Tarjolle tulee kaksi mallia Piaggion MP3:sta: 400 Hpe ja 530 Hpe. Kummankin ulkonäkö ja isomman moottori on uusittu, ja lisäksi niiden elektronisia apuvälineitä on lisätty isolla kädellä. Vai mitä sanotte esimerkiksi taaksepäin katsovasta kamerasta ja tutkasta?
Italialainen skootterivalmistaja Piaggio otti ison askelen vuonna 2006, kun se esitteli MP3-mallin patentoituine etupään jousitus- ja iskunvaimennusjärjestelmineen. Mallissa on kaksi rinnakkaista etupyörää, jotka kallistuvat kaarteissa, joten sitä voidaan ohjata kuin perinteistä moottoripyörää. Piaggion mukaan MP3:sta on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 230 000 kappaletta siitä huolimatta, että se on kalliimpi kuin vastaava kaksipyöräinen versio.
Osasyynsä suosioon lienee siinä, että ainakin Italiassa MP3:lla voi ajaa auton ajokortilla.
Uusi MP3-mallisto koostuu 400 Hpe:n kahdesta eri versiosta sekä 500 Hpe -mallista. HPe on lyhenne sanoista High Power Engine, eli "Korkeatehoinen moottori".
Piaggio on muokannut erityisesti etupään designia tavoitteenaan parempi aerodynamiikka ja kuljettajan suojaaminen ilmavirroilta. Tähän kuuluu pidempi ja alempana oleva spoileri, joka kätkee sisäänsä moottorin jäähdyttimen ja samoin oikeastaan koko etujousituksen rakenteen. Lisäksi peräpään muotoilua on uusittu, ja lokasuoja sekä rekisterikilven pidin on nyt kiinnitetty keinuhaarukkaan.
Ajoasentoa on uudistettu tuomalla ohjaustankoa lähemmäs kuljettajaa ja samalla laskettu sitä 10 millimetriä alemmas. Lisäksi astinlaudat sijaitsevat 20 mm alempana, joten polvet taipuvat paljon loivemmassa kulmassa kuin aiemmin. Istuinkorkeus on pysynyt samana 790 millimetrissä.
Molemmissa malleissa on uusi istuin. Sen alla on puolestaan kaksi kokokypärää tai läppärilaukun vetävä tavaratila. Istuimen turvallisesta nostosta ja laskusta huolehtii siihen rakennettu iskunvaimennin. Tavaratila on lisäksi valaistu.
Malleissa on myös uutta elektroniikkaa: avaimeton sytytys, vakionopeudensäädin ja uusi 7 tuuman väri-tft-näyttö. Lisäksi Piaggion Mia -infotainment-järjestelmään voi liittää Bluetoothin kautta älypuhelimen ja siinä on optio avata satulalukko Piaggion appin avulla. Järjestelmä tulee vakiona mukana vain 530-mallissa, mutta on saatavilla optiona 400-malleihin. Systeemi tukee navigointia.
MP3 530 Hpe:ssä on uusi, tilavuudeltaan suurempi yksisylinterinen ja neliventtiilinen moottori. Se perustuu edellisen sukupolven 439 cm3 moottoriin. Nyt sen sylinteritilavuutta on kasvatettu 530 kuutiosenttimetriin. Moottorin teho on 44,2 hv / 7250 rpm ja huippuvääntö 50 Nm / 5250 rpm. Moottori myös täyttää Euro 5 -normit.
Moottorin ruiskutusjärjestelmästä vastaa Magneti Marelli, ja mukana tulee kolme ajotapavalintaa, Eco, Comfort ja Sport. Ne vaikuttavat moottorin suorituskykyyn ja kaasunvasteeseen sekä ASR:n eli vetoluistoneston toimintaan.
Ainoastaan 530-malliin on tarjolla päivityksen kaikkein kiinnostavin osa, eli Advanced Rider Assistance System (ARAS), johon kuuluvat taaksepäin "katsova" tutka sekä Led-takavalon alle asennettu kamera. Järjestelmä on kehitetty valmistajan Bostonin toimipisteessä Piaggio Fast Forwardissa, ja sitä käytetään sokeiden pisteiden ilmaisuun sekä kaistanvaihtoavustimena.
Piaggion mukaan ARAS hyödyntää Fast Forwardin kehittämää Imaging Radar 4D -teknologiaa saavuttakseen muita järjestelmiä laajemman näkymän katettua. Se skannaa 30-35 metrin säteeltä MP3:n takana varoittaakseen kuljettajaa sokeiden pisteiden riskeistä.
Kamera puolestaan kytkeytyy päälle automaattisesti, kun skootteri kytketään peruutusvaihteelle ja näyttää kuvaa skootterin takaa peruutussuuntaan.
MP3 530 painaa noin 280 kilogrammaa, joten näppäimen painalluksella päälle kytkettävä peruutusvaihde on tervetullut lisä käytettävyyteen.
Pienempi malleista, eli MP3 400 Hpe on varustettu vuonna 2020 esitellyllä 350-kuutiosenttimetrin moottorilla. Se tuottaa 35,3 hevosvoiman tehon 7500 kierroksella minuutissa.
Mallin elektroniikkapaketti rajoittuu ABS:ään ja ASR:ään, joten siihen ei saa kameran ja tutkan yhdistelmää eikä myöskään ajotapavalintoja.
400-mallin saa kahtena eri versiona, perusmallina tai Sporttina. Erot ovat lähinnä värivaihtoehdoissa ja kosmeettisia. Sportissa on aaltoreunaiset jarrulevyt ja mustat vanteet sekä musta satula punaisin saumoin sekä joitakin punavärisiä lisäyksityiskohtia.
Piaggion mukaan sekä 400 että 530 edustavat mallivuotta 2022, mutta tätä kirjoitettaessa ei ole tietoa, milloin ne tulevat myyntiin. Italiassa molemmat mallit ovat jo varattavissa, hinnat liikkuvat 10 499 ja 12 999 euron välillä.
Aiheesta aiemmin:
Piaggio Group on Euroopan johtava mp- ja skootterivalmistaja
Piaggio esitteli nuorille suunnatun sähköisen uutuusskootterin One'n TikTokissa