Matteo Rizzi väitteli aiheesta "Turvalliset moottoripyörät". Kaikki moottoripyöräilijät tietävät, että pyörä voi alkaa woblata, jos joutuu jarruttamaan voimakkaasti kovassa vauhdissa, ja että jarrut saattavat lukkiutua. Woblaaminen johtaa usein pyörän hallinnan menettämiseen, joka puolestaan voi aiheuttaa vakavia vammoja. Lukkiutumattomien jarrujen avulla pystytään estämään pyörän kaatuminen ja sen aiheuttamat vauriot.
Rizzin tutkimus osoittaa, että ABS-jarrut vähentävät onnettomuuksia yli 40 prosenttia, sen lisäksi onnettomuudet, jotka kuitenkin tapahtuvat, ovat paljon ennustettavempia, sillä moottoripyöräilijä pystyy säilymään pystyssä moottoripyöränsä päällä törmäyksen tapahtuessa. Tämä aiheuttaa sen, että voidaan alkaa suunnitella ja kehittää entistä parempia turvavälineitä.
– Siksi voidaan ajatella esimerkiksi miten tiet räätälöidään siten, että ne vähentävät riskejä, vaikkapa kehitetään sellaiset kaiteet jotka ovat turvallisempia törmäyksissä. Kun kuljettaja pysyy pystyssä törmäyksen aikana, niin se mahdollistaa myös moottoripyörän kehittämisen ja varustamisen vaikkapa turvatyynyin. Tulevaisuuden pyörässä on todennäköisesti kolme pyörää, turvatyynyt, ABS-jarrut sekä automaattiset hätäjarrut, Matteo Rizzi uskoo.
Rizzin tutkimus perustuu todellisiin onnettomuuksiin ja on useitten tilastollisten tutkimusten tulos, joissa on setvitty kaikkiaan tuhansittain onnettomuuksia.
– Väitöstilaisuuden jälkeen tapaan organisaation, joka edustaa moottoripyörävalmistajia koko Euroopassa. Saan kertoa tutkimuksestani ja siten vaikuttaa tulevaisuuden moottoripyörien kehitykseen, mikä tuntuu todella jännittävältä.
Matteo Rizzin tutkimustyö on jo tuottanut tuloksia, sillä esimerkiksi EU päätti vastikään, että kaikkiin uusiin moottoripyöriin tulee pakollisiksi ABS-jarrut. Hänen tutkimuksellaan on merkitystä (tosin vain Ruotsissa, milloin meillä Suomessa vakuutusyhtiöt noteeraavat tämänkaltaisia asioita?) Folksams-vakuutusyhtiön asiakkaille, sillä he saavat vastedes 15 prosentin alennuksen moottoripyöränsä vakuutusmaksusta, jos tässä on ABS-jarrut.
Rizzi aloitti kulkunsa kohti tohtorinhattua tultuaan töihin Foksamiin liikennetutkijaksi neljä vuotta sitten. Hän on itse innokas moottoripyöräilijä, joka on mm. ottanut osaa rata-ajokisoihin, kerrotaan Folksamin tiedotteessa.