BMW:n moottoripyöriä on valmistettu Berliinissä vuodesta 1969 lähtien, ja bokserimoottorisia GS-malleja vuodesta 1980. Bokseri-Gessut ovat tulleet tunnetuiksi soveltuvuudestaan kaikenlaiseen ajoon ja tehneet merkistä adventurepyöräpuolella sen, mihin kaikkia muita verrataan.
Asiaa korosti myös BMW Motorradin pääjohtaja Markus Schramm.
– R 80 G/S -mallilla ja sen uniikilla on- ja offroad-ominaisuuksien yhdistelmällä, sopivuudella jokapäiväiseen käyttöön sekä myöskin matka-ajoon, BMW loi uuden touring-enduropyörien genren 1980-luvulla. Bokserimoottorilla varustetusta GS-mallista tuli ikoni, joka saavutti globaalia menestystä segmentissään. Lisäksi BMW GS:stä tuli legenda, joka on samaan aikaan korvaamaton kulmakivi BMW Motorradin mallistossa, Schramm hehkuttaa.
Miljoonas bokserimoottorilla varustettu BMW GS oli R 1250 GS Triple Black -värityksellä.
Ymmärrettävästä syystä Schramm kertoi olevansa ylpeä miljoonannen bokserimoottorisen GS:n valmistumisesta. Varsinkin, kun BMW täyttää 100 vuotta tänä vuonna.
Samalla pääjohtaja sanoi olevansa mielissään voidessaan kertoa, että bokserimoottorien historia jatkuu uudella, isommalla, R 1300 GS:llä. Malli julkistetaan 28. syyskuuta 2023 BMW Motorrad Welt Berliinin avajaisseremoniassa.
Se alkuperäinen BMW R 80 G/S julkistettiin syksyllä 1980 – eli 43 vuotta sitten. R 80 G/S:ssä oli 798 cm3 bokserikone, joka tuotti 50 hevosvoimaa. Mallia on siis tuotettu neljän vuosikymmenen mittaan, ja sinä aikana sen sylinterimäärä on pysynyt samana, mutta tilavuuden on kasvanut merkittävästi. Samalla alkujaan yksinkertaisesta kardaanilla varustetusta peruspyörästä on tullut erittäin teknisesti edistynyt ajolaite, ja R 1300 GS -mallin pitäisi viedä sähköistä varustelutasoa entistä pidemmälle.
Aiheesta aiemmin:
Vakoilukuvat: BMW:n tuleva R 1300 GS on täynnä yllätyksiä
BMW R18 Cruiserin vakoilukuvat
BMW:llä paras vuosi koskaan: yli 200 000 pyörän kaupan – yhden mallin menestys yllätti