BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

Dirk Oehlerkingin rakentama BMW R 18 The Crown julkistettiin BMW Motorrad Days'illä Berliinissä viime viikkonloppuna. Oehlerkingin yritys on nimeltään Kingston Custom, joten nimi sopii pyörälle hyvin monessa mielessä.

Yksi niistä on se, että R 18 on eräänlainen Bemarin bokserimallien kruununjalokivi, ja Oehlerkingin kustomoima versio varsin uniikki sellainen.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

Oehlerking on tunnettu nimi custom-piireissä. Hyvä esimerkki hänen töistään on pari vuotta sitten esitelty R 18 Spirit of Passion. Se on henkeäsalpaava art deco -tyylinen luomus, joka herättää todella vahvoja tunteita puolesta ja vastaan. Intohimon Hengestä lisää tässä jutussa: BMW R18 Custom: Art Deco -vaikutteinen Spirit of Passion – nyt on Pyörä!

R 18 The Crown menee vielä askelen pidemmälle: "Se on tähänastisten luomusteni perusolemus, essenssi," toteaa Oehlerking. Miehen luomukset ovat aina olleet hyvin yksilöllisiä ja epätavallisia – jo 30 vuoden ajan!

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

Pyörän päälliosa on tehty alumiinilevyistä ja etupyörän jousitus on toteutettu kaksipuolisella keinuhaarukalla.

"Aloitin työn riisumalla R 18. Kuten aina, työskentelin kovaa vaahtomuovia ja pahvia apuna käyttäen luodakseni muodot, linjat ja designin. Tarkoituksena oli, että se näyttäisi vahvalta, elegantilta ja nopealta yhdistettynä innovatiiviseen ulkonäköön," Oehlerking kuvaa.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

Kahdeksan litran vetoinen polttoainetankki ja korin osat tehtiin 2 mm paksusta alumiinilevystä, joka leikattiin, taivutettiin ja työstettiin käsin. Moottori ja takajousitus ovat alkuperäiset, mutta ruostumattomasta teräksestä valmistetut äänenvaimentimet ovat niin ikään käsityötä.

Pyörään on istutettu myös vakiokomponentteja kuten ajovalo, mittaristo, katkaisijat ja jalkatapit. Kytkin- ja jarrukahvat ovat puolestaan peräisin Maguralta, takalokasuoja Wunderkindilta. Satula on 2 millistä alumiinilevyä ja päällystetty aidolla nahalla.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

Kuin kermavaahtona kakun päälle, Oehlerking maalasi The Crownin Champagne Platinum -helmiäisvärillä.

Aiheesta aiemmin:

BMW R18 Custom: Art Deco -vaikutteinen Spirit of Passion – nyt on Pyörä!

Hienosti rakennettu BMW R 18 – mutta miksi sen nimi on "Iron Annie"?

Watsonian valmisti tyyliin sopivan sivuvaunun BMW:n isoon R 18 Classic-cruiseriin

Peltimiehen kustomoinnin jäljiltä BMW:n iso bokseri R 18, muuttuu huikeaksi kaunottareksi

BMW R 18 B "Heavy Duty" – kovaan käyttöön customoitu, rakentajana sceneguru Fred Kodlin


BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.

BMW R 18 The Crown by Dirk Oehlerking.