– Perjantain aika-ajossa olin neljäs. Paalulle ajaneen aika oli samaa luokkaa, kuin viime syksyn paaluaikani täällä. Olemme tehneet pyörään koko ajan pieniä muutoksia. Ja nyt, kun pää on kunnossa, niin pystyn ajamaan lähellä omaa hyvää tasoani. Aika-ajoista jäi vähän hampaankoloon, kun en saanut tehtyä mielestäni virheettömiä kierroksia. Jossakin kohtaa oli paljon parannusta, mutta sitten taas ihan selkeä virhe, mistä pystyin samantien antamaan itelle palautteen, että hyvin ryssitty, kritisoi Kirsi Kainulainen itseään.
– Takarenkaan pitoon en ollut kertaakaan viikonlopun aikana tyytyväinen, eikä se johdu renkaasta. Jokainen avaus luistaa, vaikka koettaa avata maltilla, mutta yhtenäisesti. Toki sitäkin on saatu paremmaksi pyörän kulkukulmaa muuttamalla, ja keulan sekä perän säätöjä hakemalla. Kaikki muutokset mitä aika-ajoon ja sen aikana tehtiin, ovat menneet oikeaan suuntaan.
– Iso apu perjantaille oli, kun sain helpotusta muutamaan kurvin sisäänmenoon moottorijarrumuutoksesta. Vielä myöhään eilen illalla käytiin Juhan (Helenius) kanssa dataa läpi ja sieltä aukesi hyviä juttuja omaan tekemiseen. Juha ehdotti, että lisätään muutamille vaihteille ja kierrosalueille moottorijarrua. Se osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Aina kun menin radalle, pystyin parantamaan kierrosaikaani. Vielä aamulla tehtiin pieni, onnistunut muutos keulaan.
– Kaikkiaan oli superhyvä viikonloppu. Koska luokkia oli niin paljon ja kisa-aikataulu oli rajoitettu, niin tänään mentiin suoraan kilpailuun. Ei ollut edes aamun lämppäreitä.
– Sain kisaan ihan hyvän startin. Ensimmäisessä mutkassa olin toisena. Ensimmäiset puolitoista kierrosta oli heikko, ennen kun sain luottamuksen renkaisiin. Koko viikonlopun rata oli liukkaan tuntuinen. Pito ei ollut samanlainen, mitä aikaisemmin. Sen näki muillakin, esimerkiksi kierrosajat, mitä Superbiken kärki ajaa normaalisti, eivät olleet lähellekkään niin kovia, kuin aikaisempina vuosina. Siellä on pystytty ajamaan kovempaa jopa kevään kylmemmillä keleillä. Eli ilmeisesti muillakin on ollut sama ongelma: rata on liukas.
– En pystynyt heti iskemään kärkikuskin vauhtiin. Ajattelin kuitenkin, että kisa ei ole vielä tässä. Kisan pituus oli 13 kierrosta. Ehtii, kun ajaa maltilla ja tarkasti ensimmäiset kierrokset, että saa hyvän luottamuksen renkaisiin. Sitten alkoikin kilvanajo 2-4 sijoituksesta.
– Kun takanani ajanut Alar Laidoner tuli ohitseni ja tiputti minut hetkellisesti kolmanneksi, niin oikeastaan vasta silloin sytyin kilvan ajamiseen. Ei ollut aikomustakaan antaa periksi. Hänen kanssaan vaihdettiin paikkoja muutamaankin otteeseen. Laidoner pääsi ohi heikossa paikassani, mutkayhdistemässä, jossa kaaduin keväällä.
– Kolmanneksi tiputtuani kuittasin saman tien kakkostilan takaisin itselleni vahvassa paikassa. En muista montako kertaa siinä ohiteltiin toinen toisiamme, mutta pystyin vetämään pidemmän korren. Viimeisellä kierroksella muutin sen mutkayhdistelmän ajonlinjaa niin, ettei hän enää mahtunut tulemaan ohitseni. Tulin ruutulipulle sekunnin ennen häntä. Maistuu hyvältä, että sain ajamalla ajettua kakkossijan.
– Oli todella hieno viikonloppu. Onnistuminen tähän kohtaan toi itseluottamuksen takaisin. HRT Racing Teamin Caijo (Karl-Johan Källman) ja Juha olivat parivaljakkona tällä kertaa paikan päällä auttamassa minua. Kaikki mitä pyörässä muutettiin osui oikeaan suuntaan. Pyörä oli aivan loistava ajaa. Tästä on hyvä jatkaa viikon päästä Botniaringillä. Hieno homma, että se SM-kisa järjestetään. Luottavaisin mielin sinne ajamaan.
– Kiitos Eestin kilpailun järjestäjälle. Oli upeasti järjestetty tapahtuma. Paljon luokkia, paljon yleisölle nähtävää, kun autokisat oli samassa. Porukkaa oli huikean paljon ja minulle oli kisoissa lämmin vastaanotto. Kiitos kaikille yhteistyökumppaneille, ystäville ja tukijoille. Vaikka välillä on kaukana kaikesta, niin oli mahtava huomata, kuinka paljon minua seurataan ja kuinka paljon porukkaa on hengessä mukana. Täälläkin on tullut paljon eestiläisiä tutuksi, kaikilla oli aito ilo läsnä, kiitti Kirsi Kainulainen.
