BMW julkisti alunperin R nineT roadsterin 10 vuotta sitten, valmistajan 90-vuotisjuhlavuoden yhteydessä. Täten uusi R 12 nineT jatkaa traditiota.
Uusikin malli on puristinen ja tehokas ja samalla klassisen näköinen roadster, jossa on tarjolla runsaasti kustomointi- ja yksilöllistämismahdollisuuksia sellaisia halajaville.
Pyörä rakentui jo alunperin BMW:n perinteisen bokserimoottorin ympärille, ja on osa merkin kulmakivimallistoa. R 12 nineT on entistäkin klassisempi ja omaa entistä vieläkin niukemman muotokielen, joka mahdollistaa mallin kustomoinnin tarpeiden mukaan. Lisäksi pyörä on varustettu uusimmalla tekniikalla.
Varmaa tietoa ei ole, sykkiikö pyörässä vanha tuttu 1178 cm3 bokserimoottori sellaisenaan, vai onko siihen tehty radikaalimpiakin muutoksia. BMW:n tiedotteessa puhutaan 1200-moottorista, joka jatkaa vanhaa traditiota äänen ja ominaisuuksia osalta. Todetaan vain, että luku 1200 tarkoittaa moottorin tilavuutta. Sen verran muutoksista kerrotaan, että ilmansuotimen kotelo ja pakoputkisto on suunniteltu uusiksi.
Puristinen suunnittelukieli dominoi selkeää tankki/istuin/takaosa-linjaa legendaarisen /5:n tai 70-luvulla valmistetun R 90 S:n mukaisesti.
Etulokasuoja on suunniteltu uusiksi, samoin Led-ajovalo ja klassinen kaksiosainen mittaristo.
Huippukohdat:
- - klassinen, puristinen design
- - tehty huolella, ja kiinnitetty paljon huomiota yksityiskohtiin
- - ilma/öljyjäähdytteinen bokserimoottori
- - suunniteltu kustomointiin sopivaksi
- - yksiosainen putkirunko ja kiinni pultattava takarunko
- - usd-etuhaarukka, Paralever-takakeinuhaarukka
- - radiaalisti asennetut nelimäntäiset monoblokkisatulat, teräspunotut jarruletkut
Pyörästä annetaan yksityiskohtaisia teknisiä tietoja vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla.
Aiheesta aiemmin:
BMW:ltä 100-vuotisjuhlamallit R nineT- ja R18-malleista – katso upeat kuvat