TVS:n omistama brittimerkki Norton kertoo pyrkivänsä tuomaan markkinoille sähkömoottorisen kaksipyöräisen, jollaista "motoristit haluavat". Käynnissä on 30 kuukauden mittainen projekti tuotteen valmistumiseksi. Se tarkoittanee sitä, että pyörä ilmestyy markkinoille joko vuoden 2024 viime hetkillä tai vuoden 2025 mittaan.
Hanke on nimeltään "Project Zero Emission Norton" (PZEN), ja tavoitteena on rakentaa pyörä, jossa ajomatka latauksella on pitkä siitä huolimatta, että pyörässä riittää myös huippuluokan suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia.
Hankkeeseen osallistuu kuusi eri yhteistyökumppania, ja se saa tukea Iso-Britannian hallitukselta sen autoteollisuuden nollapäästötavoiterahastosta.
Nortonin pääjohtaja Robert Hentschel kertoo, että hankkeen tavoitteena on samalla tuoda lisää sähköajoneuvoalan komponenttivalmistusta Britanniaan.
Kuusi yhteistyökumppania
Cosworthin sähköisten voimansiirtolaitteiden valmistuspuoli Delta Cosworth vastaa hankkeessa akkupaketin kehitystyöstä. Akusto vaikuttaa paitsi suorituskykyyn ja ajomatkaan latauksella, myös ajoneuvon kokonaispainoon.
Warwickin yliopisto on jo Nortonin yhteistyökumppani vanhastaan TTZero-kisapyöräprojektin osalta, ja on myös mukana hankkeessa. Se keskittyy akkuteknologiaan, mallintamiseen ja valmistusketjun kehitystyöhön.
Sähkömoottori- ja invertterispesialisti HiSpeed Ltd osallistuu hankkeeseen moottorin designin ja valmistuksen osalta, kun taas Portsmouthissa toimiva hiilikuituja ja komposiitteja valmistava Formaplex Technologies keskittyy uuden sähköpyörän rungon valmistukseen.
M&I Materials hoitaa jäähdytyspuolen uuden dielektrisen jäähdytysmenetelmän avulla, johon kuuluu sähköisten komponenttien upottaminen öljyyn niiden jäähdyttämiseksi.
Hankkeen kuudes osapuoli on Indra Renewable Technologies, joka on erikoistunut kotilatausteknologiaan. Siis siihen, millä voit ladata pyöräsi kotioloissa. Tämä puoli asiasta on vielä lapsenkengissä sähkömoottoripuolella, vaikkakin suosittua sähköautojen osalta.
Nortonin design-DNA
Henschel totesi myös, että sähkömoottoripyörä tulee erehtymättömästi näyttämään Nortonilta. Designin DNA on siis vahvasti Nortonperäinen, mutta modernilla sähköisellä twistillä ja digitaalisilla ratkaisuilla varustettuna, kerrotaan Nortonin tiedotteessa.
Nortonin kehitystyöhön saamaa summaa ei paljastettu.
Aiheesta aiemmin:
Norton Motorcycles osti 55 klassikko-Nortonin kokoelman museoonsa
Norton avaa uudet tuotantotilat Solihullissa – ensimmäiset pyörät valmiina maaliskuussa