Oheinen BMW R 18 B Heavy Duty on Fred Kodlinin ensimmäinen BMW-customointi, ja sen hän teki yhdessä poikansa Lenin kanssa.
– BMW R 18 B Heavy Duty oli todellinen isä-poikaprojekti. Leniltä tuli paljon luovia ajatuksia, mikä myös osoittaa sen, että seuraava sukupolvi Kodlin Bikes'sa on jo starttiviivalla, Fred totesi ylpeänä Borgenissa.
Suurin työsarka Daytonan Bike Weekillä Floridassa esitellyn pyörän kustomoinnissa oli rungon modaamisessa sekä ilmajousituksen rakentamisessa. Rungon yläputket uusittiin jotta saatiin sivulinjaa ja samalla istuinkorkeutta madallettua. Samoin ohjausta ja yläkolmiota modattiin, jotta jättö sopii muuttuneesta ohjauskulmasta huolimatta, ja että pyörän ajettavuus säilyi hyvänä.
Tuloksena on BMW R 18 B Heavy Duty, tyypilliseen Kodlinin tyyliin. Sivulinja putoaa terävästi taaksepäin muokatusta tuulilasista alkaen, ja ajautuu harmonisesti Kodlinin valmistamiin sivulaukkuihin ja takapäähän. Pyörää luonnehtii vahva vyötärölinja istuimen alueella ja virtaava yhteys sivulaukkuihin.
Pyörässä on ilmajousitus sekä edessä että takana. Kompressori on asennettu vasemman sivulaukun taakse. Sen avulla pyörää voi nostaa ja laskea sekunneissa. Pysäköitäessä pyörä lasketaan alas, ja se jää piilossa olevan seisontatuen varaan vain muutaman senttimetrin korkeuteen asvaltin yläpuolelle.
Kodlinin tiimi käytti työhön kolme kuukautta. Myös metallinen polttoainetankki on täysin uusi.
Etuspoilerissa on kolmivärinen valosysteemi, joka on suosittu muuallakin kuin Daytonassa. Lisäksi etulokasuoja, joka on niinikään tehty metallista, korostaa 21-tuumaista rengasta. Takalokasuoja on tehty liittämällä yhteen kaksi tavallista R 18 B:n takalokasuojaa.
Marshallin vahvistin ja kaiuttimet on asennettu sivulaukkuihin.
Ns. wingletit ovat yksi design-elementti. Ne on asennette sylintereiden yläpuolelle, ja ovat luonnollisesti metallia, mutta niillä ei ole toiminnallista virkaa. Ne ovat design-elementti, joka alleviivaa R 18 B Heavy Dutyn designia ja tekevät siitä ainoan laatuaan erityisesti edestä katsottuna.
Istuin on niin ikään Kodlinin käsialaa ja päällystetty Alcantaralla. Samasta pajasta ovat myös ohjaustanko ja pakoputkisto.
Huikea maalausjälki on tatuointiartisti Marcel Sinnwellin käsialaa, ja se sitoo yhteen 100 vuotta BMW Motorradia. Sinnwell tekee maalauksia äärimmäisen harvoin, mutta nyt mies tarttui retussiruiskuun ja maalasi pyörän kirkkailla väreillä. Lopputulos on huikean monimuotoinen ja värikäs ja sopii hyvin yhteen Daytona Bike Weekin kanssa.
Lopullisesti designin naulaavat käsin maalatut raidat sekä takalokasuojan retussiruiskulla maalattu osio, joka yhdistää Kodlinin ja "100 vuotta BMW Motorradia".
Fred Kodlin oli yllättynyt positiivisesti aika mielenkiintoisesta asiasta R 18 B:n suhteen: – Pultit. Ne on kaikki valmistettu ruostumattomasta teräksestä ja varustettu hienolla Torx-päällä. Näin ei ole asia muissa pyörissä. Peruspyörä on ja erityisesti moottori ovat hyvin, hyvin puhtaasti viimeistellyt. Kaikki sähkökaapelit on valmiiksi hienosti piilotettu, joten meidän ei tarvinnut tehdä mitään moottorille, Kodlin kehui.
Teknisesti pyörä pysyi moottorin osalta ennallaan. Samoin mukautuva vakionopeudensäädin, pakki ja eCall-ominaisuus säilyivät ennallaan. Kaikki uniikkeja asioita cruisereitten maailmassa.
Toisaalta: oheiset kuvat kertonevat parhaiten tämän tarinan sankarista, BMW R 18 R Heavy Dutystä. Hieno pyörä!
Aiheesta aiemmin:
Hienosti rakennettu BMW R 18 – mutta miksi sen nimi on "Iron Annie"?
BMW:ltä jättijulkistus: luksustoureri R 18 Transcontinental ja cruisailuun R 18 B baggeri
Seitsemän erilaista kustomointia BMW:n "isosta bokserista", R 18 -mallista
Watsonian valmisti tyyliin sopivan sivuvaunun BMW:n isoon R 18 Classic-cruiseriin