Gogoron uusi akkuprototyyppi on kehitetty yhdessä johtavan kiinteäaineisia litium-keraamisia akkuja valmistavan ProLogium Technologyn kanssa.
Gogoro tuo uuden akkuteknologian ensimmäisenä maailmassa vaihdettavilla akuilla varustettuihin sähkökaksipyöräisiin.
Gogoron skoottereiden käyttäjien kannalta hienoa on, että uusi akku, kun se tulee markkinoille, on yhteensopiva jo olemassa olevien sähköskoottereiden ja vaihdettavien akkujen latausasemien kanssa.
Gogoron perustajan ja toimitusjohtajan Horace Luken mukaan uuden akkutyypin käyttöönotto sopii hyvin yhteen Gogoron periaatteiden kanssa olla kärjessä sähköisen liikenteen kasvussa tuodessaan sitä maailman kaupunkeihin
Seuraavan sukupolven akkukemian edustajana kiinteän olomuodon keraamisten akkujen odotetaan korvaavan perinteiset litiumioniakut. Niistä tullee valtavirtaa sähköajoneuvojen ja kuluttajaelektroniikan voimanlähteenä.
Kiinteän olomuodon keraamisten akkujen energiatiheys on paljon korkeampi, joten niiden avulla ajoneuvoille saadaan myös pidempi ajomatka latauksella. Gogoron arvion mukaan sen tulevien litium-keraamisten akkujen kapasiteetti kasvaa vähintään 40 % verrattuna samankokoisiin nykyisiin litiumioniakkuihin. Kun skootterivalmistajan yksittäisen vaihdettavan akun kapasiteetti on 1,7 kWh, nousisi se uudella vaihtoehdolla 2,5 kilowattituntiin.
Vuonna 2011 perustetun Gogoron ekosysteemin sydämessä on Gogoro Network, joka on avoin akunlatausjärjestelmä. Siinä Gogorolla, tai vastaavalla yhteensopivalla sähköajoneuvolla ajava, voi käydä vaihtamassa esimerkiksi markettien parkkipaikalle rakennetuilla akunvaihtoasemilla skootteriinsa täyteen ladatun akun.
Gogoron latausasemia on jo yli 10 000 kappaletta 2300 eri paikassa, ja verkosto hoitaa yli 340 000 akun swäppäystä, vaihtoa, päivittäin. Järjestelmän piiriin kuuluu 450 000 kuljettajaa ja akunlatauksia ja vaihtoja on tähän päivään mennessä tehty jo yli 260 miljoonaa kappaletta.
Aiheesta aiemmin:
Hero ja Gogoro yhteistyöhön sähköajoneuvojen vaihtoakkuteknologian vahvistamiseksi
Gogoron vaihdettavien akkujen ja latausasemien standardiin sitoutui uusi skootterivalmistaja