Zero Motorcycles on tällä hetkellä suurin pelkästään sähköpyöriin keskittynyt moottoripyörävalmistaja.
Torstaisen päivityksen suurin uutuus olivat parannukset valmistaja Z-Force-litiumioniakkuihin. Zero on onnistunut kasvattamaan jo ennestään alan tiheimpien akkujensa akkujensa energiatiheyttä viidenneksen, 20 %. Akuston design ja arkkitehtuuri ovat aiempaa paremmat ja niiden tehot ovat 14,4+ kWh ja 15,6+ kWh.
Plus-merkki akkujen perässä tarkoittaa sitä, että niiden lisäkapasiteettia voi kasvattaa jopa 17,3 kWH asti.
Isompi 15,6+ kWh akusto tulee saataville 2022 SR/S ja SR/F -malleihin ja 14,4+ kWh akut vakiona SR/S ja SR/F sekä uusittuun 2022 SR-malliin. Maksimoimalla uusien akkujen kapasiteetin maksullisen sovelluspäivityksen avulla sekä PowerTank-lisäakustolla, pyöriin voi saada miltei 21 kWh energiavarannon.
Tämä on uusi ennätys Zerojen akkukapasiteetissa, ja mahdollistaa 365 km kaupunkiajon tai 182 kilometrin ajon noin 110 km/h vauhdilla.
Vaikka akkujen kapasiteetti on kasvanut, niin niiden paino on 2,7 kg aiempaa pienempi.
– Olemme brändi, joka sekä määrittää että jatkaa sähkömoottoripyöräkategorian tiennäyttäjänä, ja se tarkoittaa, että meillä on vastuu työntää sähköisten voimalinjojen rajoja. Teemme jatkuvasti töitä ottaaksemme isoja askelia eteenpäin eikä tehdä pelkästään pieniä parannuksia voimalinjoihimme ja tuotteisiimme, totesi Zero Motorcyclesin pääjohtaja Sam Paschel.
– Osana tätä ponnistusta sinnikäs fokus ajomatkan pidentämiseen latauksella, jota ajaa akkukapasiteetin ja voimalinjan tehokkuus, muodostavat perustan, joka sallii meidän muuttaa kuljettajan kokemuksen ja kiihdyttää sähköisten ajoneuvojen omaksiottamista ja myyntiä. Nämä askelet eteenpäin akkuteknologiassa vuoden 2022 mallistossamme ovat asettaneet uuden standardin Zero Motorcyclesille.
Softakaupasta ohjelmallisia päivityksiä
Hieman erikoinen, ja varmasti keskustelua herättävä ominaisuus on Zeron uusi Cypher Store, josta pyörän omistaja voi avata maksamalla erilaisia ominaisuuksia pyörästään. Esimerkiksi akkukapasiteettia voi ostaa olemassaolevan 2022-mallin pyöräänsä softakaupasta. Vitsi on siinä, että kapasiteetti on jo olemassa, se pitää vain avata erikseen.
Pyörään voi hankkia teho-, ajomatka- ja ominaisuuspäivityksiä Zeron mobiilisovelluksen avulla tai nettikaupasta.
Päivityksinä voi ostaa nopeamman latauksen, pidemmän ajomatkan latauksella, nopeus- ja tehoboostaukset, pysäköinti-valinnan sekä lämmitetyt kahvat ja navigoinnin.
Ohjelmistollisesti tehtävät päivitykset ovat uusi tapa muokata moottoripyörän ominaisuuksia. Maksullinen lisäominaisuuksien vapauttaminen herättää varmasti kysymyksiä, sillä esimerkiksi lisäakkukapasiteetin ja lämpökahvojen täytyy fyysisesti jo olla valmiiksi olemassa pyörässä, jonka olet jo kertaalleen maksanut.
Zero uskoo ominaisuuden hyötyihin sillä se on ylpeä siitä, että on ensimmäisenä mahdollistanut tämänkaltaiset maksulliset päivitykset mp-alalla.
2022 SR
SR-malli on Zeron ensimmäinen alkuperäinen sähköinen naku katupyörämalli, ja nyt ensimmäinen malliversio, johon on lisätty kaikki uudet ominaisuudet.
Pyörän moottorin teho on toimitushetkellä 55 kW / 74 hevosvoimaa ja huippuvääntö 165,4 Nm. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu 167 kilometriin tunnissa.
Maksullisen ohjelmistopäivityksen avulla saa pyörään mm. Boschin kaarteissa toimivan ABS:n ja vetoluistoneston. Sekä tietysti nostettua moottorin tehoa ja huippunopeutta. Teho on maksimissaan Cypher Storen avustuksella 82 kW / 110 hv ja huippunopeus 200 km/h. Softapäivitykselllä ja lisäakusto Power Bankin lisäämisellä virtavarannon saa kasvatettua 20,9 kWh:iin asti.
Perusmallin hinta Yhdysvalloissa on ilman päivityksiä 17 995 dollaria. Pyörä tulee maailmanlaajuisesti Zero-myymälöihin vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana.