Suzuki ehti tiistaiaamuna EICMA-messuilla estradille kolmantena kertomaan uutuuksistaan.
Molemmat uutuudet, GSX-8S -nakupyörä ja seikkailumalli V-Strom 800 E ovat mielenkiintoisia tuttavuuksia ja rakentuvat kokonaan uuden moottorin ympärille. Lisänä molemmissa on mukavasti modernia elektroniikkaa ja genrenmukainen rouhean uudenaikainen ulkonäkö.
Kokonaan uusi moottori on 776 cm3 rinnakkais-twin, jonka teho on GSX-8S:ssä 61 kW / 82 hv 8500 kierroksella minuutissa. Maksimivääntö puolestaan on 78 Nm 6800 kierroksella minuutissa. V-Stromissa tehoa on niukasti enemmän, 62kW / 83 hv, tosin samoilla kierroksilla ja vääntö on ennallaan.
Moottorissa on tasapainoakseli vähentämässä värinöitä.
Molemmille malleille yhteisiä piirteitä ovat ajotapavalinnat ja vetoluistonesto, viisituumainen väri-tft-näyttö, ABS-jarrut sekä molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin, eli shifteri, joka mahdollistaa vaihtamisen ilman kytkimen käyttöä.
Ajotapavalintoja on GSX-8:ssa kolme, ja V-Strom 800 E:ssä on lisäksi Gravel- eli sora-ajotapavalinta sekä pois kytkettävä takapyörän ABS.
Kummassakin mallissa on Suzukin käynnistysavustin ja matalien kierrosten avustin.
Molemmissa malleissa on uudet teräsputkirungot. Samoin etuvalot ovat tunnistettavan sukunäköiset: kaksi päällekkäin pinottua omannäköistään ajovaloa.
Suzuki GSX 8-S
GSX 8-S:n USD-etuteleskooppi on 41 mm ja takana on monovaimennin. Molemmat KYB:in käsialaa. Edessä on kaksi 310 mm:n levyä ja takana yksi 240 mm levy.
Rengaskoko on edessä 120/70ZR17 ja takana 180/55ZR17. Ensiasennusrenkaina Dunlop Sportmax Roadsport 2:t.
Pyörän tankki on tilavuudeltaan 14 litraa ja GSX-8S painaa tankattuna 202 kg. Tarjolle tulee kolme värivaihtoehtoa: sininen, valkoinen ja musta.
Suzuki V-Strom 800 DE
Suzuki V-Strom 800 DE on uusi keskikokoinen adventurepyörä, joka julkaistaan kovaan ja kilpailtuun luokkaan. Mallissa on 21 tuuman eturengas ja takarengas on 17-tuumainen, molemmissa luonnollisesti pinnavanteet. Ensiasennusrenkaina ovat maastokelpoisemmat Dunlop Mixtourit.
Ulkonäkö muistuttaa kovasti V-Strom 1050 DE:tä.
800 DE:n runko on sama kuin GSX-8S:ssä, mutta takarunko on pidempi ja vahvistettu kestämään sekä kyytiläisen että kulkijan laukut ja matkatavarat.
Myös polttoainetankki on tilavuudeltaan suurempi, 20 litraa ja alumiininen takakeinuhaarukka pidempi.
Erot eivät jää vielä tähän, sillä V-Strom 800 DE:ssä on Showan alusta. Pyörän maavara on 220 mm, ja joustot sekä edessä että takana 220 mm. Lisäksi malli on varustettu pohjapanssarilla ja jäähdyttimen suojalla.
Edessä on kaksi 310 mm jarrulevyä ja nelimäntäiset kelluvat satulat, takana 260 mm:n levy ja yksimäntäinen satula.
V-Strom 800 DE tulee tarjolle keltaisena, harmaana ja mustana värivaihtoehtona.
Tarjolle tulee myös kattavasti lisävarusteita.
Mielenkiintoista on se, että sekä V-Strom 650 ja SV650 jäävät mallistoon. Suzukin Mp-puolen pääjohtaja Masayoshi Ito totesi, että jos joku haluaa jatkossakin V-konetta, niin molemmat ovat saatavilla. Täten uudet GSX-8S ja V-Strom 800 DE tulevat mallistoon 650- ja 1000-luokan väliin täydentämään merkin tarjoamia vaihtoehtoja.
Aiheesta aiemmin:
Vakoiltu: Suzukilta tulossa uusi V-Strom
Motouutiset koeajaa: Suzuki GSX-1300 R Hayabusa – legendan odotettu paluu