Pitemmän aikaa käyttämättömänä ollut moottoripyörän akku saattaa rikkoutua ennen aikojaan.
– Akut ovat ”tuoretavaraa”, ja monet moottoripyöräilijät unohtavat tarkistaa ja laittaa akkunsa kuntoon talveksi. Pienellä kunnossapidolla ja varaamisella talven aikana vältytään huolilta ajokauden alkaessa, sanoo Exide Technologies Nordicin tuotepäällikkö Viktor Ekermo.
Moottoripyöräsi akun kunnossapito on tärkeää, ja on monta hyvää syytä uhrata akulle hieman aikaa talvisäilytykseen valmisteltaessa ja tasaisin väliajoin myös talven aikana. Akun ennenaikainen rikkoutuminen on haitallista sekä omalle taloudellesi että ympäristölle.
– Näitä ohjeita noudattamalla vältyt kauden ensimmäisen ajon peruuntumisesta esim. tyhjentyneen akun takia. Akun rikkoutuminen talven aikana on suurta resurssien tuhlausta sekä ympäristön että talouden kannalta, sanoo Viktor Ekermo.
Akkuvinkit moottoripyörän omistajille ennen talvisäilytystä:
- • Kytke akku irti sähköjärjestelmästä, jos se on pitemmän aikaa käyttämättömänä.
- • Pyyhi akku kostealla rievulla, pidä se puhtaana ja voitele navat hapettumiselta suojaavalla rasvalla.
- • Varaa akku täyteen ennen talvisäilytystä.
- • Säilytä akku kuivassa ja viileässä, ei kuitenkaan miinusasteissa. Mitä alhaisempi lämpötila, sitä pienempi itsepurkautuminen.
- • Ylläpitovaraa akku pari kertaa talven aikana. Käytä aina akkuusi sopivaa laadukasta varaajaa.
Oikein käytettynä ja kunnossapidettynä moottoripyörän akku kestää normaalisti useamman vuoden. Kaikilla akuilla on tietty itsepurkautuminen, mikä laskee akun lepojännitettä. Täyteen varatun akun jännite on n. 12,7 V. Lepojännitteen laskiessa alle 12,4 V akku on varattava. Tyhjentynyt akku voi jäätyä ja rikkoutua alhaisissa talvilämpötiloissa. Osittain varatussa akussa on vaarana sulfatoituminen, mikä alentaa akun kapasiteettia. Akun suorituskyky heikkenee myös äärimmäisissä lämpötiloissa.
Exide Technologies on globaali yritys, joka valmistaa ja toimittaa lyijyakkuja moottoripyöristä maatalouskoneisiin ja kaikkeen siltä väliltä. Oletettavasti varsin monen suomalaisenkin moottoripyöräilijän kulkuvälineen akkuna on Exide.
Aiheesta lisää sivuillamme:
Varoitus: nämä virheet teet helposti litiumakkujen talvisäilytyksessä
Motoristi – ajatukset seuraavaan starttiin
Harri Kuuttila: mekaanikkomestarin pajasta painavaa asiaa moottoripyörien huoltamisesta