Hondalla on ollut joukko hyvin menestyneitä pieniä moottoripyöriä ja mopoja vuosien mittaan. Sellaisia kuten Cub, Dax, Zoomer ja esimerkiksi vielä Monkey ja Ape.
Ja kolmen ensimmäisen inspiroimat sähköiset versiot japanilaisvalmistaja esitteli maailmalle viime viikolla. Kuten kuvista näkyy, ne on varustettu polkimilla, joten ne menevät sähköavusteisten polkiupyörien luokkaan. Sähköpolkupyörinä niiden maksiminopeus on rajattu 25 kilometriin tunnissa.
Harmi vain, että ne on ainakin alkuun suunnattu vain Kiinan markkinoille. Ai miksikö Kiinaan? Yksinkertaisin selitys lienee se, että vastaavanlaisia tuotteita myytiin siellä viime vuonna 44 miljoonaa kappaletta, siinä lienee tilaa myös Hondien kysynnälle.
Uudet e-biket (EB) on suunnattu Z-sukupolvelle, eli heille, jotka ovat syntyneet vuoden 1995 jälkeen ja 2000-luvun alkuvuosina. Ja joille tietotekniikka ja verkot ovat osa jokapäiväistä elämää.
Hondan tiedotteessa todetaan, että EB:t ovat tulleet enemmän kuin liikkumisvälineeksi kiinalaiselle Z-sukupolvelle; ne ovat tärkeä keino jakaa elämäänsä ja ilmaista itseään, mikä on johtanut yhä kiinnostavampien ja lisäarvoa tuottavampien mallien kysyntään segmentissä.
Nyt esitellyt kolme mallia ovat ottaneet mallinsa maailman eniten myydystä moottoripyörästä (yli 100 miljoonaa jo jokunen vuosi sitten) Super Cubista, Daxista ja Zoomerista. Samat kolme sähkömallia ovat osa Hondan kertomaa 10 sähköisen mallin globaalia julkistustavoitetta vuoteen 2025 mennessä.
Japanilaisvalmistaja vahvisti vielä samalla lupauksensa julkistaa kuluvan ja ensi vuoden mittaan "viisi kompaktia sähkömopedi- (Monkey e:?) ja sähkökevarimallia Aasiaan, Eurooppaan ja Japaniin, Kiinan lisäksi".
Aiheesta aiemmin:
Hondan tavoite: myydä 2,4 miljoonaa sähkömoottoripyörää vuonna 2030
Patenttipaljastus: Hondan ensimmäinen sähkömoottoripyörä saattaa olla kevari