Suzukin moottoripyörämyynnin liikevaihto kasvoi 8,7 miljardia jeniä (14,1%) 69,8 miljardiin jeniin vuotta aiempaan verrattuna. Tämä johtui kalliimpien mallien, kuten uuden Hayabusan myynnin kasvusta. Liikevoitto kuitenkin pieneni 2,3 miljardia jeniä (59,5%) 1,7 miljardiin jeniin. Pääsyynä oli raaka-aineiden hintojen nousu.
Kappalemääräisesti valmistaja raportoi 1,634 miljoonan moottoripyörän ja ATV:n myynnistä (ATV:itä niistä oli 15 000 kappaletta). Myynti kasvoi 100 000 pyörää edelliseen vuoteen verrattuna (+6,5 %).
Euroopassa merkin myynti laski yli neljänneksen, -27,81 % 28 000 kappaleeseen edellisen jakson 39 000 pyörästä. Pohjois-Amerikan myynti laski -37,7 % 29 000 kappaleeseen, kun se aiemmin oli ollut 46 000 kappaletta.
Myynti Aasiassa kasvoi 8,1 % 1,324 miljoonaan kappaleeseen. Intia oli merkin suurin markkina 610 000 pyörällä (+9,5 %). Seuraavaksi tuli Kiina 403 000 myydyllä pyörällä (+7,8%). Suzukin moottoripyörien myynti kasvoi vankimmin Filippiineillä, jossa se oli 17,9% (161 000 kpl), mutta vuosi oli huono Indonesiassa, jossa se laski 31 % 18 000 kappaleeseen.
Kotimaassaan Japanissa Suzukin markkinat nousivat +4,6% 53 000 kappaleeseen. Konsolidoitu globaali moottoripyörämyynnin liikevaihto oli 253,5 miljardia jeniä ja konsolidoitu globaali myynti 1,292 miljoonaa kappaletta.
Lähde: International Dealer News.
Aiheesta aiemmin:
Tässä se on: uusi maailman nopein moottoripyörä – jäikö päivitys lähtetelineisiin?
Uusi Suzuki Katana 2020 – mitä ensikoeajot kertovat pyörästä
Päivän video: Suzuki restauroi Barry Sheenen XR14 GP-mestaruuspyörän
Suzuki esitteli uudet V-Strom DL1050 ja DL1050 XT seikkailupyörät