Santa Cruzissa Kaliforniassa toimiva Zero on tällä hetkellä ainoa varteenotettava amerikkalainen sähkömoottoripyörien valmistaja, kun Alta Motors yllättäen lopetti toimintansa viime viikolla. Zero esitteli eilen malliuudistuksensa ensi vuotta varten. Uusi vuosi tuo mukanaan lisää tehoa, uusia teknisiä piirteitä, pidempiä ajomatkoja latauksella sekä tyyliuudistuksia.
Ensi vuotena merkin fokus on sen dualsport-mallistossa. Edullisin perusmalli Zero DS 2F7.2 on suunniteltu niille, jotka etsivät sähköistä dualsporttyyppistä ajokokemusta, ja jotka eivät tarvitse isompaa akkua. Ensi vuonna mallissa on 35 % enemmän tehoa ja 8% korkeampi huippunopeus. Pyörä on 43,5 kg kevyempi kuin isommalla akulla varustettu versio.
Pidemmän ajomatkan latauksella tarjoava Zero DS ZF14.4:ssä on nyt sama akku kuin Zero DSR:ssä, mikä kasvattaa sen ajomatkaa 10 % viimevuotiseen verrattuna. Tämä tarkoittaa sitä, että pyörällä pääsee jopa 328 kilometriä latauksella kaupunkiajossa ja 156 kilometriä maantieajossa.
Dualsport-sarjan huippumalli Zero DSR on edelleen suosittu kiitos massiivisen 157 Nm väännön. Tänä vuonna siihen on tarjolla lisävarusteita kuten tuulilasi ja 12 voltin liitäntä.
Katumallistoon tulee samansuuntaiset päivitykset. Hinnat alkaen malliin S ZF7.2:n tulee sama 35 % tehonlisäys kuin DS:ään. S ZF14.4:n ajomatka on samanpituinen latauksella kuin DS ZF14.4:llä.
Lisäksi Zero julkisti takautuvasti yhteensopivan version 6 kilowatin tehoisesta pikalaturista, joka voidaan asentaa paikalleen jälleenmyyjän toimesta. Se mahdollistaa lataamisen Level 2 -asemilta. Se on 6 kertaa nopeampi kuin peruslaturi, ja mahdollistaa 137 kilometrin kaupunkiajomatkaa vastaavan latauksen vain tunnissa.
Teholaturi on taaksepäin yhteensopiva vuodesta 2015 lähtien valmistettujen Zero S, Zero SR, Zero DS ja Zero DSR-mallien kanssa.
Koska sähkömoottoripyörän käytössä ja latauksessa on kyse ohjelmistoista, niin se selittää, miksi moottoripyörän käyttöjärjestelmäpäivityksiä on mahdollista tehdä jälkeenkin päin. Zero päivittää järjestelmiään pyöriensä käyttäjien ajamien miljoonien kilometrien perusteella.
Vuodelle 2019 Zero julkisti ohjelmistoon "long storage moden", joka automaattisesti laittaa pyörän matalan virrankulutuksen tilaan optimoidakseen akun latauksen ja pitääkseen akuston terveenä. Zero antaa edelleenkin akuilleen viiden vuoden takuun.
Ulkoasua on vuodelle 2019 parannettu uusin grafiikoin ja värein.
Zero taitaa tällä hetkellä olla maailman suurin sähkömoottoripyörävalmistaja, ja se on jo 13 vuoden ajan kehittänyt ja valmistanut sähköisiä moottoripyöriä. Sen akuissa käytetään maailman energiatiheintä ja tehokkainta sähköteknologiaa.
Lisätietoja Zeron sivuilta täältä.
Aiheesta aiemmin: Sähkömp-valmistaja Alta Motors lopetti toimintansa