Kyseessä ei ole ensi kerta kun italialainen MV Agusta valmistaa erikoismallin Pohjois-Amerikan markkinoita varten. Jo vuonna 1973 ilmestyi ikoninen 750 S -malli, joka oli maalattu USA:n lipun väreihin juhlistamaan tuon markkinan tärkeyttä. Vuonna 2004 "America"-mallinimi lisättiin Brutale 750:n. 2012 puolestaan nelisylinterinen malli varasti show'n: tällöin parrasvaloihin nousi Brutale 1090 RR America. Tämä oli tuohon aikaan tehokkain nakumalli, mitä MV oli koskaan valmistanut.
Viisi vuotta myöhemmin, eli vuonna 2017 esiteltiin uudistettu mallisto, joka toi markkinoille kolmisylinterisen Brutale 800 RR American. Tätä
seurasi puolestaan vuonna 2018 Dragster 800 RR America, hyvin eksklusiivinen malli, jota valmistettiin vain 200 kappaletta.
Tänään MV Agusta juhlistaa tärkeintä markkina-aluettaan uudella Dragster RR SCS America Special Editionilla, jonka valmistuserä on rajattu 300 kappaleeseen. Malli on saatavilla ainoastaan Pohjois-Amerikassa.
Ne värit ja yksityiskohdat
Erikoismallin värimaailma tulee luonnollisesti Yhdysvaltain lipusta, kuten sen edeltäjilläkin. Lisäksi istuimessa lukee käsin kirjailtuna "America Special Edition".
Kuten oheisista kuvista käy hyvin ilmi, MV on kiinnittänyt runsaasti huomiota yksityiskohtiin aerodynaamisesta hiilikuituisesta takapyörän suojuksesta polttoainetankkiin värimaailmoineen. Yksilöllinen valmistusnumero välillä 001-300 löytyy laserilla kaiverrettuna yläkolmiosta.
Mukana tulevassa erikoisosasetissä on mukana läpinäkyvä kytkimen kotelo, erityinen suojapeite sekä autenttisuustodistus. Lisäksi pyörään on saatavilla Akrapovičin titaaninen sporttipakoputkisto erityisine kisa-ECU:ineen. Se nostaa moottorin maksimitehon 148 hevosvoimaan 12 800 kierroksella minuutissa.
Malli perustuu Dragster RR SCS:ään, joten luvassa on suorituskykyä ja ensiluokkaisia teknisiä komponentteja.
Kompakti moottori on kolmisylinterinen ja se on varustettu yhdessä Reklusen kanssa kehitetyllä SCS 3.0 automaattikytkimellä, joka poistaa kytkinkahvan tarpeen. Lisäksi MotoGP:stä omaksuttu moottorin kampiakselin vastakkainen pyörimissuunta ja irrotettava vaihdelaatikko ovat ratkaisuja, joita voi löytyä vain MV Agustan malleista.
Pyörässä on ride by wire eli sähköinen kaasu ja vakionopeudensäädin. Kuusiakselinen inertiailmaisin huolehtii luistonestosta, etupyörän noston hallinnasta sekä kaarteissakin toimivista ABS-jarruista.
MV Agusta Dragster RR SCS America Special Editionissa on luonnollisesti ohjausiskunvaimennin, joka on säädettävissä 8 eri vaimennustasoon. Edessä on Brembon nelimäntäisillä radiaalisatuloilla varustetut tuplalevyjarrut – levyjen halkaisija 320 mm.
Mittaristona on 5,5 tuuman TFT-näyttö, jonka pitäisi olla helppolukuinen kaikenlaisissa valaistusolosuhteissa. MV Ride appi tuo mukanaan liitettävyyden mittaristoon ja kustomointimahdollisuuksia. Lisäksi pakettiin kuuluu geolokaatiolla varustettu Mobisat-varkaudenestojärjestelmä.
MV Agusta Dragster RR SCS America Special Edition tulee Pohjois-Amerikassa myyntiin tänään.
MV Agusta Dragster RR SCS America Special Edition:
- Moottori: 3-sylinterinen nelitahtinen, 12 venttiiliä. DOHC. 798 cm3. Puristussuhde 13.3:1 Poraus x isku 79 mm x 54.3 mm. Maksimiteho kampiakselilta: 103 kW / 140 hv / 12.300 rpm. Tai 109 kW / 148 hp / 12.800 rpm Akrapovicin putkistolla ja erillisellä ECU:lla varustettuna. Maksimivääntö: 87 Nm / 10.250 rpm. Jäähdytys: erillisin neste- ja öljyjäähdyttimin. Väännön ohjaukseen neljä karttaa. Luistonesto 8-portainen, toimii myös kaarteissa. Elektronisesti ohjattu shifteri MV EAS 3.0. Hydraulisesti ohjattu märkä monilevyinen automaattikytkin S.C.S. 3.0 Radius CX.
- Vaihteisto: kasettimallinen, 6 vaihdetta.
- Mitat: Akseliväli 1.400 mm. Pituus 2.035 mm. Leveys 935 mm. Satulankorkeus 845 mm. Maavara 135 mm. Kuivapaino 175 kg. Akrapovicin titaaniputkistolla 167 kg. Polttoainetankin tilavuus: 16,5 l.
- Suorituskyky: Huippunopeus 244.0 km/h. Kiihtyvyys: 0-100 km/h 3.55 s. 0-200 km/h 10.10 s.
- Runko: Terästrellisputkirunko.
- Alusta: Edessä Marzocchin USD-teleskooppi DLC-päällysteellä. Anodisoidut, halkaisijaltaan 43 mm putket. Paluu- ja puristusvaimennus sekä jousen esijännitys säädettävissä ulkoisesti eri säätimin. Joustomatka 125 mm. Takavaimennin: yksi Sachsin vaimennin. Paluu- ja puristusvaimennus sekä jousen esijännitys säädettävissä. Joustomatka 130 mm.
- Jarrut: edessä kaksi Ø 320 mm kelluvaa levyä. Brembon 4-mäntäinen radiaalisatula. Takana: yksi Ø 220 mm levy. Brembon kaksimäntäinen satula. ABS-järjestelmä toimii myös kaarteissa. Seisontajarru integroitu takajarrun hydrauliikkaan.
- Vanteet: Edessä: alumiinivalua, 3,5 x 17". Takana taottua alumiinia 6,00” x 17” hiilikuitusuojuksella. Renkaat: Etu: 120/70 - ZR 17 M/C (58 W). Taka: 200/55 - ZR 17 M/C (78 W).
- Katteet: thermoplastista materiaalia.
- Varustelu: mukana tulee läpinäkyvä kytkimen suojakotelon kansi, moottoripyörän peite sekä autenttisuustodistus. Saatavilla myös mm. Akrapovicin titaaninen putkisto sekä kisa-ECU. Lisätietoja varusteista valmistajan sivuilta.
- Väritys: Ago Red/Mica America Blue/Intense Black
Aiheesta aiemmin:
MV Agusta Brutale 800 RR Limited Edition Amerikan malliin
MV Agusta karsii kuluja - USA:n toiminta yhteistyökumppanille
Kuvakavalkadi:
'