Olit mekaanikko, Karl-Johan Källmanin lisäksi, Kirsin mukana Pärnun kisamatkalla. Mitkä fiilikset jäivät viikonlopusta?
– Kun tiimipäällikkömme, Jari Mäkelälammi ei päässyt reissuun, niin lähdin mukaan. Eestiin mennessä oli hyvät fiilikset. Jo perjantaina, ekassa setissä näytti hyvältä. Pyörää on säädetty kaiken aikaa paremmaksi, Kirsin ajotyylille sopivaksi. Kirsi pääsi kevään vauhtiin, kertoi datasta vastaava, itseään jokapaikan höyläksi tituleeraava Juha Helenius.
– Ainoa asia, mikä harmittaa on se, että jos olisi ollut normaali kisaviikonloppu, eli kisat lauantaina ja sunnuntaina, niin sunnuntaina Kirsi olisi päässyt ajamaan oikeasti kilpaa kärkipaikasta, Helenius harmitteli.
Mikä mielestäsi on se ratkaiseva askel, millä Kirsi on löytänyt vauhtinsa takaisin?
– Luulen... Kirsi on vahvatahtoinen kuski ja tottunut tekemään asiat omalla tavallaan. Häneen on iskostunut ajatusmalli, ettei voi koittaa ehdottamiamme asioita, kun ne eivät ole sopineet aikaisemminkaan hänelle. Näemme datan perusteella, miten pyörä radalla käyttäytyy ja samalla seuraamme miten Kirsi pyörää ajaa. Ruotsissa saatiin pehmennettyä pyörän jousitusta radikaalisti. Siellä hän huomasi, että se onkin hyvä juttu, tämähän toimii. Hän ei pelännyt muutosta, palaset loksahtivat paikoilleen ja hän alkoi ottamaan kommentteja ja muutosehdotuksia vastaan, arveli Juha Helenius.
– Kun Kirsi uskalsi kokeilla ja huomasi, että on menty siihen suuntaan mihin pitää. Että ajaminen, kierrosajat ja ajatukset paranivat, niin hän on alkanut myös sisäistämään niitä juttuja, mitä hänelle on ehdotettu, lisäsi väliin Kirsi Kainulaisen mekaanikko Caijo (Karl-Johan Källman).
– Joka kerta tullessaan radalta, hän oli tyytyväinen siihen, että pystyi toteuttamaan sen, mistä puhuttiin. Erittäin tyytyväisinä lähdettiin kotiin, kommentoi Juha Helenius.
– Polte silmiin on tullut takaisin. Se katse, kun hän ottaa kypärän pois päästä ja haluaa päästä heti takaisin radalle, hehkutti Caijo.
– Viron radalla ne muutamat kohdat, missä Kirsi on kaatunut, olivat vaikeita. Varsinkin radan tuplamutka, missä hän kaatui keväällä olivat oikeasti vaikeita. Tänä viikonloppuna hän alkoi jopa tykkäämään niistä, kun kohdennettiin moottorijarrutusta paremmaksi, kertasi Helenius viikonlopun parannuksia.
– Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että meillä oli jatkuva kehitykaari. Aina kun käytiin radalla, kaikille osa-alueille tuli parannusta, vaikka rata oli varmasti liukkaampi kuin normaalisti. Sen huomasi siitä, että kun keväällä oltiin tällä samalla radalla, niin Hannes (Soomeri), ajoi kierroksen aikaan 1:12.6. Tänään hän ajoi tällä kotiradallaan 1:23.6, eli sekunnin hitaammin, kuin keväällä kylmällä asfaltilla. Jo siitä tietää, ettei pito ole normaali, pohti Juha Helenius.
– Innolla ja hyvällä mielellä tullaan Jurvaan kisaamaan. Se tulee olemaan hauskaa, vakuutti Caijo lopuksi.
Kilpailun voitti Jaanus Saarmaa, toisena Kirsi Kainulanen, kolmantena Alar Laidoner vain 0,197 sekuntia neljänneksi ajanutta Rain Leenpalua nopeampana.
Aiheesta aikaisemmin:
MAANANTAI 31.7.2023 06:01
Kirsi Kainulainen haki lisää ajovarmuutta kisaamalla Ruotsissa
TIISTAI 18.7.2023 09:41
Circuit Racing: Kemoran SM-osakilpailu peruttiin yllättävien syiden takia
TIISTAI 4.7.2023 09:02
Kirsi Kainulainen ensimmäistä kertaa Imatranajoissa soolopyörällä: "Terve pelko oli koko ajan läsnä"
TIISTAI 20.6.2023 08:01
Kirsi Kainulainen selätti peikon, nyt ajo alkaa kulkemaan lähes entiseen malliin
TIISTAI 23.5.2023 10:01
LAUANTAI 4.2.2023 11:37
Road Racing: Kirsi Kainulainen vaihtoi tiimiä, ajaa tulevan kauden Yamahalla HRT Racingin tiimissä
LAUANTAI 7.5.2022 14:07
Ratamoottoripyörilijä Kirsi Kainulaisen paluu rr-radoille vakavan loukkaantumisen jälkeen
PERJANTAI 20.8.2021 08:00
Kirsi Kainulaisen vakava onnettomuus Botniaringillä johti pitkään toipumisaikaan