Uuteen järjestelmään (MK 100 MAB PYA) voidaan tarvittaessa integroida suoraan samalle piirilevylle uudentyyppinen sensori. Tämän ansiosta erillistä inertiamittausyksikköä ei enää tarvita ja erillinen kotelo tai johdotus käyvät tarpeettomiksi. Täten myös moottoripyörien valmistus yksinkertaistuu. Sensorin integrointi samalle piirilevylle jo olemassa olevan järjestelmän kanssa on paljon kustannustehokkaampaa eritysesti suurina sarjoina valmistettavisssa malleissa ja säästää tilaa moottoripyörän muutenkin ahtaissa rakenteissa.
ABS-jarrut mahdollistavat lyhimmän mahdollisen jarrutusmatkan hätäjarrutustilanteissa ja pyörän hallinnan säilymisen kuljettajalla. Kun pyörä on varustettu inertiamittaussensorilla, jarrutus säilyy lukkiutumattomana myös kaarteissa jarrutettaessa. Lisäksi järjestelmään voidaan lisätä stoppien esto.
Continentalin uusi järjestelmä yksinkertaistaa jarrujärjestelmän rakennetta, sillä tällä hetkellä toimintaan vaaditaan erillisiä sensoreita sekä niiden ja ohjausjärjestelmien kotelointia.
– Integroimalla tunnistimet uuteen kaksikanavaiseen ABS-järjestelmäämme luomme parempaa kokonaisvaltaista suojaa ja tarjoamme entistä kattavampaa turvallisuutta, Continentalin moottoripyörien turvaliiketoiminnan johtaja Lothar Kienle uskoo. – Se myös vähentää asennustilan tarvetta moottoripyörässä, mikä on suuri etu asiakkaillemme.
Lukkiutumattomia jarruja vuodesta 2006
Continental on valmistanut moottoripyörien ABS-jarrujärjestelmiä jo vuodesta 2006 lähtien. Ensimmäinen niistä oli yksikanavainen. Ensimmäinen kaksikanavainen järjestelmä valmistui 2008. Yksikanavaisessa systeemissä etu- ja takapyörää ohjataan samalla tavalla riippumatta siitä, miten kuljettaja jarrutti, mutta kaksikanavaisessa etu- ja takajarrua kontrolloidaan erikseen, mikä on tehokkaampaa.
Nykyinen kaksikanavainen järjestelmä on nimeltään MK 100 MAB PYA. Sen sensoriteknologia pystyy huomioimaan kaikki kolme eri kiertosuuntaa ja kolme kiihdytyssuuntaa kolmiulotteisessa tilassa.
Uuden järjestelmän tuotanto ja jakelu suuren luokan moottoripyörävalmistajille alkavat 2024.
Jos valmistaja valitsee optiona saatavan IMU-sensorin ABS-yksikköön, pyörä voidaan varustaa optimoidulla lukkiutumattomalla kaarrejarrutuksella ja takapyörän nousun estolla. Vaikka komponentteja on tullut lisää, laitteen edellisen sukupolven kompaktit mitat ovat säilyneet.
– Kiinnostus uutta kaksikanavaista ABS-järjestelmäämme kohtaan on valtava, Kienle toteaa. – Ja tämä ei koske pelkästään eurooppalaisia valmistajia, vaan myös aasialaisia suurten volyymien valmistajia, jotka nyt vaativat yhä enemmän ja enemmän uusia ja paranneltuja toimintoja pieniä ja keskikokoisia moottoripyöriään varten.
ABS-jarrujen turvallisuus yleisesti tunnustettu
ABS-jarrujen merkitys moottoripyörien turvallisuudelle on nykyään yleisesti tunnustettu. Continentalin onnettomuustutkimusten perusteella moottoripyörän ABS-jarruilla on potentiaalia vähentää onnettomuuksia noin 25 prosentilla. Siitä lähtien, kun ABS-jarrut tulivat pakollisiksi varusteiksi vuodesta 2016 lähtien EU:ssa yli 125-kuutiosenttimetrin pyöriin, onnettomuuksissa kuolleiden moottoripyöräilijöiden määrä on Saksassa yksistään pudonnut vuosittaisesta 536:sta 473:n vuonna 2021.
Saman ajanjakson aikana moottoripyöräonnettomuuksien määrä on laskenut vuositasolla 8607:stä 8221:n. Sitä mukaan kun ABS-jarrujen määrä kasvaa, lukujen odotetaan entisestään parantuvan.
Lähde: Continental.
Aiheesta aiemmin:
EICMA: hätäjarrutusassistentti ja mukautuva vakionopeudensäädin tulevat myös moottoripyöriin