– Investoimme yli 100 000 tuntia suunnitellaksemme moottoripyörän, joka täyttää sekä asiakkaidemme odotukset että Zeron mission määritellä uudelleen ajokokemus, totesi Zeron tekninen johtaja Abe Azkenazi.
DSR/X:n runkorakenne ja komponenttiarkkitehtuuri mahdollistavat maavaran kasvattamisen. Käsin säädettävän jousituksen joustomatka on vähän alle 200 mm. Jousitus on Showan käsialaa.
Pyörän mukana tulee kolme erillistä tilaa tavaroiden säilyttämiseen, tilavuudeltaan yhteensä 28 litraa.
Sähkömoottoripyörille tyypillistä on, että ne ovat painavia, niin Zeronkin tapauksessa. Ilmoitettu massa on 249,5 kg, millä se sijoittuu muiden isokokoisten adventurepyörien kanssa samalle linjalle.
Paino ei välttämättä käytössä ole ongelma, sillä Zeron akusto on sijoitettu kohtuullisen alas, jolloin myös pyörän painopiste on alhaalla. Se helpottaa ajamista ja pyörän hallintaa hitaissa vauhdeissa.
Raskaiden pyörien siirtäminen paikallaan voi myös olla hankalaa, joten DSR/X:ssä on myös ensi kertaa Park Mode, johon kuuluvat hitaiden nopeuksien, kuten pyörää pysäköitäessä tai lähdettäessä käytettävä, peruutusvaihde sekä ryömimistoiminto siirtoon tiukoissa tai hankalissa tiloissa.
DSR/X toimii Zeron mobiilisovelluksen kanssa, joka mahdollistaa pyörän ominaisuuksien hallinnan, kuten regenerointitoiminnon tai väännön määrittämisen, akun suorituskyvyn monitoroinnin jne., appista käsin. Kun kuljettaja on kaukana moottoripyörästä, sovellus voi kertoa pyörän akun lataustason ja mm. auttaa löytämään pyörän täpötäydeltä parkkipaikalta.
"Kuiskaavan hiljaisen" Z-Force 75-10X moottorin teho on 100 hv ja maksimivääntö vaikuttavat 225 Newtonmetriä. Huippunopeus on 180 km/h.
Virtaa säilötään Zeron tehokkaimpaan, 17,3 kWh:n akustoon. Ajomatkaa latauksella luvataan 290 km "kaupunkinopeuksilla", mikä tietysti putoaa radikaalisti, jos ajetaan maanteillä tai paikoissa, joissa tehoa tarvitaan enemmän.
Malli on lisäksi varustettu vakiona nopeimmilla tason 1 ja 2 latausnopeuksilla, kiitos mukana tulevan 6,6 kW:n laturin.
Mikäli haluaa uhrata osan tavaratilasta, niin "tankkiin" voidaan asentaa joko lisäakku, joka kasvattaa akun kapasiteetin 21 kWh:iin tai sitten toinen pikalaturimoduli. Se kaksinkertaistaa latausnopeuden ja vähentää latausajan parhaimmillaan nollasta täyteen (95 %) vain tuntiin.
Mallissa käytetään Zeron omaa Cypher III+-käyttöjärjestelmää "puhtaimman mahdollisen seikkailuajokokemuksen luomiseen maailmassa".
DSR/X:ssä on myös Boschin Motorcycle Stability Control -järjestelmä myös offroad-ympäristössä toimivana versiona. Se on optimoitu erityisesti Zeron sähköisen voimalinjan ominaisuuksiin. Järjestelmän pitäisi optimoida stabiiliutta ja pitoa kaikilla pinnoilla. Systeemiin kuuluvat linkitetyt jarrut. Järjestelmä jakaa automaattisesti jarruvoimaa etu- ja takajarruun laskeuduttaessa tai noustaessa rinnettä tai muuten hankalissa paikoissa.
Pyörän hinta Yhdysvalloissa on perusvarusteilla 24 495 dollaria, eli se on varsin kallis. Lisävarusteina on saatavilla mm. laukkusarja.
Lisätietoja Zeron sivulta täältä. Lainaukset Zeron tiedotteesta.
Aiheesta aiemmin:
Motouutiset koeajaa: Zero SR/F – mitä annettavaa on sähkömoottoripyörällä?
Sähkö-mp-valmistaja Zerolta lisää tehoa ja pidempiä ajomatkoja latauksella vuodelle 2019