Markku Artiolan kanssa keskustellessa kilpailujen ulkopuolisista asioista juttua kyllä piisaa. Kun keskustelu siirtyy kisaviikonloppuun, lauseet lyhenevät, suorastaan tyrehtyvät. Jotakin hän suostui sentään kommentoimaan.

– Silleen meni hienosti, että meitä oli aika-ajoissa neljä yhden sekunnin sisällä. Saatiin parannettua omaakin kierrosaikaa sekunnilla, vanhoilla renkailla. Eero Pärm meni menojaan, muuten oli aika tasaista. Lauantaina oltiin kolmestaan me (Markku Artiola/Matti Liekari), Petri Makkula/Jaana Soppa sekä Joni ja Tero Manninen, "tappituntumalla". Saatiin ajaa tosissaan kilpaa.

Markku Artiolalalle kausi on 41. Kyydissään tänäkin vuonna Matti Liekari. Kuva: Harjukuvat

Markku Artiolalalle kausi on 41. Kyydissään tänäkin vuonna Matti Liekari. Kuva: Harjukuvat

– Toisen epäonni, on mun onni. Lauantaina Makkula pudotti Jaanan kyydistä ja näin nousimme toiseksi. Onneksi Jaana pyöri pudotessaan pois radalta, muuten hän olisi jäänyt allemme. Käsittääkseni hänelle tuli pudotessaan vain hiertymä kyynärpäähän. Siinäkin mielessä oli onnea matkassa.

Jaana Soppa putosi Petri Makkulan kyydistä, mutta selvisi onneksi pienin ruhjevammoin. Kuva: Harjukuvat

Jaana Soppa putosi Petri Makkulan kyydistä, mutta selvisi onneksi pienin ruhjevammoin. Kuva: Harjukuvat

– En tiedä miksi, mutta sunnuntaina sain huonon startin. Kun mennään kaikki suunnilleen samaa kierrosaikaa, niin ei ollut mitään mahdollisuuksia saada poikia kiinni. Manniset ajoivat hyvin, mutta kaksi kierrosta ennen maalia, heillä hyytyi kone radan varteen ja jälleen pääsimme nousemaan podiumille. Nyt kolmansina, edellämme molemmat osakilpailut voittanut Pärm/Lipstok ja Makkula/Soppa toisina.

Eero Pärm ja Lauri Lipstok keräsivat Motoparkista täydet pisteet. Kuva: Harjukuvat

Eero Pärm ja Lauri Lipstok keräsivat Motoparkista täydet pisteet. Kuva: Harjukuvat


Ensi viikonloppuna nähdään sivuvaunuluokan kisa Imatranajoissa, jonne on ilmoittautunut 12 tiimiä Suomesta ja ulkomailta. Millä mielin Imatralle? Ketkä ovat pahimmat haastajasi?

Mike Roscher ja Helmut Lingen olivat meillä yötä ja lähtivät jo Imatralle. Ilmoitin heille, että katsotaan lauantaina, ollaanko vielä kavereita vai ei. Manninen on kova jätkä, Makkula on saanut lisää vauhtia ja Pekka Päivärinta..., suostui Markku Artiola kommentoimaan.

Viime vuoden sivuvaunuluokan mestari Joni Manninen lähti Motoparkin kisaa lähes kylmiltään.

– Takana oli kahdeksan kuukauden ajotauko. Vasta Motoparkissa oli kauden ensimmäiset treenit. Ennen ensimmäistä osakilpailua saatiin alle kymmenen kierrosta ja sillä mentiin aika-ajoihin. Vaikka olen koko talven pitänyt fyysisestä kunnostani huolta ja treenannut paljon, niin huomasi, että "lajitreeni" puuttui. Ajotauosta huolimatta oma rataennätys parani puoli sekuntia. Sunnuntain kisassa mentiin jo parempaa vauhtia.

Joni ja Tero Manninen. Kuva: Harjukuvat

Joni ja Tero Manninen. Kuva: Harjukuvat

– Ensimmäinen kisa oli hakemista. Ajokunto ei ole sellainen, mitä pitäisi. Olen kuitenkin tyytyväinen tuohon kolmanteen sijaan. Kisattiin (Petri) Makkulan ja (Markku) Artiolan kanssa tosissaan, pääsin viisi-kuusi kertaa Makesta ohi. Toiseksi viimeisellä kierroksella, meillä oli Maken kanssa pieni osuma, jossa Makkula pääsi kuittaamaan meistä ohi. Sen jälkeen ei enää päästy Makesta ohi. Kun Makkula hylättiin purkkarinsa Jaana Sopan pudottua kyydistä, niin noustiin lopputuloksissa kolmansiksi.

Mannisen kilautettua Artiolan pyörään, Petri Makkula pääsi kuittaamaan sisäkautta molempien ohi. Kuva: Harjukuvat

Mannisen kilautettua Artiolan pyörään, Petri Makkula pääsi kuittaamaan sisäkautta molempien ohi. Kuva: Harjukuvat

– Sain molemmissa kisoissa uskomattoman hyvät startit. Neljännestä lähtöruudusta suoraan toiseksi, ohi Maken ja Makkulan. Sunnuntain kilpailussa ei puutunu enää kädetkään. Ehkä lauantaina oli alkujännitystä ja tuli turhaan puristettua rattia. Toinen kisa meni paremmin.  Toiseksi viimeisellä kierroksella tuli pyörään tekninen vika, joku sähköhäikkä ja jouduttiin keskeyttämään. Harmitti, kun oltiin toisina ja iskuetäisyydellä kisaa johtaneesta (Eero) Pärmistä.

Joni Maninen #88 sai molemmissa lähdöissä loistavan startin, ohittaen #41 Artiolan  ja #99 Makkulan. Kuva: Harjukuvat

Joni Maninen #88 sai molemmissa lähdöissä loistavan startin, ohittaen #41 Artiolan ja #99 Makkulan. Kuva: Harjukuvat

Millä mielin nyt Imatranajoihin?

– Hyvillä mielin, mutta vähän vihaisena. Täytyy lähteä kiukulla ja löytää oma vauhti. Podiumille pitäisi päästä. Tonniset (1000cc sivuvaunupyörät) vähän sekottaa pakkaa, mutta koitetaan olla iskuetäisyydellä.

Ketä pidät pahimpina haastajinasi?

– Pekka (Päivärinta) pitäisi voittaa, ykkösukko, siitä ei kahta sanaa. Lähdetään haastamaan. Make ajaa lujaa ja Makkula on nostanut vauhtia. Imatralla olisi hyvä saada vähän harjoituskierroksia alle, rata on sen verran röykkyinen. Aika tiukkaa tulee, mutta podiumille tähdätään, kommentoi Joni Manninen päättäväisenä.

Aiheesta aikaisemmin:

MM-sivuvaunut: Päivärinnalle kauden ensimmäinen podiumpaikka

Mimi Sidecar Racing:in Minna ja Mia innoissaan tulevasta kisakaudesta ja sivuvaunuluokan SM-statuksesta

Manniset varmistivat sivuvaunuluokan mestaruuden jo lauantaina

Mannisten tuplavoitto suli väitettyyn varaslähtöön Alastaron sivuvaunuluokan osakilpailussa

Maamme-laulu soi kahdesti Mosh:in radalla Tšekissä

Imatran katuradalla nähtiin hurja taistelu sivuvaunuluokan voitosta, kun nuori Joni Manninen haastoi konkari Markku Artiolan.