Suzukin patenttipiirros osoittaa, että takapään ratkaisu on hyvin skootterimainen: moottori yhdistettynä takakeinuhaarukkaan, ja edessä on kaksi pyörää.
Mutta toisin kuin muissa kolmipyöräisissä skoottereissa, joissa on vain lisätty eteen kaksi pyörää yhden sijaan, Suzukin patentoima ratkaisu on pidempi, jolloin kuljettaja istuu paljon matalammalla kuin perinteisessä skootterissa. Ohjaus hoidetaan vähän ratintapaisella ohjaustangolla.
Pyörän etupään jousitus- ja rakenneratkaisut ovat varsin automaisia, kuten kuljettajan istuimen sijaintikin. Rungon leveä rakenne mahdollistaa automaisen istuimen käytön.
Rakenne sinänsä on yksinkertainen putkirungon osalta ja parhaimmillaan takaswingi moottoreineen otettavissa miltei suoraan tuotantolinjalta. Patentissa korostetaankin valmistuksen edullisuutta.
Ohjauksen rakenne on sellainen, että kun stongaa kääntää, niin pyörä kallistuu siihen suuntaan, mihin ohjataan, kun ohjaus käännetään suoraan, pyörä palautuu pystyasentoon. Ratkaisu aiheuttaa sen, että pyörä ei samalla tavalla nojaa keskipakoisvoimaa vastaan kuin oikea moottoripyörä, mutta kolmipyöräisenä ratkaisu ei ole välttämätön. Sen osoittaa esimerkiksi Can-Amin Ryker -trike.
Suzuki on päätynyt ikään kuin puolivälin ratkaisuun: lisännyt kallistettavuuden saavuttaakseen paremman stabiiliuden kaarteissa kuin ei-kallistuva trike, mutta säilyttämällä hyvän ajovakauden.
Kyseessä on laite, joka mahtunee moottoripyörän määritelmän sisälle, mutta rakenne on äkkiseltään katsottuna sellainen, että se voisi olla myös katettu. On mielenkiintoista nähdä, muuttuuko suunnitelma todellisuudeksi ja milloin – ja minkälaiseksi.
Asiasta kertoi IDN Motoweek.
Aiheesta aiemmin:
KESKIVIIKKO 6.7.2022 12:04
TIISTAI 26.1.2021 08:50
TORSTAI 17.5.2018 13:59
Yamahan kallisteltava kolmipyöräinen Niken-moottoripyörä on nyt ennakkotilattavissa
TIISTAI 7.6.2016 12:09
Tohtorinväitös: tulevaisuuden moottoripyörä on kolmipyöräinen, ja siinä on turvatyyny
PERJANTAI 11.3.2016 08:24
Ludovic Lazarethin rakentama kallisteltava kolmipyöräinen Gold Wing