Tarus on selvääkin selvempi maastomoottoripyörä, joka ei ole rekisteröitävissäkään maantiekäyttöön. Pyörä mönkii läpi savikkojen ja kivikkojen, lumessa ja lossakossa.

Tarus on kevyt, se painaa perusvarustuksessa noin 89 kilogrammaa. Starttimoottorilla, akulla ja LED-valoilla varustettuna pyörän paino kasvaa 93 kiloon.

Tarus 2x2: lumessa tai savella, miten vain.

Tarus 2x2: lumessa tai savella, miten vain.

Keveys edesauttaa maastokelpoisuutta, kuten tietysti kaksipyörävetoisuuskin. Kun renkaat ovat vielä reilut 30 senttimetriä leveät ja halkaisijaltaan 25 tuumaa eli 63 senttimetriä ja rengaspaine 0,1-0,2 atm, niin pyörällä pääsee paikoista, joihinkin mönkijätkin hyytyvät.

Moottoripyörällä on vielä se etu puolellaan, että se mahtuu puitten välistä sieltä, mistä muut ajoneuvot eivät enää leveytensä vuoksi sovi kulkemaan.

Taruksen saa muutamassa minuutissa taiteltua kasaan, jolloin se sopii kätevästi auton peräosaan - kunhan vaan saat ne isot renkaat sopimaan jonnekin.

Karuus pukee Tarusta

Tarus 2x2

Tarus 2x2

Taruksen prototyyppi oli todella karun näköinen, mutta kovin isolla ulkonäköglamourilla ei tuotantoversiotakaan ole pilattu. Mikä oikeasti on vain hyvä asia. Ulkomuoto antaa uskottavan kuvan erinomaisen maastokelpoisesta laitteesta. Laitteen kuva saa sormet syyhyämään koeajoon, sillä oheiselta videolta saa vaikutelman siitä, että on enemmän kuskin kantista ja osaamisesta kiinni, minne sillä voi mennä kuin oikeasti pyörän kyvyistä.

Pyörässä käytetään Hondan GX-210 4-tahtimoottoria, jonka kuutiotilavuus on  210 cm3, teho 7 hevosvoimaa ja polttoaineena normaali bensiini. Startti on sähköinen / manuaalinen.

Taruksen rakenne on äärimmäisen yksinkertainen, siksi siinä ei mm. ole jousitusta, vaan isot renkaat ja pienet ilmanpaineet huolehtivat kyydin siedettävyydestä. Huippunopeus on maltilliset 35 km/h.

Tarus 2x2 taitaa olla se maastokelpoisin moottoripyörä.

Tarus 2x2 taitaa olla se maastokelpoisin moottoripyörä.

Vaihteita on kaksi eteenpäin, ja polttoainetankin tilavuus 4 litraa, minkä pitäisi riittää 2-3 tunnin työskentelyyn.

Pyörään saa eteen ja taakse telineet, joiden avulla sillä voi kuljettaa tavaroita. Lisäksi siihen saa mm. vetokoukun, ja sillä voi ainakin videon perusteella vetää melko raskaitakin kuormia.

Poislähdön aikaan saat sen paloiksi helposti: pyörät erilleen ja etuosa irtoaa yhdellä pultilla takaosasta. Senjälkeen voi nostaa osat farmarin takakonttiin. Paitsi että ne ovat tietysti kuraiset. Siihen puolestaan auttaa se, että koska Tarus on niin kevyt, että se kelluu vedessä - kiitos isojen ilmarenkaiden - voit tietysti pestä sen joessa pitämällä vedon päällä ja kaasuttamalla.

Tarus 2x2 ei taida tarvita edes vinssiä?

Tarus 2x2 ei taida tarvita edes vinssiä?

Taruksen hinta Venäjällä on noin 1000 euroa, ja niitä on tehty jo useampia tusinoita. Pyörää valmistetana Kalugassa, suhteellisen lähellä Moskovaa.

Maailmanlaajuisesti Taruksen ainoa varteenotettava kilpailija lienee yhdysvaltalainen Rokon, joka on hyvin samantyyppinen kaksipyörävetoinen moottoripyörä. Rokonia on tehty jo 1950-luvulta lähtien.

Taruksen kotisivulle pääset tästä. Katso myös huikea Taruksen esittelyvideo alla.

Aiheesta aiemmin:

Tarus - uskomaton kahdella pyörällä vetävä mp

Rokon: tämä kaksipyörävetoinen moottoripyörä peittoaa mönkijät mennen tullen

 

Tarus 2x2

Tarus 2x2

Kura-ajoa.

Kura-ajoa.

Tarus 2x2 ulkomitat.

Tarus 2x2 ulkomitat.