön ja mahdollistaa kontrolloiden ja turvallisen etupyörän noston.
Lisäksi ratakäyttöön on saatavilla Ducati Performance -ohjelmisto keulimisenestoon liitettäväksi. Sitä voi hyödyntää vain Termignonin tehoputkiston (ei katulaillinen) kanssa. Ohjelmiston nimi on Wheelie Assist ja sen avulla pystyy tekemään pidennettyjä wheelieitä.
Alusta ja ergonomia
Hypermotard 698 Mono on kompakti ja kevyt, se painaa vain 151 kg ilman polttoainetta. Pyörän trellisputkirunko painaa vain 7,2 kg ja valuvanteet ovat puoli kiloa kevyemmät kuin vastaavat pinnavanteet. Täysin säädettävä Marzocchin USD-etuteleskooppi 45 mm putkineen painaa vain 8,1 kg.
Kaksipuolinen takakeinuhaarukka on myös kevytrakenteinen ja se on proggressiivisesti linkitetty täysin säädettävään takaiskunvaimentimeen. Ensiasennusrenkaat ovat Pirelli Diablo Rosso IV:t. Edessä koko on 120/70 ZR 17 ja takana 160/60 ZR 17.
Edessä on yksi 330 mm levy, jonka Brembo on erityisesti kehittänyt Hypermotard 698 Monoa varten. Se on varustettu Brembon M4.32 radiaalisatulalla. Takana on yksi 240 mm levy, myös tätä mallia varten dedikoituna.
Ajoasento on suunniteltu varmistamaan maksimihallinta sporttisessa ajamisessa – myös polvi maassa.
Jalkatapit on valmistettu takaamaan mahdollisimman suuri kallistuskulma. Kumiosien poistaminen auttaa pidossa kisabootseilla radalla.
Pyörän kapea yläosa ja matala satula helpottavat kehon ja jalkojen liikuttamista.
Ducati Performance -luettelosta löytyy lisäosia pyörän virittämiseksi mieleiseksi alkaen Termignonin putkistosta kisaistuimeen jne. Saatavilla on myös hiilikuituosia, joilla saa pyörän kevyemmäksi.
Uusi Hypermotard 698 Mono tulee jälleenmyyjille (Italiassa?) tammikuussa 2024. Värivaihtoehdot ovat Ducati Red tai RVE-versio erikoisgrafiikkoineen. Saataville tulee myös 35 kilowatin A2-korttimalli.
Aiheesta aiemmin:
LAUANTAI 28.10.2023 10:37
Ducatilta yksisylinterinen huipputehokas Superquadro Mono -moottori – mitä ihmettä on luvassa?