Tapasimme Suzukin Suomen tuotepäällikön Marco Färmin Suzukin tiedotustilaisuudessa, ja mies vaikutti tosi tyytyväiseltä uuteen malliin, vaikka ensitöikseen totesikin, että moottorin koon osalta kyse on toisaalta kosmeettisesta, toisaalta todellisesta uudistuksesta.
– Itse asiassa V2-moottorin kuutiotilavuus on tismalleen sama 1037 cm3 kuin aiemminkin, nyt mallinimessä on otettu käyttöön vain tuon isomman kuutiotilavuuden lukema. Mutta siihen on syynsä, sillä samalla kun teki moottorista Euro 5 päästönormin vaatimukset täyttävän, Suzuki ruuvasi moottorista lisää tehoa, Marco Färm kertoo.
Edellisen V-Strom 1000:n teho oli 99 hevosvoimaa, nyt se on 79 kW eli 106 hevosvoimaa / 8500 rpm. Euro 5 -normiin ja isompaan tehoon on päästy käsiksi nokka-akselit ja männät vaihtamalla sekä uusilla 49 mm:n ride by wire ruiskurungoilla. Nokkien profiilit ovat uudet ja myös venttiilien aukiolon ajoitusta on muutettu. Päästöjä pienentää myös uusi, isompi ja tehokkaampi katalysaattori.
Moottorin sisämitat ovat pysyneet samoina ja sylinterikulma edelleen 90 asteessa. Moottorin elektroninen ohjausmoduli (ECM) on puolestaan vaihdettu nopeampaan ja samalla ohjelmoitu uudelleen tavoitteena parempi ruiskun ohjaus.
Luvassa pitäisi olla myös asiallisen vahvaa alavääntöä ja hyvä polttoainetalous (valmistajan mukaan 4,9 l/100 km), jolloin 20 litran tankillisella pystyy ajamaan riittävän pitkiä matkoja putkeen.
Mallien ulkonäköä on uusittu tuomaan mieleen DR-Z Dakar -kisapyörä ja legendaarinen iso tohtori DR-Big. Se näkyy mm. uusina runkopaneeleina ja isossa kanttisessa etulyhdyssä. Uuden kaksiosaisen istuimen pitäisi tarjota hellempää mukavuutta takalisto-osastolle.
Pyörissä on alakierrosavustin, joka helpottaa lähtöjä ja ajoa madeltaessa ruuhkaliikenteessä
Alumiininen kaksoiskehtorunko on tukeva ja eturengas 19 tuuman ja takarengas 17 tuuman Bridgestone Battlax Adventure A41.
Pyörä esiteltiin kahtena mallina, V-Strom 1050:nä ja 1050 XT:nä, joissa on eroa erityisesti elektroniikan määrässä. Yhteistä molemmille on päivitetty vetoluistonesto, jossa on neljä eri valintaa (myös poiskytkettävissä), uusi ajotapavalinta, jossa on kolme eri tehokarttaa sekä Suzukin Easy Start System. Viime mainittu tarkoittaa sitä, että pyörä käynnistyy pelkällä starttinappulan pikapainalluksella.
Uusi tuulilasi, jonka korkeus on säädettävissä todella helposti (XT-mallissa), on kehitetty tuulitunnelissa, ja tuulilasin alapuolella on asennustanko, johon voi laittaa vaikkapa navigaattorin silmän kannalta juuri oikealle korkeudelle.
Uusi ohjaustanko on sijoitettu aiempaa ylemmäs ja se on värinävaimennettu.
Pyörässä on uusi monitoiminen LCD-mittaristo ja sen vierestä löytyy USB-ulostulo vaikkapa navigaattorin tai kännykän virtalähteeksi.
KYBin 43 mm:n ylösalaisesta etuhaarukasta voi säätää jousen esijännitystä sekä puristus- ja paluuvaimennusta.
Edessä on kelluvat 310 mm:n tuplalevyt ja Tokicon nelimäntäiset monoblokkikaliiperit. Takana on yksi levy ja Nissinin kaksimäntäiset satulat.
Molempien akseliväli on 1550 mm. Perusmallin maavara on 165 mm ja XT:n 160 mm. Ensinmainitun istuinkorkeus on 855 mm ja XT:n 850 mm, joskin sitä voi säätää 20 mm.
Uutuuksien hinnat ovat jo tiedossa. Verot sisältävä kokonaishinta DL1050:lle on 16 690 euroa ja DL1050XT:lle 18 490 euroa.
V-Strom DL1050 on perusmalli
Perus V-Stromissa on vähemmän elektroniikkaa kuin rinnakkaismallissa, mutta sen hyviä puolia ovat tietenkin yksinkertaisuus ja pienempi paino, tankattuna 236 kg. Vähemmän elektroniikkaa tarkoittaa alempaa hintaa, ja DL1050 on Suomen oloissa varsin maltillisesti hinnoiteltu. Vastineeksi saa ison, koetellun ja toimintavarman moottorin.
Valualumiinivanteet kertovat, että se on suunnattu enemmän maanteille kuin maastoon, ja on saatavilla Glass Sparkle Black / Solid Iron Gray värisenä.
V-Strom DL1050XT: elektroniikkaa elämään
V-Stromin teknisemmässä versiossa kuljettajaa hemmotellaan kuusiakselisen (aiemmin 5-akselinen) IMU:n eli inertiamittausanturin mahdollistamalla lisäelektroniikalla. Sitä ohjaa SIRS eli Suzuki Intelligent Ride System Can-väylän kautta. Lisäominaisuuksia ovat vakionopeudensäädin ja mäkilähtöavustin eli Hill Hold Control sekä kaarteissakin lukkiutumattomat ABS-jarrut.
Jarrujen erityisominaisuudet eivät lopu vielä tähän, vaan pyörässä on Load Dependent Control System, järjestelmä joka skannaa pyörän kuormaa ja käyttää siitä kertynyttä tietoa optimoidakseen jarruja, kun ajetaan täydellä kuormalla jopa matkustajan kanssa.
Lisäksi Slope Dependent Control System mittaa vauhtia ja pitkittäiskallistusta ja estää takapyörän nousemisen jarrutuksen aikana jyrkemmissä laskuissa.
1050XT:ssä on pinnavanteet ja tubeless-renkaat. Paino tankattuna 247 kg.
V-Strom DL1050XT:n värejä ovat joko Pearl Brilliant White/Glass Blaze Orange DR-BIGiä mukaillen, tai or Champion Yellow No. 2 vanhan kunnon DR-Z:in muistoksi.