Sana "Scram" tarkoittaa hatkojen ottamista, liukenemista tai häipymistä, joten se sopinee tämän urbaanin joka paikan pyörän mallinimeksi varsin mukavasti.
Scram 411:n suunnittelun tavoitteena oli Royal Enfieldin (RE) mukaan tehdä moottoripyörä, jolla on selkeä design ja käyttötarkoitus ja että se samalla toisi huonojen teitten ajo-ominaisuuksien parhaat puolet kaupunkiajoon.
Pyörä onkin yksinkertainen ja värikäs ulkoasultaan, ja siinä on pysty ajoasento, joten sen pitäisi olla hyvä seikkailupuolen crossover-malli urbaaniin ympäristöön, RE hehkuttaa.
Iso osa pyörän komponenteista on samoja kuin Himalayan-mallissa; moottori ja alusta ovat käytännössä täysin samat.
Moottori on 411 cm3 ilmajäähdytteinen ja yksisylinterinen nelitahtinen. Sen huipputeho on 17,88 kW / 24,3 hv / 6500 rpm ja maksimivääntö 32 Nm / 4250 rpm.
Pyörän alusta on muuten samanlainen kuin sisarmallissaankin, eli 41 mm teleskooppi edessä ja monovaimennin takana, mutta etupään joustomatkaa on pudotettu 200 millimetristä 190:n. Takapään joustot, 180 mm, ovat ennallaan. Jousituksen puolesta pyörällä pitäisi siis pärjätä vähän huonommillakin teillä.
Suuriin muutos lienee se, että eturenkaan kokoa on pienennetty 21 tuumasta 19:n, minkä pitäisi tuoda ketteryyttä kaupunkiajoon. Toki pyörässä on edelleen pinnavanteet.
Vaihteita on viisi, ja pyörä painaa ilman bensoja 185 kg. Istuinkorkeus on maltillisesti vain 795 mm, vaikka maavaraa on 200 mm. Polttoainetankin tilavuus on 15 litraa.
Sekä edessä että takana on levyjarrut yksin levyin ja kaksikanavaiset ABS:t.
Himalayaniin verrattuna suuri muutos on, että katteet puuttuvat täysin – naku siis – samoin etulokasuoja on perinteisen mallinen ylösvedetyn sijaan. Ulkoasu sen sijaan on modernimpi; värikäämpi ja kai sitten samalla urbaanimpi.
Istuin on uusi, yksiosainen, ja sen pitäisi olla mukavampi pitkillä matkoilla kuin Himalayanin vastaava.
Hyvä uutinen lienee myös se, että Scram 411 tulee myös Suomeen, ja sen hintakin on jo tiedossa: 6750 euroa plus toimituskulut.
Aiheesta aiemmin:
Royal Enfield tulee vihdoinkin Suomeen – ensimmäiset pyörät täällä parin viikon sisällä
Royal Enfield päivitti Himalayan adventure-malllinsa Euro 5 -kelpoiseksi
Royal Enfield julkisti uuden mallin syyskuussa – nyt juhlitaan jo 100 000. pyörän valmistumista