Norton esitteli V4CR-mallin prototyypin jo 2021: Britti-ikoni Norton julkistaa V4-superbikestaan johdetun V4 café racerin jämäkän proton – katso kuvat!
Nyt malli on tuotannossa, ja Norton kertoo sen olevan valmistajan ensimmäisen nakupyörä ja samalla tehokkain brittiläinen café racer.
Nortonin historiaahan on kirjoitettu jo kolmella eri vuosisadalla, sillä James Lansdowe Norton perusti yrityksen jo vuonna 1898. Pitkä historia lyhyesti: tuoreimman konkurssin jälkeen Intian kolmanneksi suurin mp-valmistaja TVS osti sen huhtikuussa 2020.
TVS:n omistuksessa Norton suunnitteli uusiksi V4SV-lippulaivansa ja julkisti uuden sukupolven Norton Commando 961:n viime vuonna.
Mutta vasta julkistettu V4CR on ensimmäinen täysin uusi malli, jonka suunnittelusta on vastuussa tehtaan uusi johto. Norton Motorcyclesin pääjohtaja Robert Hentschel on kertonut suunnittelutiimien panosten olleen kovia ja malli on kaikkien kolmen viime vuoden aikana tehtyjen investointien ja oppimisen kulminaatiopista. "V4CR:ssä maistuu Nortonin tulevaisuus".
Mallia valmistetaan vain 200 kappaletta ja hinta on Englannissa on 48 320 euroa. Mitä kieltämättä korkealla hinnalla (+ tullit, alv ja autovero) sitten saa?
Norton ensinnäkin kuvaa mallia V4SV:n "kapinalliseksi nuoremmaksi sukulaiseksi". Nortonin perimä näkyy kyllä pyörän visuaalisessa linjassa. Akseliväli on 1435 mm ja paino ilman nesteitä on 204 kg.
V4CR:n runko alumiiniputkea ja panelit käsin hitsattu ja käsin kiillotettu peilimäisen pintaefektin aikaansaamiseksi. Pyörän alusta on kehitetty maailman vaativimmissa testiolosuhteissa – Mansaaren TT-radalla.
Etuosasta noteeraa ilmanottoaukot, varsinainen pyöräosa on lyhyt ja perä kompakti, mikä tekee pyörästä aggressiivisen tuntuisen. Pyörän kateosat ovat hiilikuitua ja pakoputkisto titaania.
Moottori on perustaltaan sama kuin V4SV:ssä, Nortonin oma nestejäähdytteinen 1200 cm3 72° V4:n. Tehoa on tarjolla 185 hevosvoimaa 12 000 kierroksella minuutissa. Maksimivääntö on 125 Nm / 9000 rpm. Äänivalli, joka syntyy moottorista ja käsintehdystä pakoputkistosta munnolla kierrätettäessä, lienee mielenkiintoinen.
15 litran tilavuinen polttoainetankki sijaitsee kuljettajan istuimen alla ja sitä on vahvistettu kevlarilla. Pyörässä on sekä shifteri että automaattinen blipper.
Tämänsorttinen moottori on syytä parittaa korkealaatuisten alusta- ja jarrukomponenttien kanssa, ja niin tietenkin toimittukin.
Edessä on Öhlinsin säädettävä 43 mm NIX30 USD-teleskooppivaimennin ja takana saman valmistajan säädettävä TTXGP-monovaimennin.
Jarrut ovat Brembon, edessä on kaksi 330 mm levyä ja monoblock-satulat sekä takana yksi 245 mm levy.
Vanteet ovat BST:n valmistetta, ja nekin hiilikuitua.
Ulkonäöllisesti perinteitä noudattava etuvalo on toteutettu ledein ja pyörässä on avaimeton käynnistysjärjestelmä sekä sähköinen ohjauslukko.
Mittaristoa edustaa täysvärinen kuuden tuuman näyttö, jonka kirkkaus säätyy automaattisesti. Ajotapavalintoja on kolme, Wet, Road ja Sporty. Joka valintaan on linkitetty mm. kaarteissakin toimivat ABS-jarrut ja vetoluistonesto sekä muita kuusiakselisen IMU-yksikön mukanaan tuomia mahdollisuuksia.
Värivaihteohtoja on tarjolla kaksi: Carbon tai Manx Platinum, joissa on hieman eroja. Tarjolla on yksi lisävaruste: kisapakoputkisto, joka ei todellakaan ole tarkoitettu tiekäyttöön.
Kyse ei ole perus café racerista, vaan sellaisen steroidiversiosta. Vaikka se on kallis, niin epäilemättä vastinetta on tarjolla joka eurolle.
Aiheesta aiemmin:
Norton aloittaa odotetun, uusitun V4SV-superbikensa toimitukset asiakkailleen