Perjantaina Imatranajojen osastolla Juuso Valtakarin haastateltavana oli Erno Kostamon lisäksi myös Niki Tuuli.
Viime kausi oli hyvin tapahtumarikas.
- Aina on lähdetty ryminällä kauteen ja yritetty alusta saakka painaa MM-sarjan kärkeen, mutta viime vuonna MV Agustan uutta 800-kuutioista pyörää rajoitettiin niin paljon, että puoleen vuoteen sillä ei oikeastaan pystynyt ajamaan 5-6 sijoituksia parempaa sijoitusta. Oma ajaminen kulki kuitenkin aika hyvin. Portugalin osakilpailussa tuli ihan sellainen harmiton kaatuminen. Valitettavasti jotenkin meikäläisen tuurilla, sain tungettua varpaat ketjun ja rattaan väliin. Kävi hyvä tuuri, ettei lähtenyt kuin kolme varvasta. Oli ihme, että jalkapöytä pysyi kiinni, kun siihen tuli niin kova paine ja se meni murskaksi. Mitään ei jäänyt ehjäksi ja kaksi varvasta jäi reunoille killumaan. Ihan hyvin on pärjätty näin vähemmilläkin vermeillä, Tuuli myhäili.
– Oikeasti se oli valitettavaa, koska viime vuonna olin oikeasti hyvässä vedossa. Kun viimeisen ajamani kisan jälkeen katsoi pisteitä, niin olisi ollut todella hyvät mahdollisuudet MM-sarjassa kolmen sakkiin. Kymmenen kisaa jäi ajamatta, mutta kävin silti loppukaudesta yhteispisteissä kuudentena. Siitä oli 50 pistettä kolmoissijaan. Valitettavasti se jäi viime vuodelta tekemättä. Tänä vuonna pyritään parempaan ja ajamaan kolmen sakkiin.
Miten päädyit MV Agustalta Dynavolt Triumph -talliin?
– Pariin vuoteen en ajanut tarpeeksi hyvin Agustalla, joten he halusivat etsiä uutta kuskia. Käytiin ihan hyvä keskustelu ja aloin etsiä itselleni "uutta osoitetta". Loppujen lopuksi uusi talli löytyi aika helposti. Alkukauden jälkeen Triumphilta tultiin kysymään, olisiko kiinnostusta ajaa ensi kaudella heidän tallissaan? Kun Agustalta tuli tieto, etteivät enää kaipaa palvelujani, niin oli helppo mennä Triumphille kysymään, minkälaisella sopimuksella pääsisin heille ajamaan. Vielä löytyi taskun pohjalta sen verran, että päästään ensi kaudella kokeilemaan, mihin paukut riittävät. Luotan itseeni sen verran, että vauhti on ihan MM-sarjan kärjessä. Ongelma on vain se, ettei rahaa ole treenaamiseen. Ennen kauden alkua ajetaan kaksi päivää uudella pyörällä ja kauden aikana on toiset kaksi päivää treeniä. Kun kauden aikana pääsee treenaamaan vain neljä päivää, niin pyörä ei vaan aina pysy pystyssä.
Oletko jo päässyt tutustumaan uuteen pyörääsi?
– Viikko sitten kävin ensimmäistä kertaa ajamassa Triumphilla. Ensivaikutelmat oli todella hyvät. Ajo-olosuhteet ei olleet kauhean hyvät, 12 astetta lämmintä ja hiton kova tuuli. Mutta ihan hyvin kuljetti näin pidemmän, kolmen kuukauden ajotauon jälkeen, kylmiltään uudella pyörällä. Kaikesta huolimatta pääsin samoihin aikoihin, mitä ajoin Agustalla kisoissa. Ei vielä ihan aika-ajovauhtiin, mutta 0,6-0,7 sekunnin päähän parhaimmista ajoistani. Ensi kaudella lähdetään liikkeelle ihan rauhassa. Ikää alkaa olla jo sen verran, että ehkä jo malttaisi ensimmäiset kaksi viikonloppua. Sitten vasta aletaan katsoa.
Milloin kausi alkaa?
– 16. päivä lähden Australiaan, jossa kausi käynnistyy seuraavalla viikolla. Sieltä mennään Indonesiaan, josta tullaan kotiin toivottavasti muutaman pystin kanssa. Kiva mennä takaisin Australiaan. Kun viime kaudella menin sinne, niin tuli korona. Lensin sinne, olin viikon hotellissa ja lensin kotiin. Oli vähän rankempi reissu. Varmasti tänä vuonna menee pikkasen paremmin.
Olet Imatralta kotoisin ja asut Imatralla. Miten iso merkitys Imatranajolla on kaupungille?
– Se on ainoa tapahtuma, mitä itse odotan koko vuoden. Kaikki tutut ovat siellä. Imatra on pieni kaupunki, jolle Imatranajo on hieno asia ja tuo pienyrittäjille toivoa, että kannattaa pitää putiikkia pystyssä. On tämmöinen vetonaula, ainakin kerran vuodessa. Muutaman kerran olen itsekin "kopistellut", että lähtisin ajamaan, mutta ainakin vielä on jäänyt tekemättä.
– Kokeillaan nämä rata-ajohommat ensin. Yritetään niissä saada mahdollisimman hyvä tulos aikaiseksi. Tietysti yritetään vielä Superbiken MM-sarjaan, mutta ensin pitää saada puhdas kausi Supersportissa alle ja olla kolmen parhaan joukossa, että pääsisi Superbikessäkin näyttämään taitoja, mitä varmasti löytyy.
Olet tehnyt pitkän uran ratamoottoripyöräilijänä ja tehnyt paljon sen eteen töitä. Moni nuori kuljettaja pitää sinua varmaan idolinaan. Olisiko sinulla heille antaa mitään vinkkejä, miten heistä voisi tulla MotoGP-kuljettaja.
– Pitää löytyä halua ja poltetta tekemiseen. Ja jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa, niin on pitkä työ edessä. Pitää löytyä perhe ja tukijoita, ihmisiä jotka rakentavat sponsorikuntaa ympärille. Ja tietysti pitää tehdä todella, todella kovasti töitä. Keskittyä ja tehdä kaikki mahdollisimman hyvin. Ihan sama, onko treenamassa omalla karting-radalla tai menossa kisoihin, niin aina pitää olla joku asia tai ajatus, mitä radalle mennään tekemään. Ei sinne lähdetä ajelemaan vaan huvikseen fiilistelemään, mitä tämä tuntuu. Aina pitää olla tarkoitus, mitä tehdään. Sitä kautta oppii uusia asioita.
MM-Supersport kausi alkaa Australiassa 25.-26.2.2023. Seuraavat kisat ajetaan Indonesiassa 4.-5.3., Hollanti 22.-23.4., Espanja 6.-7.5., Italia 3.-4.6, Britannia 1.-2.7., Tsekki 29.-30.7., Ranska 9.-10.9., Espanja 23.-24.9., Portugali 30.9-1.10., Argentina 14.-15.10.
Aiheesta aikaisemmin:
Niki Tuuli jatkaa Supersportin MM-sarjassa Triumphin sarvissa
MM-Supersport: Niki Tuuli epäonninen Australiassa
MM-Supersport: Niki Tuuli upeaan voittoon Indonesiassa
MM-Supersport: Niki Tuulella lupaava paluu Tsekissä
MM-Supersport: Niki Tuuli jatkaa MV Agustalla
Niki Tuuli ja Kimi Patova aloittamassa hurjan spurtin Supersportin MM-sarjoissa