Sarja perustuu Jarno "Paroni" Saarisen elämäntarinaan ja kertoo 60- ja 70-lukujen ratamoottoripyöräilyn maailmasta. Jarno Saarinen voitti ratamoottoripyöräilyn 250-kuutioisten maailmanmestaruuden Yamahalla vuonna 1972. Mikä hienointa, mestaruus varmistui Imatran katuradalla 50 vuotta sitten. Saarinen ajoi silloin vielä yksityiskuljettajana.
Saarisen tie maailmanmestariksi oli erikoinen. Hän oli toiseksi nuorin neljästä Saarisen veljeksestä, joista kukin vuorollaan voitti eri luokan Suomen mestaruuden ratamoottoripyöräilyssä. Rakkaus lajiin ja osaaminen tulivat siis tavallaan jo verenperimänä.
Jääradalta MM-radoille
Saarinen aloitti uransa jääradalla ja sovelsi sieltä saamiaan oppeja myös ratamoottoripyöräilyyn. Hän oli ensimmäinen kuljettaja, joka ajoi kaarteen sisäpuolinen polvi maassa ja toi uudenlaisen tavan käyttää kehoa kaarreajoon. Jarno oli nykyisen MotoGP-ajotavan edelläkävijä. Lisäksi hän käytti myös kanttareita ajolinjana, mikä oli perua jäärata-ajosta.
Oma, hieno tarinansa on, miten Jarno ja hänen tyttöystävänsä, myöhemmin vaimonsa, Soili Vuola (nykyisin Karme) kulkivat kahdestaan Euroopassa kisasta kisaan Jarnon virittäessä ja huoltaessa itse pyöränsä. Soili puolestaan vastasi arkiaskareista ja avusti varikolla sekä vastasi kisatapahtumien tiedottamisesta Jarnolle näyttötaulujen avulla radan varrella.
Oppinsa koneista Jarno sai alunperin Tunturilta, jonne pääsi töihin 1960, mutta mies suoritti myös lukion ja sen jälkeen teknillisen opiston.
Unelman karu päätös
Saarinen ehti ajaa MM-tasolla vuosina 1968-1973, mutta hänen tarinansa päättyi dramaattisesti Monzan kisassa 20. päivä toukokuuta 1973. Kausi oli Saarisen ensimmäinen tehdaskuljettajana Yamahan tallissa. Saarinen ehti voittaa jo kaksi osakilpailua, mutta Monzan kisan 250-kuutioisten lähtö koitui hänen kohtalokseen.
Onnettomuus sattui vaarallisessa Curvonen kaarteessa heti ensimmäisellä kierroksella. Saarisen edellä ajanut Renzo Pasolini kaatui ja lensi päin radan teräskaiteita menettäen välittömästi henkensä. Pasolinin pyörä sinkoutui päin Saarista, joka niinikään menehtyi heti.
Imatranajot nimesi katuratansa Jarnon kunniaksi Jarno Saarinen Circuit Imatraksi.
Sarja on kansainvälinen tuotanto, jota kuvataan Suomen lisäksi muualla Euroopassa. Sarjan suomalaiset yhteistyökumppanit ovat Yleisradio ja Fireframe Oy. Sen yhtenä rahoittajana toimii Business Finland ja sarjan tuottaa Funfar Oy. Sarjan kehitystyötä on tukenut Suomen Elokuvasäätiö.
Sarjan tuottajana toimii Timo Vierimaa, käsikirjoittajana Sami Keski-Vähälä ja ohjaajana Simon Kaijser.
Aiheesta aiemmin:
Jarno Saarisen palkintopokaalit ensimmäistä kertaa esille Suomen Moottoripyörämuseoon
Imatranajon legendaarisen katuradan nimeksi Jarno Saarinen Circuit Imatra
Jarno Saarisen kisapyörät ja MM-ajoasu elävöittivät historiaa Kuopiossa
Jarno Saarisen patsaan paljastustilaisuus oli motoristien kunnianosoitus edesmenneelle mestarille
Päivän video: Soili Karmen muistopuhe Jarno Saarisen patsaan paljastustilaisuudessa Turussa
Jarno Saarinen saa patsaan kotikaupunkiinsa Turkuun 2.7. italialaisten faniensa toimesta