2x2 Ultra Bike on alunperin venäläinen. Lukijamme saattavat muistaa, kun vuonna 2016 uutisoimme huikeasta Tarus-nimisestä maastomoottoripyörästä: Tarus - uskomaton kahdella pyörällä vetävä erä-mp on nyt tuotannossa
Sen taru ilmeisesti jäi lopulta lyhyeksi, mutta Ultra Bike on sen kehitysversio, ja Robo Systems -niminen startup-yritys hakee sille joukkorahoitusta suurimittaisempaa tuotantoa varten.
Robo Systems on rakentanut ja testannut Ultra Bikea Venäjällä, mutta sen edustajat ovat New Atlas -julkaisulle todenneet, että "kun Putin aloitti sodan Ukrainassa, siirsimme tuotantomme Dubaihin".
2x2 Ultra Bikelle tyypillistä on, että siinä on valtavat matalapainerenkaat napamoottorisilla vanteilla. Sekä etu- että takapyörä on varustettu voimakkaasti vääntävillä sähkömoottoreilla, joiden jatkuva teho on 1 kilowatti ja huipputeho 2 kilowattia. Sillä pääsee käytännössä mistä vain, ja kun homma menee vetiseksi, siihenkin löytyy ratkaisu.
Pyörä itsessään kelluu, myös kuljettaja kyydissä, mutta pystyssä pysymisen varmistamiseksi sen voi varustaa ilmatäytteisillä ponttooneilla. Ponttoonien tilavuus on 189 litraa ja ne täytetään mukana tulevalla 12 voltin kompressorilla.
Pelkän vesitiiviin akun varassa matkaa on luvassa latauksella 50-60 kilometrin verran. LiFePo-akuston teho on 1,6 kilowattia. Akuston riittämistä voi avittaa hyvässä maastossa ajamalla vain toisen napamoottorin avulla.
Pyörässä on aineksia sekä huvikäyttöön että vakavaan työntekoon tiettömillä taipaleilla. Kaukanakin, sen mahdollistaa ajon aikana sähköä tuottavan bensiinikäyttöisen generaattorin mukaanotto. Sen teho on 800 wattia, joten se riittää lataamaan akustoa ajon aikanakin. Generaattorissa on myös invertteritoiminto, eli se pystyy tuottamaan vaihtovirtaa riittävän korkealla jännitteella vaikkapa tarvittavia sähkötyökaluja varten.
Kaksipyöräveto ja valtavat renkaat vievät pyörää sekä lumella, hiekalla että mudassa. Kuten oheisella videolla todetaan "sillä ei jää kiinni mihinkään".
Pyörä on modulaarinen ja selkeä rakenteeltaan. Putkirunko ei peitä mitään olennaista, ja siihen on helppo kiinnittää lisävarusteita. Generaattorille on valmiiksi tila "polttoainetankin" kohdalla, ja sen voi jättää helposti pois kyydistä, jos ajomatka on lyhyt.
Polttoainetta voi ottaa mukaan kanistereissa tai sitten tankkeina voi käyttää renkaita, joihin kumpaankin mahtuu 20 litraa bensiiniä tai vaikkapa vettä.
Ultra Biken huippunopeus on 48 km/h, mikä varmasti riittää kun ajetaan kunnon pöpelikössä tai savikossa.
Pyörän alusta on äärimmäisen yksinkertainen. Takana on kaksi iskunvaimenninta, muuten kaikki jousto tapahtuu matalapaineisten isojen renkaiden varassa.
Pyörä on kevyt. Se painaa ainoastaan 61 kilogrammaa ilman generaattoria.
Ultra Biken hintako? Varhaiselle linnulle vapaasti Yhdysvalloissa kaikkinen varusteineen ainoastaan 2590 dollaria joukkorahoituskampanjan kautta hankittuna. Eli ei edes niin paljoa kuin asiallinen sähköpolkupyörä Suomessa. Pelkkä perusversio maksaa ainoastaan 1790 dollaria.
Lisätietoja Robo Systemsistä täältä ja Ultra Biken Indiegogo-joukkorahoituskampanjasta täältä.
Alla kaksi videota Ultra Bikestä. Yleisesittelyvideo ensin, sen voit katsoa myös täällä.
Tällä videolla käydään läpi pyörän mudassa-ajo-ominaisuuksia. Voit katsoa sen myös täällä.
Aiheesta aiemmin:
Tarus - uskomaton kahdella pyörällä vetävä erä-mp on nyt tuotannossa