Autonvalmistuspuolella Hondalla on jo tarjolla täyssähköisiä tai hybridejä bensiinimoottoristen rinnalla kutakuinkin koko mallistossaan, moottoripyöräpuolella tarjonta jää paikallisesti Japanissa ja Intiassa myytäviin sähköskoottereihin.
Joka tapauksessa Hondan tavoite tarkoittaa noin 38 miljardin euron investointeja, jotta se kykenee esittelemään 30 sähköistä mallia vuoteen 2030 mennessä.
Moottoripyöräpuolella Honda on edennyt hitaammin siitä huolimatta, että se on maailman suurin moottoripyörävalmistaja. Autopuolella Honda on paljon pienempi.
Merkittävin Hondan tähänastisista julkistuksista sähkömp-puolella lienee Japanin kotimarkkinoilla myytävä PCX Electric -sähköskootteri, joka on varustettu vaihdettavilla akuilla.
Tiedossa ei ole, esitteleekö Honda vielä tänä vuonna esimerkiksi Milanon mp-messuilla ensimmäisen sähkökevytmoottoripyörämallinsa proton tai vastaavaa. Se on kuitenkin mahdollista, koska sillä on jo olemassa vastaavaan sähköskootteriin tarkoitettu vaihdettavien akkujen teknologia ja sähkömoottori.
Joka tapauksessa Honda edennee nopeasti jatkossa, mikäli se aikoo pysyä tavoitteessaan, että 15 % sen myymistä moottoripyöristä vuonna 2030 on varustettu sähkömoottorilla. Aikaa on jäljellä vain seitsemän vuotta ja ratkottavana varmasti monia suurtuotannon keskeisiä asioita.
Esimerkiksi vuonna 2021 Honda myi 16,8 miljoonaa moottoripyörää. Näistä vain noin 2000 oli varustettu sähkömoottorilla. Mikäli osuus nousee valmistajan kaavailemaan 15 prosenttiin, kyse on 2,4 miljoonasta sähkömoottoripyörästä.
Mikäli vertailulukuna pidetään Hondan koronaa edeltänyttä 20 miljoonan moottoripyörän valmistusta vuosittain, 15 % onkin jo kolme miljoonaa myytyä sähkömoottoripyörää.
Luvut kuulostavat kovilta, mutta Hondan tapauksesa kyse ei ole pelkästään moottoripyörien valmistuksesta, vaan myös vaihdettavien akkujen infrastruktuurin rakentamisesta. Siinä se on etenemässä yhteistyökumppaneidensa Yamahan, KTM:n ja Vespan kanssa.
Infrastruktuuri tarkoittaa sitä, että vaihdettavien akkujen latausasemat on sijoitettu kaupungeissa esimerkiksi markettien parkkihalleihin. Sähköskootterin tai -moottoripyörän käyttäjä voi ajaa paikalle, vaihtaa tyhjentyvän akun tilalle täyden ja jatkaa vaivattomasti matkaa.
Näin suuret luvut tarkoittanevat myös sitä, että painopiste on kevariluokan skoottereissa ja moottoripyörissä. Sähkömoottorinen lippulaivamalliteknologia perustunee kiinteisiin akkuihin.
Aiheesta aiemmin:
Hondan PCX-sähköskootteri myyntiin tänä vuonna - onko vaihdettava akkupaketti se iso juttu?
Neljä suurta kehittämään yhdessä vaihdettavien sähköakustojen teknologiaa