Harvalla moottoripyörävalmistajalla on yhtä ristiriitainen menneisyys kuin Nortonilla. Mansaaren ajojen dominoinnista konkursseihin ja vaikkapa edellisen omistajan Stuart Garnerin kyseenalaiseen toimintaan. Voi sanoa, että Nortonilla on ollut ylä- ja alamäkensä.
Tämä vaihe toivottavasti merkitsee pidemmän ylämäen alkua. Ainakin uusi intialaisomistaja TVS on panostanut Nortoniin kunnolla, siitä tietysti kertoo omalta osaltaan tämä uudelleen suunniteltu versio merkin superpyörästä. Työtä on tehty Solihullissa tosissaan viimeisen puolentoista vuoden ajan. Kyse on samalla ainoasta myynnissä olevasta brittiläisestä superbikesta. Titteli on vaativa, ja vaikuttaa siltä, että siihen on katetta.
Aluksi vähän lukuja: päivitetyn Norton V4SV superbiken 72-asteen V4-moottorin tilavuus on 1200 cm3, huipputeho 187,5 hevosvoimaa / 12 500 rpm ja huippuvääntö 125 Newtonmetriä / 9000 rpm. Eksoottiset, käsintehdyt komponentit nostavat hinnat alkaen -lapun numeroita aika korkeiksi: 51 000 euroon ilman rahtia, jälleenmyyjän katetta tai suomalaista verotusta.
Ja pakkohan se on todeta, että V4SV on varsin kaunis, ja sen design katsetta myötäilevä. Lisäksi siinä on TIG-hitsattu alumiinirunko, hiilikuitukatteet ja alumiininen yksiaisainen takahaarukka. 15-litrainen polttoainetankki on kisatyyliin sijoitettu istuimen alle ja valmistettu sekin hiilikuidusta Kevlar-vahvikkein.
Pyörästä on saatavilla kaksi varianttia, Manx Silver ja Carbon. Molemmissa on hiilikuitukatteet ja Britannian lippu peräsosassa.
Manx Silver tulee Nortonin perinteisissä väreissä, joissa on punaista ja kiilloitettua metallia, musta numerotaulu sekä punaiset OZin takoalumiiniset kisavanteet.
Carbonissa on puolestaan lisää hiilikuitua ja vielä hiilikuituiset BST:n vanteet. Ne ovat kevyemmät kuin OZin takoalumiiniset. Norton ei ole antanut erikseen näille hintoja, mutta epäilemättä Carbonin kohdalla ostaja saa kaivella taskuaan syvemmältä kuin Manxin.
Sekä edessä että takana on täysin säädettävät Öhlinsin vaimentimet. Etuhaarukka on NIX 30 ja monotakavaimennin TTXGP. Myös jarrut ovat huippulaatua ja Brembon käsialaa. Shifteri mahdollistaa puolestaan kytkimettömät vaihdot.
Pyörässä on lisäksi kuusiakselinen inertianmittausyksikkö (IMU), joka varmistaa kallistuksessa toimivan vetoluistoneston ja kaarre-ABS:n sekä kolme eri ajotapavalintaa: Wet, Road ja Sport.
Kokonaisuuden kruunaavat täys-led-valot sekä avaimeton sytytys. Taaksepäin katsovan kameran toimintaa ohjataan 6-tuumaisen väri-tft-näytön kautta. Pyörä ei myöskään ole painolla pilattu, kuivapaino on 193 kg.
Tiukan hinnan lisäksi Norton priorisoi niitä tilauksia, jotka on tehty Garnerin aikana, ennen kuin TVS pelasti yrityksen huhtikuussa 2020.
Aiheesta aiemmin:
Norton Motorcycles osti 55 klassikko-Nortonin kokoelman museoonsa
Aikakapseli: myytävänä tehtaan paketissa käyttöönottamaton Norton Commando vuodelta 1977!
Norton lupaa uutta V4RR-mallia vuoden 2021 mittaan