Julkaisemme uudelleen Joulun - Uuden vuoden aikaan joitakin luetuimpia juttujamme vuonna 2022. Lukuiloa!
Jätämme tämän tarinan ulkopuolelle ne syyt, jolloin akku on joko totaalisen kuollut, tai vika on jossain muualla kuten elektroniikassa tai vaikkapa virtalukossa. Oletetaan vain, että akku on tyhjä, mutta ainakin jollain tavalla kykenevä ottamaan varausta vastaan.
Akun tyhjenemisen syynä saattaa olla esimerkiksi valojen jääminen päälle – tai avaimen jääminen virtalukkoon virta päällä -asentoon. Yksi vaihtoehto voi olla jälkiasennuksena rakennettu virran ulosotto usb- tai tupakansytytinliitäntää varten, jos se on kytketty suoraan akusta. Silloin virtaa voi kulkea liittimessä, vaikka virta onkin avaimesta kytketty pois päältä.
Syy akun tyhjenemiseen kannattaa selvittää, jos se on mahdollista, että pystyisi eliminoimaan akun tyhjenemisen uudelleen sen jälkeen, kun pyörä on saatu käyntiin. Jokin syy yllättävään tyhjenemiseen on, ja se saattaa tarkoittaa myös sitä, että akku on loppumaisillaan, eikä kykene kunnolla säilyttämään virtaa.
Mikäli syy ei selviä helpolla, eikä akkua ole saman tien mahdollista ladata tai vaihtaa, pyörälle on saatava virtaa jostain.
Sinänsä moottoripyörän käynnistäminen boosterilla tai toisesta ajoneuvosta virtaa ottamalla on suurin piirtein samanlaista kuin autonkin.
Kannattaa kuitenkin muistaa operaatioiden aikana varoa mahdollisia liikkuvia osia kuten auton jäähdyttimen puhaltimia, pyöriviä hihnoja sekä kuumia pintoja kuten pakoputkia, jäähdyttimiä jne.
Lataaminen apukäynnistimellä
Tavanomaisten autojen akkujännite on yleensä 12 volttia kuten moottoripyörienkin sähköjärjestelmien. Kun otetaan virtaa toisesta ajoneuvosta käynnistämiseen, on syytä varmistaa, että akuilla on sama jännite.
Jos itsellä on mukana tai tiepalvelulla (esim. Autoliitto) tai auttamaan pysähtyneillä on matkassa virtapankki eli starttiboosteri eli apukäynnistin, käynnistäminen on mekaanisesti vaivatonta.
Käytännössä otetaan ensin pyörän akku esille, useimmiten poistamalla istuin tai mahdollinen suojakotelo. Akun kaapelit jätetään paikalleen, otetaan vain suojamuoveja sivuun, että voidaan kytkeä boosterin hauenleuat akkuun.
Ensin liitetään starttiboosterin plus-liitin akun plus-napaan hauenleualla, joka on yleensä punainen. Sekä akun että kaapelin plus-puoli on merkitty + merkillä. Seuraavaksi kiinnitetään miinusvastaavat. Miinusnavan merkki on - ja yleensä hauenleuan muovisuojuksen väri musta.
Hauenleukoja akun napoihin kiinnitettäessä kannattaa olla varovainen, ettei kosketa pyörän muita metalliosia, tai etteivät varsinkaan plus-puolen hauenleuat jää nojaamaan metalliosiin ja aiheuttamaan mahdollista oikosulkua pyörän runkoon.
Sen jälkeen boosterista syötetään virtaa kerran - pari apukäynnistimen ohjeiden mukaan mahdollisesti puoli minuuttia - minuutin kerrallaan. Boosteri pystyy hetkellisesti syöttämään melkoisia määriä virtaa akkuun, mutta ei kestä jatkuvaa käyttöä. Syöttöjen jälkeen kokeillaan käynnistää moottori ja jos se starttaa, annetaan käydä kunnes uskalletaan luottaa siihen, että virtaa riittää. Mikäli ensistartti ei onnistu, virtaa voi pienen odottelun jälkeen antaa lisää ja kokeilla uudestaan.
Virran ottaminen toisesta ajoneuvosta
Moottoripyörä on helppo käynnistää kaapeleiden avulla toisesta ajoneuvosta, esimerkiksi autosta. Jännitteen varmistamisen jälkeen mikään ei estä kokeilemasta käynnistämistä ottamalla virtaa autosta. Toki samalla kannattaa tarkistaa napaisuus. Jos jostain sattuu löytymään plus-napaisella maalla varustettu auto, on vain vältettävä sitä, etteivät ajoneuvot kosketa toisiaan operaation aikana.
