Suzuki esitteli kokonaan uuden V-Strom 800DE -adventuremallinsa viime marraskuussa EICMA-messuilla Milanossa, ja Suomen markkinoille se tuli heti keväällä 2023.

Nyt japanilaisvalmistaja esitteli sisarmallin V-Strom 800RE:n, joka pääpiirteissään on sama kuin DE:kin. Joitakin eroja toki on, kuten säädettävä pleksi ja 19 tuuman eturengas.

800DE jää mallistoon valmistajan mukaan soratiepainotteisemmaksi malliksi, kun RE:llä taas tavoitellaan heitä, joita päällystetyt tiet ja pitkien matkojen ajaminen kiinnostavat enemmän.

Meillä oli keväällä vertailussa 800DE, jossa vastaan asettui toinen uutuusmalli, Honda XL750 Transalp. Aiheesta lisää täällä: 

Vertailussa kesän kiinnostavin adventurepyöräkaksikko: uudet Honda Transalp ja Suzuki V-Strom – kumpi pesee kumman?

800DE osoittautui kelpo pyöräksi, jonka hinta/laatusuhde on kohdallaan. Se on helppo käsiteltävä ja nestejäähdytteisessä 776cm3 rinnakkais-twinissä on riittävästi jytinää. Huipputeho on 84 hv ja maksimivääntö 78 Nm.

Suzuki V-Strom 800RE vuosimallia 2024. Nissinin nelimäntäiset radiaalisatulat ja Showan etuteleskooppi sekä 19 tuuman eturengas.

Suzuki V-Strom 800RE vuosimallia 2024. Nissinin nelimäntäiset radiaalisatulat ja Showan etuteleskooppi sekä 19 tuuman eturengas.

Uudessa rinnakkaismallissa hyödynnetään samaa moottoria ja runkoa. Ehkä suurin muutos on pinnavanteiden tilalle ruuvatut sisärenkaattomat alumiinivanteet. Samalla eturenkaan koko pienentyi 21:stä 19 tuumaan paremman maantiekelpoisuuden nimissä. Takana rengaskoko on edelleen sama 17 tuumaa.

Jousitus on Showan käsialaa kuten DE:ssäkin, mutta tuunattu toimimaan parhaiten maantieolosuhteissa. Joustomatka edessä ja takana on 150 mm. Etuhaarukka on USD ja varustettu jousen esijännityksen säädöllä. Takana on linkitetty monovaimennin, josta voi säätää jousen esijännitystä ja paluuvaimennusta.

Etujarruina on radiaalisti asennetut nelimäntäiset Nissinin satulat.

Suzuki V-Strom 800RE vuosimallia 2024. USD-etuhaarukka.

Suzuki V-Strom 800RE vuosimallia 2024. USD-etuhaarukka.

Suzuki V-Strom 800RE:n istumakorkeus on 825 mm ja kuljettajan ajoasentoa on ruuvattu tiekelpoisempaan suuntaan. Kumipäällysteisiä jalkatappeja on siirretty 14 mm taaksepäin ja 7 mm ylemmäs kun 800DE:ssä ja alumiininen ohjaustanko on 13 mm alempana ja 23 mm edempänä.

800DE:n pleksin antama suoja on varsin viitteellinen. V-Strom 800RE:ssä pleksi on korkeampi ja leveämpi sekä säädettävissä kolmeen eri asentoon.

Näyttö on sama 5" väri-tft kuin 800DE:ssä ja sen käyttöä voidaan ohjata ohjaustangon valitsimilla.

Vetoluistonsäätö on kolmiasentoinen ja poiskytkettävissä, ABS:ssa on kaksi valintaa. Takajarrun ABS:n saa pois päältä.

Ajotapavalintoja on kolme, Active, Basic ja Comfort eli sporttisesta matka- ja märkien olosuhteiden ajoon. 

Tässäkin mallissa on sähköisesti ohjattu kaasu ja kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin naitettuna luistokytkimeen sekä matalien kierrosten avustin ja helpon käynnistyksen toiminto.

Suzuki V-Strom 800RE vuosimallia 2024. Korkeampi ja leveämpi sekä kolmeen eri asentoon säädettävä tuulilasi kertoo omalta osaltaan siitä, että pyörä on suunniteltu matka-ajoon ja asvalttiteille.

Suzuki V-Strom 800RE vuosimallia 2024. Korkeampi ja leveämpi sekä kolmeen eri asentoon säädettävä tuulilasi kertoo omalta osaltaan siitä, että pyörä on suunniteltu matka-ajoon ja asvalttiteille.

Jo Suzuki V-Strom 800DE:n ulkonäössä oli havaittavissa selkeitä yhtymäkohtia valmistajansa legendaariseen Dr. Big -malliin, ja sama linja jatkuu myös tämän uutuuden kanssa. Eikä siitä ole mitään pahaa sanottavaa.

V-Strom 800RE tulee myyntiin kolmena eri värivaihtoehtona: Pearl Vigor Blue, Metallic Matt Steel Green sekä Glass Sparkle Black.

V-Strom 800RE on hieman sisarmalliaan kevyempi. 800DE:n painoksi ilmoitetaan 230 kg, RE:n 223 kg. Ulkoisesti ei huomaa muuta painoon liittyvää muutosta, kuin sen, että RE:stä puuttuu pohjapanssari, joka DE:ssä on, mutta se tuskin painaa 7 kilogrammaa.

Mallin Suomeen tulosta ei ole varmaa tietoa, mutta oletettavasti ensi kesänä. 

V-Strom 800RE

  • - Moottori:  776cm3 nestejäähdytteinen nelitahtinen rinnakkais-twin, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. 
  • - S.I.R.S (Suzuki Intelligent Ride System) Ride By Wire
  • - SDMS (Suzuki Drive Mode Selector) 3 eri ajotapavalintaa
  • - Vetoluiston hallinta, 3 moodia sekä off-valinta.
  • - Kaksisuuntainen vaihdeavustin, luistokytkin
  • - Suzuki Easy Start System: moottori käynnistyy käynnistysnappulan pikapainalluksella.
  • - Matalien kierrosten assistentti: helpottaa lähtöä paikalta
  • - ABS (2 valintaa)
  • - Valualumiinivanteet
  • - Tuulilasi säädettävissä kolmeen asentoon
  • - USB-pistoke
  • - Mitat: Pituus (mm) 2255, leveys 905, korkeus 1355. Akseliväli 1515 mm ja maavara 185 mm. Istuinkorkeus 825 mm. Tankattu paino 223 kg. Rengaskoko edessä 110/80R19M/C ja takana 150/70R17M/C. Polttoainetankki 20l. CO2-päästöt 104 grammaa / kilometri.

 

Suzuki V-Strom 800RE vuosimallia 2024. Dr. Bigista muistuttaa mm. ylös vedetty etulokasuoja ja keulan muotoilu.

Suzuki V-Strom 800RE vuosimallia 2024. Dr. Bigista muistuttaa mm. ylös vedetty etulokasuoja ja keulan muotoilu.

Aiheesta aiemmin:

TORSTAI 13.7.2023 11:52

Vertailussa kesän kiinnostavin adventurepyöräkaksikko: uudet Honda Transalp ja Suzuki V-Strom – kumpi pesee kumman?

LAUANTAI 12.11.2022 11:07

Suzukilta kaksi uutta jämäkkää mallia: naku GSX-8S ja keskiluokan adve-pyörä V-Strom 800 E

KESKIVIIKKO 1.3.2023 09:01

Yksitoista hyvää syytä, miksi sinun pitäisi hankkia adventuremoottoripyörä