KTM:n Duke-mallisto viettää paraillaan 30-vuotissyntymäpäiväänsä, joten räväkämmän 990 Duken julkistaminen juhlistaa sitä oikein sopivasti.
990 Duke pohjautuu 2017 esiteltyyn 790 Dukeen ja sitä seuranneeseen 890-nakumalliin. Johtotavoitteena on ollut valmistaa keskikokoinen, mahdollisimman kevyt ja tehokas nakupyörä. Nyt moottorin koko alkaa viedä mallia ulos luokasta ja haastaa tonniset kilpakumppaninsa, mutta perustavoitteet ovat entisellään. Samalla malli lähentyy Super Dukea, ennustellen isonveljen moottorikoon kasvua?
Epäilemättä tulossa on myös 990 Adventure -malli, sillä Duke- ja Adventure-mallisarjat jakavat perinteisesti samat moottorit.
Uuden moottorin lisäksi 990 Dukessa on uudenmallinen runko ja takahaarukka. Myös ergonomiaan on paneuduttu.
Mallin sivunäkymän uuden designin pohjana on valmistajan mukaan käytetty pysäytyskuvaa räjähdyksestä, joka ilmentää valtavaa valjastettua energiaa valmiina vapautettavaksi. Designia täydentävät värivaihtoehdot musta ja sähkönoranssi. Jälkimmäinen on kehitetty juhlistamaan malliston 30-vuotissyntymäpäivää.
Uudistetun LED-ajovalon profiiliin on sijoitettu seisonta- ja päiväajovalo. Mittaristoon integroitu valoanturi säätää automaattisesti valotehoa ympäristön olosuhteiden mukaisesti. Vakiovarusteena järjestelmään liittyy kotiinpaluuvalo, joka jättää ajovalon palamaan sytytysvirran katkaisemisen jälkeen muutamaksi sekunniksi, jolloin kuljettajalle jää aikaa ovien avaamiseen tai tallissa liikkumiseen.
Voimanlähde on uudistettu versio KTM 890 DUKE R -mallin LC8c-moottorista. 947-kuutioisen moottorin männät, kampiakseli ja kiertokanget ovat täysin uusia. Huipputeho on 123 hv ja vääntömomentti 103 Nm. Pyörän pitäisi liikkua liukkaasti, sillä sen kokonaispainoksi ilmoitetaan vain 179 kg.
Pyörässä on jäykkä ristikkorunko ja uusi suljetulla ristikkorakenteella varustettu takahaarukka. Alustan toiminnasta vastaavat säädettävät WP APEX -jousituskomponentit. Etuteleskoopin 43 mm:n WP APEX -jousituksen puristus- ja paluuvaimennukselle on valittavissa 5 asetusta. Takana WP APEX -iskunvaimentimelle on valittavissa 5 asetusta ja takaiskunvaimentimen esijännitystä voi säätää manuaalisesti.
Ensiasennusrenkaina ovat radallekin sopivat Bridgestone S22 -renkaat.
Mittaristo on 5" ja se on varustettu naarmuuntumattomalla laminoidulla lasilla. Grafiikka ja valikkorakenteet on päivitetty helppotoimisemmiksi. Uusi toiminto näyttää kallistuskulmia koskevat tiedot. Tehdasoptiona saatavan TRACK-ajotilan myötä käytettävissä ovat lisäksi ajanottotoiminto ja telemetriatilastot. Varustukseen kuuluu uutuutena USB-C-liitäntä.
Saatavilla on täydellinen valikoima mallia varten kehitettyjä KTM PowerParts- ja KTM PowerWear -tuotteita, joilla kuljettaja voi muokata moottoripyöränsä yksilölliseksi ja parantaa entisestään READY TO RACE -suorituskykyään.
Lisätietoja Ktm.com-sivustolta.
Aiheesta aiemmin:
TORSTAI 17.3.2022 08:00
KTM 790 Duke: alkuperäinen skalpelli on taas täällä!
KESKIVIIKKO 23.2.2022 10:02
KTM:n toinen julkistus toi päivänvaloon uuden Duke 890 GP:n
TIISTAI 8.2.2022 08:31
KTM 890 Duke R – uutta väriä keskikoiseen asennenakuun
KESKIVIIKKO 1.4.2020 10:00
Tällainen on uusi KTM 890 Duke R: olennaiset tiedot sekä tuore esittelyvideo
SUNNUNTAI 12.11.2017 09:42
KTM:ltä huipputekninen katujyrä: 790 Duke