Verge tunnettiin alunperin nimellä RMK E2, mutta sittemmin nimi muutettiin Vergeksi. Muitakin muutoksia on, sillä alunperin suomalaisesta sähkömoottoripyörästä käytetään nyt nimitystä "suomalaislähtöinen". Joko sillä halutaan korostaa tuotteen kansainvälistä luonnetta tai sitten omistajapohja on laajentunut aiemmasta tai valmistus siirretty kokonaan muualle.
RMK / Verge on kehitetty alusta alkaen "sähkökäyttöisyys edellä, eikä suunnittelussa ole otettu muiden valmistajien tapaan vaikutteita polttomoottorikäyttöisistä pyöristä", kerrotaan Vergen tiedotteessa.
Vergen erottaa muista sähkömoottoripyöristä takavanteeseen integroitu sähkömoottori, vannemoottori. Sen etuna on, että se mahdollistaa suuremman akuston.
Valmistaja väittää ratkaisun myös mahdollistaa pidemmän kantaman latauksella, räjähtävän suorituskyvyn sekä pyörän matalamman painopisteen.
Ongelmana lienee suurempi jousittamaton massa: moottori painaa väistämättä paljon, joten miten se vaikuttaa pyörän ajokäytökseen on mielenkiintoista nähtävää.
Vergen toimitusjohtajan Tuomo Lehtimäen mukaan “Pyörämme ovat herättäneet kiinnostusta ympäri maailmaa jo prototyyppivaiheessa, ja olemme saaneet jo satoja ennakkotilauksia."
Verge TS Pro
Verge julkisti tänään tuovansa markkinoille myös Verge TS Pro:n.
Yritys lupaa perusmalli Verge TS:lle 80 kW:n tehon ja 700 Nm vääntöä sekä 180 kilometrin ajomatkan latauksella. Latausaika on 55 minuuttia, tosin lataustapaa tai latausastetta ei kerrota. Kantamaksi taas todetaan 250 km kertomatta mittausstandardia.
TS Pro'lle vastaavat lukemat ovat teho 102 kW, vääntö 1000 Nm, latausaika 35 minuuttia ja kantama "jopa 350 km".
Vergen sähkömoottoripyöriä voi tilata yrityksen uusilta verkkosivuilta tästä päivästä lähtien. Verge TS Pro:n lähtöhinta on 40 759 euroa ja Verge TS:n 33 356 euroa. Pro'n toimitusten luvataan alkavan toukokuussa 2023 ja TS:n syyskuussa 2023.
Aiheesta aiemmin:
Verge Milanossa: kotimaista sähkömoottoripyörää on hienosäädetty ja nyt se alkaa olla valmis