Toisesta ajoneuvosta virran ottaminen edellyttää riittävän pitkiä akkukaapeleita. Ajoneuvot kannattaa ajaa sopivan lähelle toisiaan, että kaapeleiden asentaminen on helppoa. Asentamisen ajaksi kytketään molemmista ajoneuvoista virta päältä.
Sitten edetään kuten boosterin kanssakin: ensin asennetaan kaapeli autettavan ajoneuvon akun plus-napaan, sitten autettavan ajoneuvon plus-napaan. Sen jälkeen on vastaava vuorossa maa- eli miinuskaapelin kanssa.
Sen jälkeen käynnistetään avustava ajoneuvo ja annetaan sen käydä jonkin aikaa eli ladata avustettavan ajoneuvon akkua. Sen jälkeen kokeillaan käynnistää pyörä, ja jos se käynnistyy, auton moottorin voi sammuttaa saman tien. Moottoripyörän moottori kannattaa käyttää lämpimäksi ennen sammuttamista.
Jos kaapelit pystyy irrottamaan helposti – Huom: päinvastaisessa järjestyksessä, miinuskaapeli ensin – ja turvallisesti voi olla parempi olla sammuttamatta pyörää ennen kuin saa sen huoltoon, jossa sitten voidaan lopullisesti selvittää tapahtuneen syy ja mahdollisesti vaihtaa terve akku vanhan tilalle.
Muuten on aina turvallisempaa sammuttaa ajoneuvot kaapeleiden irrottamisenkin ajaksi.
Lykkäämällä käynnistäminen
Mikäli mitään muita apuneuvoja ei ole käytössä, yksi vaihtoehto tyhjenneen akun virtapuutteen paikkaamiseen on käynnistää pyörä lykkäämällä tai hinaamalla. Emme käsittele tässä hinaamista, se on oma juttunsa.
Moottoripyörän työntäminen käyntiin on pienemmästä painosta huolimatta haastavampaa kuin auton, sillä pyörä pitää pystyä pitämään pystyssä operaation aikana.
Mäkilähtö on tietysti helpotus, eli jos pystyy lykkäämään pyörää alamäkeen, käynnistäminen helpottuu huomattavasti.
Todettakoon tässä lisäksi (kiitos lukijapalautteen), että kardaanipyörän perä ei välttämättä kestä lykkäämällä tai mäkistartilla käynnistämistä. Perän rakenne kun on suunniteltu pyörimään toisin päin eli vedolle. Työntämällä perä joutuu ottamaan suuren päinvastaisen rasituksen vastaan, mikä ei ole hyvä asia.
Joka tapauksessa ensimmäinen operaatio työntökäynnistyksessä on kytkeä avaimella virta ja laittaa vaihde päälle, mutta painaa samalla kytkin pohjaan. Kuljettaja saattaa saada pyörän käyntiin yksinkin lykkäämällä, mutta homma on raskasta, joten kannattaa edetä määrätietoisesti, ja jos on mahdollista saada apua työntämiseen, niin ilman muuta. Tosin jos muita motoristeja on lähettyvillä, niin apua lienee heti tarjolla, sen verran raskasta puuhaa pyörän yksin lykkääminen on, ja useimmilla on kokemusta asiasta.
Mielenkiintoinen kysymys on sitten, mikä vaihde pitää olla päällä. Varsinkaan isossa pyörässä ei ehkä kannata yrittää käynnistystä ykkösvaihteella, jolloin takapyörä saattaa lukkiutua. Kolmosvaihde saattaa olla helpompi; ja yleensä moottorin ei tarvi paljoa pyörähtää, kun se käynnistyy.
Eli virta päälle, lykkäämään (kimpassa), ja kun vauhtia on riittävästi, kuski hyppää sivulta pyörän päälle ja päästää kytkimen kerralla ylös. Projekti toistetaan, kunnes pyörä lähtee käyntiin tai todetaan, että ei onnistu.
Mikäli pyörä käynnistyy, sitä ei ehkä kannata sammuttaa ennen kuin kotona tai huollon pihalla.
Suurin riski operaatiossa on pyörän kaataminen, joten jos paikalla on useampia motoristeja, kokeneimman kannattaa hoitaa kuskin homma.
Toivottavasti näistä keinoista on hyötyä sinulle tien päällä. Mikäli yksikään näistä ei toimi, hinauspalvelusta saa yleensä onneksi apua.
Edit 31.3. klo 16.08: Lisätty lukijapalaute kardaanivetoisen pyörän perän rikkimenovaarasta mäkistartissa tai työntökäynnistyksessä.
Aiheesta aiemmin:
Uusinta: Tositestissä Noco Genius Boost GB40+ apukäynnistin
Powerpunch: vara-akku joka käyttöön käynnistyksestä kännykkään
Viisi seikkaa, jotka unohdettuina voivat rikkoa moottoripyöräsi akun
Varoitus: nämä virheet teet helposti litiumakkujen talvisäilytyksessä