Honda julkisti EM1 e: sähkömoponsa jo vuoden 2022 marraskuun EICMA-messuilla Milanossa. Se on Hondan ensimmäinen sähköajoneuvo (EV), joka on suunnattu nuorille eurooppalaisille käyttäjille. Nyt siitä tuli lisää teknisiä tietoja ja on tietysti jo aikakin, sillä mopedi tullee myyntiin myös Suomessa vielä tämän kesän mittaan.
EM1 e: on varustettu vaihdettavalla, "sväpättävällä", Honda Mobile Power Pack e: -akulla. Tarjolla pitäisi olla mukava, päästöistä vapaa urbaani kulkine.
Huippunopeus on 45 km/h ja ajomatka latauksella 41,3 kilometriä. Takapyörässä sijaitseva sähkömoottori huolehtii kulusta, pyörän instrumentit ovat digitaalisia, takaistuimen alla on varastotilaa, se on varustettu USB-liittimellä ja takamatkustajan jalkatapeilla ja takatavaratelineellä sekä sivuseisontatuella.
Honda ilmoitti syyskuussa 2022 julkistavansa 10 tai enemmän sähköistä kaksipyöräistä mallia vuoteen 2025 mennessä ja ilmoitti tavoitteekseen myydä isosti sähkömoottoripyöriä vuoteen 2030 mennessä. Honda EM1 e: on siis ensimmäinen askel asiassa ja lisää epäilemättä seuraa: Hondan tavoite: myydä 2,4 miljoonaa sähkömoottoripyörää vuonna 2030
Se kertoo myös pyrkivänsä olemaan täysin hiilineutraali moottoripyörien valmistuksessaan 2040-luvun mittaan.
"EM"-lyhenne tulee sanoista Electric Moped eli sähkömopedi. Malli on suunnattu nuorelle sukupolvelle, joka etsii helppokäyttöistä, hauskaa ja päästötöntä kaupunkilaista tapaa liikkua. Moposkootteri on kompakti, siinä on "lattia" ja pehmeät muodot, se on yksinkertainen ajaa ja käsitellä, hiljainen ja ympäristöystävällinen kapistus. Sopii siis ajoihin kaupungeissa tai vastaavissa ostoksiin, töihin tai kouluun.
Pyörässä on teräsrunko, edessä putkihalkaisijaltaan 31 mm teleskooppi-iskunvaimentimet, takana kaksi iskunvaimenninta ja edessä levy- sekä takana rumpujarrut. Perusmopedin ominaisuuksia siis. Jarrulevy edessä on halkaisijaltaan 190 mm ja varustettu yksimäntäisellä satulalla. Takarumpujarrun halkaisija on 110 mm.
Sähköinen napamoottori
Uutta on puolestaan sähköinen napamoottori takana ja se, että mopossa käytetään Hondan omaa irrotettavaa ja vaihdettavaa Mobile Power Pack e:tä. Akku voidaan ladata kotilatausyksikössä.
Myös akun omistusmetodi on uusi. Asiakkaiden ei tarvitse kantaa huolta akun kierrättämisestä tai hävittämisestä. Sen sijaan akku ja laturi voidaan maasta riippuen liisata tai vuokrata. Tiedossa ei ole, mikä käytäntö Suomessa valitaan.
Vuosimallin 2023 EM1 e: tulee saataville kolmena eri värivaihtoehtona: Pearl Sunbeam White, Digital Silver Metallic ja Matte Ballistic Black Metallic.
Akkua, lataamista ja varustelua
Honda lupaa Mobile Power Pack e:n litiumionitakun kestävä jopa 2,500 latauskertaa. Lataaminen välillä 25% - 75 % kestää noin 160 minuuttia. Kotilaturin teho on 270 wattia ja laturi painaa 5,3 kg. Led-indikaattorit paljastavat lataustilanteen.
Kymmenen kilon painoinen kantokahvalla varustettu akku on sijoitettu istuimen alle, ja se on helposti irrotettavissa.
Econ-ajotapavalinnalla ajomatka latauksella voi olla jopa 48 km, mutta WMTC Luokkka 1 -testin mukaan 30 kilometriä.
Takapyörän napaan sijoitetun moottorin jatkuva teho on 0,58 kW ja huipputeho 1,7 kW. Maksimivääntö on 90 Nm. Econ-valinnalla moottorin tehoksi on säädetty 0,86 kW. Econ-ajotapavalinta vähentää huippunopeutta ja pehmentää kaasun käytöstä.
Tyyliltään EM1 e: on muotoiltu erottumaan polttomoottorisista kilpailijoistaan: se on hoikka ja kompakti ja sen muodot ovat pehmeitä ja orgaanisia lukuun ottamatta kulmikkaampaa takaosaa.
Istuimen alla on 3,3 litran kokoinen tavaratila. Etukatteen vasemmalla puolen on tavaratila, johon mahtuu puolen litran vesipullo ja oikealla USB-liitin. Lisäksi pyörässä on kätevä koukku, johon voi ripustaa kauppakassin.
Kaikki valot vilkkuja myöten ovat ledejä ja pyörässä on nestekidenäytöllä toteutettu mittaristo, joka näyttää mm. akun jäljellä olevan varaustason.
Istuinkorkeus on 740 mm ja akkuineen pyörä painaa 95 kg. Pyörän pituus on vain 1860 mm, akseliväli 1300 mm ja maavara 135 mm.
Koska kyseessä on Honda, niin jarrut on integroitu, eli takajarru vaikuttaa myös eteen.
Eturenkaan koko on 90/90-12 ja takarenkaan 100/90-10. Etuvanne on valualumiinia ja takarengas alumiini-teräskomposiittia.
Tätä kirjoitettaessa mopedin Suomen hinta ei ole tiedossa, mutta se tullee maahan kesän mittaan.
Lisävarusteena on saatavilla myös mm. 35 litran takalaukku.
Aiheesta aiemmin:
Honda julkisti Milanossa sähkömopon – miksi julkistus on merkitykseltään ajoneuvoluokkaa suurempi?
Hondan tavoite: myydä 2,4 miljoonaa sähkömoottoripyörää vuonna 2030
Kuvakavalkadi: lähde mukaan EICMA 2022 messuille100 kuvan voimin