Honda EM1 e: tulee myyntiin kesällä 2023, ja se on ensimmäinen niistä kymmenestä mallista, jotka Honda lupasi tuoda markkinoille globaalisti vuoteen 2025 mennessä. Kyse on maailman suurimman moottoripyörävalmistajan ensimmäisestä askeleesta kohti hiilineutraalia valmistusta 2040-luvulle mentäessä.
EM-lyhenne tulee sanoista "Electric Moped", sähkömopedi, ja laite on tarkoitettu nuorille ikäluokille helppoa ja hauskaa urbaania liikkumista varten.
Pyörä on kompakti ja skootterimainen ja tarkoitettu pyrähdyksiin kaupungille ostoksille, kouluun tai työmatkoille. Päästöttömänä vaihtoehtona se istuu myös moderniin ekologiseen ajattelutapaan.
EM1 e: -mallissa käytetään Hondan yhteistyökonsortin vaihdettavaa akkutyyppiä, Honda Mobile Power Packia (MPP:tä). Akun latauksen pitäisi riittää yli 40 kilometrin matkaan ja akun pitäisi sietää myös erilaisia lämpötiloja, kosteustasoja, iskuja ja tärinöitä. Akku on ladattavissa kotona tai vaihdettavissa yhteensopivilla akkujen latausasemilla.
Akku on helposti vaihdettavissa, "sväpättävissä", ja tässä tullaankin mielenkiintoiseen asiaan. Voi olettaa, että Honda ja muut sen kanssa yhteistyössä olevat valmistajat, kuten esimerkiksi Kawasaki, alkavat vähitellen rakentaa vaihdettavien akkujen latausasemaverkostoa myös Eurooppaan.
Kawasakihan julkisti EICMA:ssa kaksi sähkökevytmoottoripyörää, jotka toimivat Hondan kanssa yhteensopivilla akuilla. Molemmat mallit tulevat niin ikään markkinoille 2023.
Aiheesta aiemmin:
EICMA: Milanon moottoripyörämessujen juttulinkit löydät tämän sivun takaa – päivittyy
Kawasakilta HEV-hybridimallin proto ja kaksi sähkökevaria, Z EV ja Ninja EV, molemmat myyntiin 2023
EICMA 2022: Honda julkisti Touring-versiot 1100 Rebelistään
EICMA: Tulihan se sieltä – Honda XL750 Transalp, kevyt adventure-enduro
EICMA: Hondalta kolmaskin uutuus: CL 500 Scramble – prätkäkulkurin peruslaite