Royal Enfield Himalayan 450:n uuden nestejäähdytteisen yksisylinterisen moottorin teho on 40 hevosvoimaa / 8000 rpm ja maksimivääntö 40 Nm / 5500 rpm. Se on RE:n ensimmäinen läpikotaisin moderni moottori ja tilavuudeltaan 452 cm3. Moottorin mallinimi on "Sherpa 450" ja se on varustettu neliventtiilikannella sekä kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla.
Moottorin jatkeena on luistokytkin ja kuusivaihteinen vaihteisto.
Moderniudesta kertoo myös ride-by-wire.
Uusi runko ja alusta
Kaksoiskehtorunko on niin ikään uusi, ja jousituksesta huolehtii etupäässä USD-teleskooppi sekä takana monoiskunvaimennin, jonka jousen etujännitys on säädettävissä. Joustovaraa on molemmissa päissä 200 mm ja maavaraa perästi 230 mm. Jousitus on Showan käsialaa.
Eturengas on kooltaan 21 tuumaa ja takarengas 17 tuumaa. Pinnavanteilla rullaavat sisäkumilliset renkaat. Rengaskoot ovat edessä 90/90/21 ja takana 140/80/17.
Istuinkorkeus vakioistuimella on 825-845 mm, matalammalla istuimella 805-825 mm.
17 litran polttoainetankki täytettynä pyörä painaa 198 kg, joka kilpailijoihinsa, kuten KTM 390 Adventureen (177 kg) ja BMW G 310 GS (175 kg) se on paljonlaisesti.
Jarrupuolesta vastaa ByBre: edessä on yksi 320 mm:n levy ja takana 270 mm levy. Jarrut ovat kaksikanavaiset ABS:t ja takapyörän ABS voidaan kytkeä pois päältä.
Värivaihtoehtoja tulee markkinoille viisi jaettuna kolmeen varianttiin: perusversio on Kaza Brown, keskimmäisen Pass-vaihtoehdon voi ottaa Slate Himalayan Slat- tai Slate Poppy Blue -versiona ja Summit -huippuversion joko Kamet White- tai Hanle Black -värityksellä.
Ensi kertaa: värimittaristo ja ajotapavalinnat
Himalayaniin tulee myös ensi kertaa RE:n historiassa täysvärinen TFT-mittaristo, joka voidaan parittaa älypuhelimeen Bluetoothin kautta.
Se on myös ensimmäinen RE, jossa on kolme ajotapavalintaa: Eco, Performance (takajarrun ABS päällä) sekä Performance (takapyörän ABS pois päältä).
Lisäksi kaikki valopuoli on toteutettu ledeillä ja takaparkit on integroitu takavilkkuihin.
Pyörän hinnoittelu paljastetaan ensi tiistaina 7. marraskuuta Milanossa. Olemme paikalla ja kerromme lisää asiasta, kun tiedämme.
Himalayan on RE:lle merkittävä malli, sillä se edustaa suosittua keskikokoisten adventurepyörien segmenttiä. Jo 411-malli saavutti paljon suosiota. ja uuden modernin moottorin ja muiden ominaisuuksien perusteella on helppo veikata kiinnostusta tätäkin mallia kohtaan.
Asiasta kertoi mm. Rushlane.
Aiheesta aiemmin:
PERJANTAI 22.9.2023 12:24
Motouutiset koeajaa Royal Enfield Himalayan: rakennettu Himalajalle ajoa varten – vai onko?
PERJANTAI 26.2.2021 08:07
Royal Enfield päivitti Himalayan adventure-malllinsa Euro 5 -kelpoiseksi